Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Borneo
- Trådstartare Kanii
- Start datum
Tack Nu har jag börjat planera min resa lite mera specifikt och vill gärna ha input på om det är realistiskt och hur jag ska gå till väga.
Jag har använt främst google maps och google earth för att planera rutten.
Min tanke är att jag börjar vid mulu airport och fortsätter till någonnärbelägen stad/by (tar gärna emot tips mera exakt var!) Och vandrar till grottorna på ett eller annat sätt, verkar ju finnas färdiga vägar så det kan ju ses lite som en mjukstart.
Sen tar jag båt längst Sungai Melinau upp mot bergen till camp 5 och därifrån vandrar jag med guide till Gunung api's klippor som jag nämnde tidigare.
Efter det är tanken att jag beger mig med guide upp till mt. Kinabalu.
Frågan är var och när jag ska hitta guiden till mt. Kinabalu.
Nu är det här soms agt baserat på vad jag sett på kartor och det kan ju vara missvisande, jag vet inte alls hur stora distanser det rör sig om och hur länge saker och ting kan ta. Sen kan det ju finnas geografisk hinder som inte visar sig på kartor.
Så frågan är hur jag ska gå till väga, ska jag bara sätta mig på flyget och hoppas att saker och ting löser sig när jag kommer fram eller ska jag kontakta någon på förväg? Av svaren jag fått här låter det mer som att det är det första alternativet som gäller
Jag har använt främst google maps och google earth för att planera rutten.
Min tanke är att jag börjar vid mulu airport och fortsätter till någonnärbelägen stad/by (tar gärna emot tips mera exakt var!) Och vandrar till grottorna på ett eller annat sätt, verkar ju finnas färdiga vägar så det kan ju ses lite som en mjukstart.
Sen tar jag båt längst Sungai Melinau upp mot bergen till camp 5 och därifrån vandrar jag med guide till Gunung api's klippor som jag nämnde tidigare.
Efter det är tanken att jag beger mig med guide upp till mt. Kinabalu.
Frågan är var och när jag ska hitta guiden till mt. Kinabalu.
Nu är det här soms agt baserat på vad jag sett på kartor och det kan ju vara missvisande, jag vet inte alls hur stora distanser det rör sig om och hur länge saker och ting kan ta. Sen kan det ju finnas geografisk hinder som inte visar sig på kartor.
Så frågan är hur jag ska gå till väga, ska jag bara sätta mig på flyget och hoppas att saker och ting löser sig när jag kommer fram eller ska jag kontakta någon på förväg? Av svaren jag fått här låter det mer som att det är det första alternativet som gäller
Nja. Det är inte direkt djupaste vildmark men jag skulle inte kalla det speciellt bebyggt heller. Vägen mot toppen är en stig som delvis har stensatta trappor. Det handlar snarare om kraftig uppförsvandring än klättring. Den sista biten mot toppen har några fasta rep men det är knappt man behöver använda dem.
Det tar tid att bygga saker på berget. De bär nämligen upp cementen med hjälp av bärare (billigare än helikopter)...
Jag kan rekommendera ett besök på toppen! Hade jag gjort om resan hade jag stannat en extra dag och vandrat lite runt bergets fot också. Passa på att besöka de varma källorna vid Poring Hotsprings om du har tid efteråt. Nice!
Det tar tid att bygga saker på berget. De bär nämligen upp cementen med hjälp av bärare (billigare än helikopter)...
Jag kan rekommendera ett besök på toppen! Hade jag gjort om resan hade jag stannat en extra dag och vandrat lite runt bergets fot också. Passa på att besöka de varma källorna vid Poring Hotsprings om du har tid efteråt. Nice!
har du tid så åk ned och planera där, allt du behöver är lite cash så löser sig det mesta
Det är ganska populärt att bestiga så det bör nog bokas, i alla fall när du kommer till Borneo. När jag var där tänkte vi bestiga direkt när vi kom men fick snabbt planera om och ta det de sista dagarna vi var där. Allt går enkelt att boka på plats, vi använde en lokal resebyrå. Man måste ha ett tillstånd för att besiga toppen och de accepterar bara ett begränsat antal klättrare per dag. Dessutom måste man ha guide som tilldelas vid registreringen på Kinabalu Park HQ. En person som hoppade fram längs stigen och smålog i smyg åt våra svettdroppar.
* Vaccin = lariam
Lariam är ett profylax, inget vaccin.
Malaria är en mycket allvarlig sjukdom så jag rekar er att läsa på vad det handlar om.
Vi var till Borneo 1995 och gjorde nästan allt det som man "skall" göra där, det var i princip bara Sipadan vi inte hann med. Har längtat dit igen ända sen dess - nångång....
Lite bilder...
Mount Kinabalu från flyget mellan Sandakan och KK.
Utsikten då vi var upp
Sepilok
Lite bilder...
Mount Kinabalu från flyget mellan Sandakan och KK.
Utsikten då vi var upp
Sepilok
Kinabatangan River (med Uncle Tan's om minnet inte är fel)
Gomantong Caves
Det jag uppskattade mest var djurlivet och alla glada hjälpsamma människor.
Gomantong Caves
Det jag uppskattade mest var djurlivet och alla glada hjälpsamma människor.
Jag har kollat runt lite på internet och normal trekking verkar rätt dyr (240$+/dygn. på http://www.borneo.com.au/ om man far ensam). Finns det billigare alternativ? Någon som har erfarenhet och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Nu är det ju lite sent att skriva då du säkert redan varit där, menmen =) Måste tipsa om boken "stranger in the forest". Jäkligt bra och spännande bok om man vill ha en liten inblick hur livet ser ut djupt inne i skogen, dock har boken några år på nacken. Mest fokus är det på Penan-folket, vilka inte anpassat sig till västvärlden ännu.
Har lite bra tips om du inte åkt än och vill hitta dom i djungeln=) hör av dig isåfall! duvbo9@gmail.com
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg