Helt rätt att ekerbrott vanligtvis beror på utmattning i böjen för de ekrar som har en böj och i ekerhuvudet för raka ekrar. Ibland kan ekrarna även gå av vid gängorna på grund av utmattning, men det är inget jag självt har varit med om. I dragprov brister däremot alla ekrar i mitten. Detta gäller för både oreducerade och reducerade ekrar samt för alla böjda och oböjda ekrar.
Dock är det inte ekerspänningen/dragkraften i sig utan det är spänningsvariationerna (dock i kombination med den statiska ekerspänningen) som är av primärt intresse när vi diskuterar ekerbrott. Detta av flera skäl. Dels är ekerspänningen bara en 1/3 del av den ekerspänning som ekrarna brister i ett dragprov (har jag nämnt det tidigare?). Dels för att alla ekerbrott sker under
pågående cykling - när den utmattade ekern för "
miljonte" gången
lämnar fälgens kraftpåverkade zon! Så länge hjulet är obelastad av cyklistens vikt (eller vikten från en /långfärds/packning) eller att cykeln står stilla/hjulet är upphängt så kan i princip
inga ekerbrott ske!
Hur ekerbrott uppkommer?
Ekrarna är kallformade från en wire för bästa styrka och hållbarhet. Efter kallforming vill delar av stålet återgå till sin ursprungliga form, medan andra delar av stålet översteg den "
elastiska gränsen" och vill inte återgå till sin ursprungliga form. Det är detta beteende hos ekern tillsammans med de spänningsvariationerna som inducerar efterhand utmattningssprickor i ekerböjen/ekerhuvudet/gängorna.
Dessa utmattningssprickor
minskar ju den effektiva tvärsnittsarean i denna sektion av ekern, vilket gör att dragkraften/ekerspänningen fördelas på
mindre yta vilket
ökar dragspänningen (antalet MPa) i denna sektion av ekern. Allt efter som vi cyklar vidare så ökar sprickorna successivt, vilket följaktligen minskar den effektiva tvärsnittsarean och ökar dragspänningen. Tillslut "
orkar" inte ekern återta full ekerspänning när den
lämnar fälgens kraftpåverkade zon och ekerbrottet är ett faktum.
Bra ytbehandling gör det betydligt svårare för utmattningssprickorna att få fotfäste i ekerböjen/ekerhuvudet.
Ekrarnas säkra zon
Angående ekrarnas säkra zon, så finns en teknik för att kraftigt utöka denna zon hos ekrar genom att grabba tag i två motstående ekerpar och klämma i för kung och fosterland (använd skyddshandskar). Då ökar ekerspänningen temporärt med ca 50% i dessa fyra ekrar och ekrarna förlorar då sitt inbyggda "
minne" för sin tidigare form innan kallfomningen. (Dessutom är det ett bra metod för att kontrollera om ekrarna är alltför hårt spända i förhållande till vad fälgen tål, samt för att kontrollera att ekrarna inte är förvridna i hjulet.)
Det är genom denna teknik som Jobst Brandt har kunnat utöka livslängden på sina 1,8/1,6/1,8 mm ekrar från kanske 20-30 mil till ett närmast evigt liv (+ 30 000 mil).
Läs gärna
http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html#seating
Messner! Bra med tabellen! Klara siffror ger ju lite mer kött på benen än allmänt rundsnack.
/Niklas