Sarvi; sa:Har jag påstått att björn skulle vara farligare än vapen? Få se nu... nej, det har jag inte. Skulle vara intressant att få veta vilka på forumet som du tillskriver dessa åsikter?
Däremot tog du upp ett fall där en uppenbart sinnesjuk människa sköt ner sju andra och vill att vi ska applicera det på alla jägare. Lysande retorik - guilt by association. Nepals tronarvinge sköt ner hela sin familj för några år sedan, ergo är monarker livsfarliga massmördare.
Vad sägs om att använda svenska siffror istället? Mellan 1983 och 1999 dog 39 människor i jaktolyckor. Ett antal (jag vet inte hur många) av dessa var jägare som vådasköt sig själva till döds. 3 av de 39 var personer som inte deltog i jakten. Med tanke på att det finns ca 300 000 jägare i Sverige är siffran knappast oroväckande - även om varje jaktolycka är en tragedi för de inblandade och ska föranleda undersökning huruvida brott eller bristande omdöme har ägt rum. Hur många björnar har vi haft under samma period? Bra långt från 300 000 iallafall.
Jag är absolut för en stark björnstam i Sverige. Men björnen är ett av få djur som kan döda en människa. Alltså är jakt på björn en farligare sysselsättning än jakt på älg eller annat vilt - även om man tar jaktolyckor med skjutvapen med i bilden. Men siffrorna på jaktolyckor "orsakade" av jägare vid vanlig jakt och jaktolyckor "orsakade" av björn vid björnjakt eller jakt i björnrika områden är helt enkelt inte jämförbara, då de företeelserna inte förekommer i ens avlägset samma skala.
[Ändrat av Sarvi 2004-11-24 kl 15:41]
Vem har sagt att jag tillskriver några på forumet dessa åsikter?
Dessutom har jag heller knappas försökt applicera en enskilds persons handlingar på en hel gruppering så du talat i nattmössan.
Vad jag däremot påvisat är att jägare, eller människan kanske är bättre, är betydligt farligare än rovdjur. Det gäller uppenbarligen när det är uppsåtligt eller inte.
Det som jag stör mig på är att vissa försöker förstora upp rovdjurproblematiken när det finns annan viktigare problematik att diskutera.
När jag låg i lumpen så hade vi en skarp händelse när en full jägare tog sig in på vårat vaktområde med ett skarpladdat område. Det kunde ha gått riktigt illa. Slump, tror inte det?
Dessutom kanska jag skall tillägga att den mest intressant med den första artikeln inte är vansinnesdådet utan är konflikten som gör att det utmynnar i en sådan händelse. Jag kanske skulle ha varit tydligare där.
Samma revirtänkande har många jägare här i Sverige som inte vill dela med sig av sina kära bytesdjur till rovdjuren för det är där kärnan ligger till rovdjurskonflikten tror jag. Inte tex att vargen är så "farlig".