crazy; sa:Jag har typ en akademisk examen i statistik men behöver inte något statistiks urval för att kunna tänka mig att jägare är överepresenterade vad gällande vapenbrott av olika slag. Fulla jägare är väl knappast en myt och de skall inte få inneha en licens. Självrensningen i jaktlagen är nog mycket dålig ibland.
Det är som att säga att bilägare är överrepresenterade i rattonykterhetsbrott. Givetvis är de det, de har ju tillgång till medlet! Berusade jägare ska uteslutas ur jaktlaget och helst fråntas sin licens, ja. Men du efterlyste källkritik i ditt nedersta stycke - vore inte det här ett bra tillfälle att försöka sig på lite sådant? "jag kan tänka mig", "knappast en myt", "självrensningen är nog dålig". Det låter inte direkt som dina källor vore skrivna i sten?
crazy; sa:Dessutom förs det inte statistik på jägare så det är omöjligt att kolla. Att det skulle vara en slump att just jag har råkad ut för just detta tror jag inte. Jag tror alltså att det är ganska vanligt även utanför min närkrets. Logiken säger sig själv. Människa med vapen är farligare än människa utan vapen. Konstigt nog så händer det knappt aldrig något när hemvärnsmän är inblandade trots att det är cirka 200 000 stycken.
Jag har sett hemvärnsvän in action på skjutbanan och i skogen, jag kan verkligen hålla med om att det är konstigt att det inte händer mer. Det är ju ganska intressant: hur många hemvärnsmän ute i bygderna tror du samtidigt är jägare? Nu pratar jag inte om St Görans Hemvärnskompani i Stockholm, utan hemvärnet utanför storstäderna? Jag har för mig att jag såg en undersökning (för ganska många år sedan) där 75-85% av hemvärnsmännen samtidigt var jägare. Då inställer sig den intressanta frågan om huruvida det är de restrerande jägarna som inte är hemvärnsmän som står för majoriteten av vapenbrotten, eller om rapporteringen i media skjuter in sig (ha ha) på det faktum att brottslingen var jägare?
crazy; sa:Sen ligger det självklart mycket mer bakom orsakerna. Jag kan ju tillägga att jag även har några års studier i psykologi men några motivationsstudier i bagaget. Jag pratar om kärnan, landbygden -huvudstaden baserar på revirtänkande och det är allmänt förekommande tyvärr. Allt det andra tex den sociala biten går att ha ändå utan jakten. Men det är omöjligt att förändra människans natur. Kanske möjligt att förendra en grupp.
Jag är inte emot jakt. Jag är emot många jägares i mitt tycke orealistiska åsikter som inte har någon grund. Faan all dynga man hör när man är på landbyggden. Det är vargens fel bla bla. Det är minkens fel att fjällfisket har blivit förstört bla bla. Avsaknade av källkritk är påfallande.
Jag vet inte jag, avsaknad av källkritik och orealistiska och dyngmässiga åsikter finns det i överflöd även inom tullarna tycker jag mig ha märkt. Present company excluded, förstås!