Anders Wester; sa:Beslut i frågan väntas innan jul enligt Länsstyrelsen i Dalarna. (Jag lovar att höra av mig igen så att ni känner er informerade.)
/Anders Wester
Vad blev beslutet?
/K
Anders Wester; sa:Beslut i frågan väntas innan jul enligt Länsstyrelsen i Dalarna. (Jag lovar att höra av mig igen så att ni känner er informerade.)
/Anders Wester
Karl-Johan; sa:Man kan t ex jämföra en annan ny sport mountainbike med orientering, här får även små skador orsakade av cyklar mycket uppmärksamhet men stigarna som uppstår efter en större orienteringstävling diskuteras sällan.
Yes!carvingkimbo; sa:Allmänna åsikter om slitage på miljön kan vi väl ta i andra trådar.
Nu vill vi höra vad beslutet om just Bispberg blev, eller?
/K
Anders Wester; sa:I början av feb lämnades ett svar in på det yttrande som bl.a. Dala-ornitologer, Säters kommun, NV, etc hade lämnat. Dom som lämnat skriftligt svar på vår tidigare framställan om ändring av reservatsregler var endast ornitologerna. Övriga intressenter/myndigheter står kvar vid sin ståndpunkt = klätterförbud. Hur som helst efter mycket arbete tillsammans med juridisk stöd (Torgny Hårstad) har vi svarat på svaret.. Vi har enligt vad vi kan konstatera en rätt bra grund för att få till stånd en ändring. Man har nämligen inga relevanta saker att hänga upp förbudet på som vi ser det. Vårt upplägg går ut på att berget ska vara stängt under häckningsäsong för uv (och falk) vilket innebär att berget ska kunna klättras på ifrån aug - mars. Ni som vill ha det fullständiga svaret kan maila mig så får ni det på mail. (Det går vad jag vet inte att stoppa in detta dok i detta forum.)
Sen läser jag i ett inlägg att du anser att vi ska ta till civil olydnad det är ju ändå kört osv.. Då vill jag säga att två händelser har inträffat både i Bispberg och på ett annat berg (Predikstolen) där i ena fallet två klättrare brutit mot förbudet i Bispberg och två jägare var för nyfikna på ett pilgrimsfallskbo. Båda uppbringades direkt och fick böta +10000kr/ställdes inför tinget. I fallet Bispberg är dessutom de boende vid berget mycket vaksamma och ringer polis direkt.. Så gör inget sånt!! Det skulle sabba två års arbete med en,OK, fruktansvärt trög myndighetsutövning. Men vinner vi det här så har vi ett upplägg som kan rädda fler hotade klippor./Anders
carvingkimbo; sa:Jag frågade av ren nyfikenhet vad som faktiskt kan hända. Har ju svårt att tro att det finns polisresurser nog i området för att jaga och infånga säg 10 replag som befinner sig spridda på klippan och inte vill bli gripna och betala 10000 i böter?
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Bispberg i Sverigeföraren | Klättring allmänt | 12 |