Bra jacka som inte är från Asien?

Lillspöket: Om jag får lov att vara ännu mer semantisk så är det inte regeringen som lägger ut den handelspolitiska kursen utan riksdagen. Regeringen kan föreslå väg men det är riksdagen som i slutändan tar beslutet. Men man kan fortfarande vara protektionist och agera protektionistiskt som privatperson.

Annars så håller jag med om att det är den enskilde konsumenten som bör få göra sina inköpsval. Sedan anser jag inte att detta val är bortom all kritik. Precis som då enskilda konsumenter på 30-talet gjorde sina val att inte handla i judiska affärer bara pga härkomsten av handlaren så anser jag att valet att aktivt inte handla av asiater vara kritiserbart.

Sedan anser jag inte att det är självklart att inte handla varor från företag som i viss mån tillåter barnarbete av de skäl som jag angav förut, dvs man tar bort möjligheten för dessa barn att försörja sig på annat än tiggeri och prostitution. Är det så att företaget tvingar dessa barn att arbeta så skulle jag givetvis inte vilja köpa varor av dessa. Man får ta dessa val från fall till fall.

Det roliga är att vi förväntar oss att länder som nyligen hoppade in i den industriella revolutionen ska ta hundraårskliv på nolltid. Visst gör de extrema framsteg men vi måste ändå ge dem tid att komma ikapp och inte komma med orealistiska krav som dessutom är kontraproduktiva.

Malindo: Såg statistik för något år sedan som visade att multinationella företag betalade bättre löner än inhemsk industri i Asien. Ska se om jag hittar den. Håller med dig i din argumentation för övrigt.

Konkurensen snedvrids ju även delvis om konsumentens val bygger pâ felaktig information (att Nike limmas ihop av smâbarn som sitter pà stampat jordgolv i 15-timmatrspass och fâr betalt i jordnötter).

Det blir ju lite komplext om kundens val bygger pâ en slags solidaritet, exempelvis med högavlönade svenska arbetare, och detta fàr till följd att man är osolidarisk med arbetare utvecklingsländer som i längden kanske blir tvungna att âtervända till ett ännu mer làgavlönat slit pà landsbygden.
Edit: .. samma slags komplexitet som Davva nämner ovan att alternativet för en barnarbetare kan vara tiggeri och/eller prostutition.

En annan ganska stor fråga är ju om man ska stödja Kina, vars regim ju är otroligt duktiga på att undvika de fällor som tidigare "kommunistiska" diktaturer har gått i när de har öppnat sig för handel. De kan ha en modern industri utan att ge folket mer frihet, vilket ju får betraktas som oerhört skickligt.

Men vi i övriga världen har ju enhälligt beslutat oss för att stödja diktaturen så länge vi kan köpa billiga kläder och platt-teve. Och storleken på min teve är såklart bra mycket viktigare än friheten hos nån liten kines.

Och det är inte bara sarkasm från min sida, utan det är ju faktiskt precis så det är, även för mig. Vilket skrämmer mig en smula.

En annan ganska stor fråga är ju om man ska stödja Kina, vars regim ju är otroligt duktiga på att undvika de fällor som tidigare "kommunistiska" diktaturer har gått i när de har öppnat sig för handel. De kan ha en modern industri utan att ge folket mer frihet, vilket ju får betraktas som oerhört skickligt.

Men vi i övriga världen har ju enhälligt beslutat oss för att stödja diktaturen så länge vi kan köpa billiga kläder och platt-teve. Och storleken på min teve är såklart bra mycket viktigare än friheten hos nån liten kines.

Och det är inte bara sarkasm från min sida, utan det är ju faktiskt precis så det är, även för mig. Vilket skrämmer mig en smula.

Hade Kina fortfarande varit en kommunistisk diktatur utan privata företag kanske frågeställningen varit mer relevant. Nu är det inte staten Kina du köper jackan från utan ett privat kinesiskt företag. Att inte handla av ett kinesiskt företag för att de lever i en diktatur är lika dumt som att låta bli att handla varor av svenska företag för att en svensk konstnär ritade en Muhammedteckning. Annars så anser jag att vi får se förvandlingen diktatur till demokrati som en process och inte som något som kommer över en natt. Det gjorde det inte i Sverige heller. Jag tror att kineserna blir mer lockade av demokratin om vi välkomnar dem i stället för att vi tar avstånd från dem.

Hade Kina fortfarande varit en kommunistisk diktatur utan privata företag kanske frågeställningen varit mer relevant. // Att inte handla av ett kinesiskt företag // är lika dumt som att låta bli att handla varor av svenska företag för att en svensk konstnär ritade en Muhammedteckning.

För det första ÄR Kina en kommunistisk diktatur, om än med privata företag.

För det andra finns en avgörande skillnad på vad en privatperson tar sig före och vad en stat gör.

För det tredje är väl just de ekonomiska incitamenten den avgörande faktorn till att Kina inte är en fullt lika hård diktatur idag som förr.

Jag handlar själv grejer från Kina, det är inte det, men jag tycker din argumentation haltar betänkligt. Att inte handla från diktaturer anser jag vara berömvärt. Att inte FÅ LOV att göra det, däremot, blir knepigt.

Ponera att alla världens konsumenter skulle bojkotta Kina, med diktaturkritiska motiv. Då skulle sannolikt reformerna komma illa kvickt. De skulle helt enkelt inte ha råd att låta bli.

Sytt men av vad...

Engelsons, Wildo och Taiga har haft plagg sydda i landet men av importerade vävar. Hur det ser ut just nu får ni fråga.
Men att generellt tro att 30 år efter huvuddelen av textilindustrin lämnat skutan, att man skall kunna köpa det optimala, för sig själv, som skall vara tillverkat här verkar lätt naivt.....

Jag har sett finska och norska plagg som var märkta med respektive land som ursprungsland. Men själv vill jag alltid veta, så jag förmodar att knappar, snören och etiketter är monterade där, åtminstone....

Roligare med bra grejor som fungerar till rimliga priser än att inte ha råd till mer än framsidan.....

Men som Klager så riktigt påpekade gå på loppis etc och finn 35 år gamla plagg och står det made in Sweden i dem så låg i varje fall den fabriken där då, sen vet jag ju att Sweden finns på riktigt många ställen i utlandet.....

Ponera att alla världens konsumenter skulle bojkotta Kina, med diktaturkritiska motiv. Då skulle sannolikt reformerna komma illa kvickt. De skulle helt enkelt inte ha råd att låta bli.

Ha ha, just det är väl det som skrämmer västvärlden mest just nu. Att Kina stänger gränsen och nöjer sig med att försörja sig själva och kanske rent av säger upp sina fordringar i form av utlandslân till omedelbar betalning.
Nâgra reformer fâr du inte till i Kina genom pâtryckning, dom bubblar fram sâ sakta internt.

Jag köper det jag vill ha, förutsatt att det uppfyller mina krav, oavsett var och av vem det är producerat. Det gör mitt liv sâ mycket lättare.
Om kineser eller pakistanier inte trivs med den situation dom har sâ fâr dom väl göra revolution igen och ändra sina villkor.

Absolut. Precis så bör det fungera. Lever du i en diktatur? Skyll dig själv! Inte ska vi ha några åsikter om vad som händer i Rwanda, på Guantanamo, Franco-spanien, Nazityskland, whatever.

Som Douglas Adams uttryckte saken, NAP - någon annans problem. Om jag någon gång ser dig flyta med ansiktet nedåt och en bula i huvudet ska jag tänka på det.

"För det första ÄR Kina en kommunistisk diktatur, om än med privata företag."

Kina är en diktatur och har varit en kommunistisk diktatur men att kalla det för en kommunistisk diktatur i dessa dagar är att vidga begreppet betänkligt. Jag har mycket svårt att se företeelsen marknadsekonomi och kommunism att gå ihop.

"För det andra finns en avgörande skillnad på vad en privatperson tar sig före och vad en stat gör."

Utveckla. Var påstår jag något annat? Menar du liknelsen mellan att straffa företagen för vad staten eller konstnärer gör? Liknelsen är giltig iom att vi därmed straffar tredje part för något de inte är skyldiga till.

"Jag handlar själv grejer från Kina, det är inte det, men jag tycker din argumentation haltar betänkligt. Att inte handla från diktaturer anser jag vara berömvärt. Att inte FÅ LOV att göra det, däremot, blir knepigt."

Men du missar att du inte handlar av diktaturer utan av privata företag i diktaturer. Jag tror att vi i Sverige som lätt sätter likhetstecken mellan stat och samhälle lätt blandar ihop detta.

"Ponera att alla världens konsumenter skulle bojkotta Kina, med diktaturkritiska motiv. Då skulle sannolikt reformerna komma illa kvickt. De skulle helt enkelt inte ha råd att låta bli."

Sannolikt inte. Snarare så skulle hökarna i diktaturen få vatten på sina kvarnar och reformerna skulle saktas ned alternativt avstanna. Ett hårt yttre tryck skulle ge diktaturen en offerroll. Se bara på vad Kubablockaden gav för alibi till Kubas diktatur.

"Lever du i en diktatur? Skyll dig själv! Inte ska vi ha några åsikter om vad som händer i Rwanda, på Guantanamo, Franco-spanien, Nazityskland, whatever."

Vilket ingen har sagt. Jag tror på morot och piska. Det vi sett vad gäller Kina är en öppning mot ett öppnare samhälle. Det bör vi belöna med morötter. Länder som sluter sig i sina diktaturer eller är fientliga mot sina grannländer bör bemötas med piskor. Däremot finns det inga som helst orsaker till att vi ska bestraffa deras befolkning eller företag med statliga eller privatorganiserade blockader av deras varor för något som deras diktatur är skyldiga till. Ägdes bolagen av staten så ser situationen möjligtvis annorlunda ut. Det roliga är att trycket från väst vad gäller mänskliga rättigheter ökat efter att Kina reformerades medan vi hyllade Kinas ledning när de utförde den största människoslakten någonsin under den kommunistiska eran. Är inte det ganska symptomatiskt för hur vi silar mygg och sväljer kameler?

Nu är ju faktiskt utsidan en giltig ursäkt för att slippa plugga inför macrotentan!

Håller fö med Davva2 i resonemanget.

Tilläggas ska kanske att en majoritet av de företag som tillverkar kvalitetes-friluftsprylar ât Europeiska och US-märken inte är kinesiska, utan i regel är Koreanska, Taiwanesiska och HongKongnesiska etc. företag som redan tidigare var underleverantörer till Eur/US-märken, men som flyttat sin produktion till Kina av kostnadskäl; dvs kapital, företagsledning, R&D och liknande är i regel inte kineser, dock de som gör själva arbetet.

Vissa EU/US företag, som t.ec Ecco, gâr tom sà làngt att de har sina egna fabriker i landet, där samtliga som arbetar i deras fabriker är anstállda.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peaken Patagonia Nano Puff Hoody jacka NY Zipper Kläder 5
Smogz Isolerande jacka/mellanlager utan huva som andas bra Kläder 14
Brune Vita prickar på jacka efter tvätt Kläder 4
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Fiskaranna Jacka i stor damstorlek Kläder 2
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
Davva2 Lång jacka med ordentlig huva Kläder 46
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
CarMaPal Parachute jacka Kläder 5
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
prospicientia Köpa ytterliggare en jacka?! Kläder 15
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
adrian.fors Värde på jacka? Kläder 0
fotografiskt Vadmalsbyxor/jacka Kläder 8
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
skogsavenyn Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter? Kläder 19
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Scout^ I jakten på en riktig jacka - var finns den? Kläder 16
rJohansson Bra jacka? Kläder 24
SLMT Tunn jacka Kläder 9
tlundberg Förstärknings-jacka/-tröja i stället för dubbla fleecetröjor Kläder 11

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg