Det är nog mest att ekra av låg kvalitet har sin töjgräns väldigt när normal ekerspänning, dom blir längre med tiden helt enkelt.
Nix! Nästan alla cykelekrar görs av stål och detta eminenta ekermaterial har samma elasticistetsmodul (210GPa) oberoende av legering. Ekrarna återfår sin
"ospända längd" när ekerspänningen försvinner.
Beträffande ekrarnas "töjgräns" (brottgräns), så tål en fräsch eker en dragkraft på ca 2500-3500 N utan att brista (beroende på tjocklek). Detta är alltså ungefär 3 ggr högre än de ca 1000 N som rekommenderas i ett vanligt cykelhjul.
Men en mjuk fälg gör det ju inte bättre heller.
Längdskillnaden mellan en ospänd och en välspänd eker är ju bara 0,4-0,8 mm (beroende på ekerlängd och framförallt ekertjocklek). Jag skulle tro att boven snarare sitter i navflänsen än i fälgen. Navflänsen är vanligtvis gjord av aluminium som formas efter och ger stöd åt ekerböjen. Om du tar bort ekrarna från det begagnade navet syns ofta tydliga spår efter ekrarna och att navens ekerhål blivit ovala.
Sedan finns ju andra förklaringar som att nipplarna har skruvat upp sig efter hand, vilket dels beror på att ekrarna inte varit ordentligt spända från början och dels på att ekrarna varit förvridna.
De två sistnämnda sakerna har ju dock inget med materialet i hjulen att göra utan beror helt och hållet på undermålig hjulbygge/riktning, vilket kanske inte är så ovanligt när det gäller just billiga cykelhjul från bl.a. Biltema... Det är ju just för att slippa dessa onödiga effekter som Håkan Carlsson och jag ivrar för att varje sann cykelentusiast ska rikta och helst lära sig bygga sina egna hjul. Detta gäller i synnerhet alla långfärdscyklister, ty få saker är så trista som att under en cykelsemester långt hemifrån bli stående långt ut på vischan en lördag med ett trasigt hjul.
Utan att ha några direkt vetenskapliga belägg, skulle jag gissa att ett kvalitetshjul till ca 20% beror på kvalitén hos hjulets ingående komponenter och till ca 80% beror på hur pass väl hjulet har uppnått mina fem kriterier för ett hållbart hjulbygge/riktning
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/rikta.html samt ekringsmönstret (vanligtvis trekors med sista korsningen på "
fel" sida). Det är alltså helt avgörande för hållbarheten hur pass välbyggda/riktade hjulen är.
Många tycker att det verkar vara väldigt svårt att rikta/bygga sina egna hjul. Till dessa säger jag följande:
Allt det du kan är vanligtvis enkelt och allt det du inte kan är väldigt komplicerat. Bestämmer du dig för att lära hur hjulen fungerar, så blir det ganska enkelt (om än något tidsödande) att bygga kanonfina cykelhjul.
/Niklas