Jag har sett en hel del fabiker i Kina som tillverkar friluftsprodukter, och det är ingen större skillnad pà dem och deras europeiska motsvarigheter vad gäller arbetsförhâllanden, ibland är de tom bättre. I Kina införs sedan ett antal âr tillbaka sociala reformer och arbetarskydd i form av reglerad lön, semester, överstidsersáttning etc etc, vilket dels fâr till följd att arbetarna fàr det bättre, och dels att vissa varumärken väljer att flytta frân Kina till länder utan dessa "extra kostnader".
Naturligtvis finns det fabriker och verkstáder med omänskliga förhàllanden i Asien, men jag är ganska säker pà att inget av de välkánda europeiska eller amerikanska varumärkena inom sport och "outdoor" anvánder sig av dylika.
Precis som Davva ságer är de som bor i Asien människor precis som vi, och som är intresserade av att fâ det báttre. Om folk i Europa bojkottar de produkter de producerar av vaga skäl som att "det är 12 âriga slavar som gjort dem" och liknande, sà gör vi dessa människor en ganska stor björntjänst, eftersom vi vi dâ tar ifrân dem deras chans att bygga upp sitt land och fà det báttre. Att kräva att de ska ha samma l^n som en svensk är inte heller sárskilt önskvärt, eftersom deras industri dà genast skulle klappa ihop (precis som den svenska TEKO-industrin gjorde pâ 70-talet)
Industriarbetare i Kina tjänar ca. 100 USD i mânaden, medan en lantarbetare tjänar ca 50-100 USD om âret, och dessutom sliter mer. Jag tror att dessa mánniskor har svârt att förstà argumenten att Europeer inte vill köpa deras industri-produkter av humanitära skäl.
Om argumentet att inte köpa produkter tillverkade i Aisen är att man vill stödja sin lokala industri eller att man kanske tycker att kvaliteten pà euopieska produkter är bättre etc. dâ har man iofs. tagit ett logiskt beslut.
Om argumentet är att man vill skydda folket i Aisen, dâ är det i regel ett argument som inte hàller, utan detta fâr i längden snarare en motsatt effekt.