Bra matsked

äh det ska vara metall

Köp militärens sett med kniv, sked och gaffel för små pengar så får ni nått som håller. om ni nu tycker att det behövs moddas så kapa av handtagen 5mm eller nått sånt så går det ner i tragias kök. å har ni lite mer tid att bränna så lek med en borrmaskin å borra i handtaget för att dra ner på vikten. lär typ hålla i 40 år eller liknande om man nu inte tappar ner ryggan i en vulkan eller liknande. ha det =)

Min bestickkonstallation består av visp i lättmetall (37 g) och matsked i rostfritt stål (40 g). Tål allt. Ni som använder plastskedar; vad används under typ stekning av fläsktärningarna, kniven?

Raskesven

Jag äter inte kött så det problemet slipper jag men förstår ändå inte varför man inte skulle kunna vända på fläsktärningar med en plastsked? Dom bra tål ju värme...

/Luff

Raskesven; sa:
Min bestickkonstallation består av visp i lättmetall (37 g) och matsked i rostfritt stål (40 g). Tål allt. Ni som använder plastskedar; vad används under typ stekning av fläsktärningarna, kniven?

Raskesven

Luffarn; sa:
Jag äter inte kött så det problemet slipper jag men förstår ändå inte varför man inte skulle kunna vända på fläsktärningar med en plastsked? Dom bra tål ju värme...

/Luff
Gör de? Lexanbesticket smälte ju i stekpannan fick vi berättat ovan. Att ständigt behöva passa upp så skeden inte smälter under matlagning på kök eller över eld verkar lite onödigt. Skedar kan man dessutom trampa på och, ja de kan råka ut för allt möjligt. Spara 20 g för att få en sked i plast istället för en som garanterat håller, nja...

Raskesven

Visst, lexan smälter men i din fråga skrev du plast och i mitt svar utgick jag således från min plastsked som dock inte är av lexan.

En plastsked är varmare och skönare att slicka på i kyla.

/Per

Raskesven; sa:
Luffarn; sa:

/Luff
Gör de? Lexanbesticket smälte ju i stekpannan fick vi berättat ovan. Att ständigt behöva passa upp så skeden inte smälter under matlagning på kök eller över eld verkar lite onödigt. Skedar kan man dessutom trampa på och, ja de kan råka ut för allt möjligt. Spara 20 g för att få en sked i plast istället för en som garanterat håller, nja...

Raskesven

Luffarn; sa:
Visst, lexan smälter men i din fråga skrev du plast och i mitt svar utgick jag således från min plastsked som dock inte är av lexan.

En plastsked är varmare och skönare att slicka på i kyla.

/Per
Ahh, ber om ursäkt, sitter tydligen och sover. Lexan är ju ett karbonmaterial. Mitt svar baserades på tanken att det var ett plastmaterial.

När jag slickar på min sked är den varm av mat.

Om du inte vill ha en metallsked, vad gör plastskeden bättre än en träsked, diskjobbet efter tomatsoppan;-)?

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2004-03-02 kl 01:06]

Raskesven; sa:

Har jag stekpanna med mig tar jag antagligen med en stekspade i plast hemifrån, precis samma stekspade som jag använder till vardags hemma. Den har aldrig smält hemma så varför skulle den smälta ute i skogen? Stålsked i teflonpanna brukar inte vara så bra.

Eller så kan man ju tälja till en simpel pinne att använda som stekspade, om man nu nödvädnigtvis måste steka.

Men det beror ju som sagt var på vad man lagar för mat. Har man torrfoder med mig brukar det sällan vara nåt som behöver stekas. Har man nåt som ska stekas måste man som sagt var ha stekpanna med sig och den väger ju i sig mer så ska man snåla vikt kan man ju börja med att lämna stekpannan hemma (och då behöver man ingen stekspade heller).

Jag tror ju att plastsked plus plaststekspade i alla fall väger mindre än din stålsked:)

Raskesven; sa:
Om du inte vill ha en metallsked, vad gör plastskeden bättre än en träsked, diskjobbet efter tomatsoppan;-)?

Plastskeden är sämre på att spricka om man råkar sätta sig på den. Den är också lättare att diska (tycker jag i alla fall).

Och framförallt är träskeden svårare att hitta färdig, och så duktig träsnidare är jag inte att jag täljer en själv. Stekspade är lättare att tälja, bara att tälja en pinne platt.

Raskesven; sa:
Mina lexanbestick är fullständigt opåverkade och jag har använt dem ett flertal gånger till bl.a. stekning. I.o.f.s. så brukar jag inte lägga ner skeden i stekpannan för att "hårdsteka" just den men det har jag inte sett någon anledning att göra heller. :)

Nope, lexanskeden smälte inte...

...i stekpannan. Den smälte när vi glömde den i en titanpanna utan egentligt innehåll i (hade inte smält någon snö ännu.) Det är inga som helst problem att steka med dem alls.

Spara 20 g för att få en sked i plast istället för en som garanterat håller, nja...

Raskesven [/QUOTE]

Vad är väl 20 gram om man ändå ska kånka runt på en kåta med hopfällbar kamin? ;)

/Andreas

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg