Bra jacka som inte är från Asien?

Ett problem är som nämnts alla delar som ingår men ett anat är att plagg tillverkas i fera led. Om tyget/materialet görs i tex Kina måste det ju fortfarande fraktas hit och då faller det hela lite. Fast iofs, då kanske man bara stödjer en fabrik med barnarbetare istället för två om plagget även ska sys där.

Måste ändå säga att jag förstår dina tankar då jag själv hade och till viss del fortfarande har liknande och jag är en av dom som tycker att företag borde bli mycket bättre på att redovisa när, vart och hur deras produkter har blivit tillverkade. Dock ville jag leva ett så USA-fritt liv som möjligt vilket jag tror är mycket enklare i praktiken än att leva ett Kina-fritt ;)

Made in China

99% av världens kläder är tillverkade i Asien av dessa 99% är väl 90% tillverkade just i Kina.

EU har en kvot om hur många ton kläder som får importeras från Kina men den är lätt att komma förbi.
Man syr hela plagget klart i Kina men syr inte dit knapparna sen skickar man plagget till något annat land tex Estland och syr dit knapparna. Nu märks plagget att det är tillverkat i Estland.

Helt plötsligt kommer man undan EUs kvot på importerade kläder från Kina.

Tillverkningslandet är det land där plagget är färdigsytt.

Att det står Made in Sweden behöver inte betyda att hela plagget inte kommer från Kina, tyg, tråd och dragkedjor köps in separat. Knapparna köps in från en stad i södra Kina där 99,9% av alla världens knappar tillverkas.

(Jag har varit nära själv flera gånger att importera kläder från Kina för att sälja här i Sverige, har kontakter med ett par syfabriker där men de Svenska tullreglerna gynnar endast stora importörer så jag vet).

I syfabriker i Kina är det inte så många barn som arbetar, barnarbetarna finns i fabriker som tillverkar knappar & dragkedjor mm deras små fingrar är "bra" för den typen av arbete.

Sen kan man fråga sig om det är bättre att låta ett barn svälta istället för att arbeta? Men det är ju en helt annan disskusion.

De mesta av de importerade kläderna kommer med båt vilket ger lite mindre klimatpåverkan än flyg.

Det är som ni ser helt omöjligt att välja helt Svenska kläder. vi har helt enkelt inte ett klimat för bommullsodling i detta landet.

Frågan är bara vilket som är bäst att köpa hela plagget tillverkat i Kina eller köpa ett plagg som åkt flera omvägar och sytts ihop på flera ställen?

Jag vill bara påpeka att det finns värre saker som man ska undvika:
TEX äter du Norska laxfileér så är de odlade i Norge, filéade i Thailand och sålda i Sverige.
Här kan vi tala om miljöpåverkan.....

MVH
zzeezz

Fan va skön inställning, "Köper man inte kinesiska jackor svälter barnen..."

Håller med om att urvalet av lokaltillverkade kläder är för litet. Jag har en jacka som är bra för vintern. Den är gjord i USA och tillverkad av bemidji woolen mills. Fast den är nog för varm för allt utom vintern. Dessutom är det allt annat än lokaltillverkat. Men jag köper hellre något tillverkat i usa. Känns bättre.

Tad gear verkar ju vettiga men själv tycker jag det är för mycket militärmuppstuk på kläderna. Eller de vill iaf verka lite militära. Skulle jag haft råd skulle jag nog köpt Filsons Tin Cloth jackor. West winds ventile sortiment görs väl i England?

Jag tycker att lösningen på den här frågan blir som så ofta i andra "anti-konsumtions" frågor. Köp vintage så bidrar du varken till låga löner, barnarbete eller resursförbrukning. Kan var svårt att hitta exakt vad man vill ha, men ofta hittar man sånt man inte visste innan att man ville ha...

Får jag föreslå en amerikansk m65-jacka från 60-talet? Den som "den klassiska fjällräven jackan" är baserad på, och går ju att impregnera på samma sätt. Finns för några 10-tal dollar på ebay, och är garanterat inte sydd i asien!
Som en etikbonus kan nämnas att en hel del av jänkeprylarna faktiskt tillverkades under samhall-liknande former; "industries for the blind" osv.

I övrigt finns det ju mycket armégrejer; vindblusar, anoraks, alla ser inte superstridis ut, särskilt inte om man går ännu längre bak i tiden. på 30-talet var det ingen som importerade från Kina.

Barbour's jackor sys väl fortfarande i Storbritannien eller? Inte så väl ventilerade, lätta, osv, kanske.

Sen kan man ju fråga sig om det är bättre att grejerna sys i USA under slavliknande förhållanden än att de sys i Kina under slavliknande förhållanden.

Allt är ju inte automatiskt frid och fröjd för att fabriken råkar ligga i ett relativt demokratiskt land. Finns det folk som vill till varje pris vill ha ett jobb men samtidigt undvika myndigheterna så finns det billig arbetskraft som inte säger emot.

Sen kan man ju fråga sig om det är bättre att grejerna sys i USA under slavliknande förhållanden än att de sys i Kina under slavliknande förhållanden.

Allt är ju inte automatiskt frid och fröjd för att fabriken råkar ligga i ett relativt demokratiskt land. Finns det folk som vill till varje pris vill ha ett jobb men samtidigt undvika myndigheterna så finns det billig arbetskraft som inte säger emot.

Jo, fast många av de företagen som valt att behålla tillverkningen inom landet brukar ha en rätt vettig policy. Om man köper en produkt från ett litet familjeföretag med hyfsad policy och produkten inte är misstänkt billig så tycker jag man kan sova ganska gott. T.ex. tarptent, gränsfors bruk, duluth packs, carradice osv. Sen är det ju alltid svårt att kontrollera hur företagen lever upp till det de säger, men har man gått så långt tycker jag att man har tagit sitt ansvar som konsument.

Jo, fast många av de företagen som valt att behålla tillverkningen inom landet brukar ha en rätt vettig policy. Om man köper en produkt från ett litet familjeföretag med hyfsad policy och produkten inte är misstänkt billig så tycker jag man kan sova ganska gott

Det tror jag definitivt också.
Frågan är hur det är med exempelvis de M65-kläder som nämndes ovan. De tillverkas i stora mängder av "the lowest bidder".

Måste försvara mitt påstående lite här. Främst menade jag ju att man skulle köpa en jacka begagnad, vilket enligt mitt sätt att se det, fritar köparen lite från hur den ursprungligen tillverkades. Visst har USA inte en lika bra villkor för arbetare som här, och längre tillbaka kan man mycket väl tänka sig lågavlönade arbetare som skuldsätter sig till sin "company store", och bumullsindustrin i USA på 60-talet var nog ingen lek, etc. MEN, jackan är redan sydd, och förhållandena under vilka den tillverkades gör varken till eller från i dagsläget. Tvärtom återbrukar man ju om man köper den istället för en ny, vilket kan ses som en god gärning.

En armépersedel tillverkad på senare år kan man ju inte vara säker på var den är tillverkad. Skulle tippa att även svenska m90-grejer är sydda i Kina, eller är de kontrakten "skyddade" på nått vis för att stödja svensk industri?

MEN, jackan är redan sydd, och förhållandena under vilka den tillverkades gör varken till eller från i dagsläget. Tvärtom återbrukar man ju om man köper den istället för en ny, vilket kan ses som en god gärning.

Absolut! Ditt resonemang håller jag med om fullständigt, det behöver du varken försvara eller förtydliga.

Jag spann mest vidare på M65 som ett exempel på sånt som gissningsvis inte tillverkas under de allra bästa förhållanden, om man vill köpa den ny. Sitter själv med ett par M65/BDU-byxor, inköpta som nya, på mig just nu.

ok, då förstår vi varandra :)

Till OP: JAg tar tillbaka det där om Barbour, de säger numera att de strävar efter goda förhållanden i sina fabriker i storbritannien och "overseas". Antar att det betyder att de tillverkar saker i kina, numera.. Minns att det brukade stå på deras hemsida att de bara tillverkade i storbritannien, förut. De har iofs en del roligare modeller nu, inte bara oljerockar.

Nu ska jag ut i skogen en sväng innan det skymmer, och ska inte titta på utsidan mer på hela dan. Så det så!

Jackor, made in west

I Sverige finns ingen fabrik kvar, som kan sy Jackor eller liknande. Även mindre företag som Zytt i Åre tillverkar nu i Baltikum. Tyvärr. Det finns dock alternativ:

1.Earthseasky.co.nz. Allt tillverkas på Nya Zealand. Inga undantag! Kan beställas, risk med fel storlek osv.

2.http://tilak.cz/?lang=en Tilak tillverkar allt i Tjeckien. Liknar lite Arcteryx. Mycket bra betyg i alla tester. Finns delvis på www.robera.se.

3. Arcteryx dyraste Jackor som Alpha SV och Sidevinder SV tillverkas fortfarande i Canada.

4. http://www.highpoint.cz/en Highpoint tillverkar lite mindre hightech. Blockvent i stället för Gore.

5. www.mec.ca Liknande produkter som Arcteryx. I produktbeskrivningen står tillverkningsland för varje item.

Annars finns väl mycket bra produkter, made in China. Det finns mycket bra förutsättningar för kvalitetstillverkning av jackor i Kina. Sonnolikt bättre än i Sverige, här saknas nuförtiden en större erfarenhet med modern massproduktion av hightechjackor.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Vita prickar på jacka efter tvätt Kläder 4
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Fiskaranna Jacka i stor damstorlek Kläder 2
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
Davva2 Lång jacka med ordentlig huva Kläder 46
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
CarMaPal Parachute jacka Kläder 5
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
prospicientia Köpa ytterliggare en jacka?! Kläder 15
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
adrian.fors Värde på jacka? Kläder 0
fotografiskt Vadmalsbyxor/jacka Kläder 8
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
skogsavenyn Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter? Kläder 19
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Scout^ I jakten på en riktig jacka - var finns den? Kläder 16
rJohansson Bra jacka? Kläder 24
SLMT Tunn jacka Kläder 9
tlundberg Förstärknings-jacka/-tröja i stället för dubbla fleecetröjor Kläder 11
stenblock Efterlyses: supertunn jacka med huva Kläder 41
Bulgakov jacka från national geographic? Kläder 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg