Biltemas gaskök (17-607)

om man ska ha 2 adaptrar så blir det 400g till att bära på. 2 adaptrar så kan man lika gärna ha 3brännare?

H.O
Nu vet jag inte om adaptervikten stämmer men viktmässigt kanske det är samma sak men tre brännare går ju på 1200kr och uppåt. Då kan man ju lika gärna köpa ett multifuel o skita i gasbrännaren. Vidare finns ju risken att brännaren med den ovanligaste gängan används en eller ingen gång. Det blir dyra måltider.

Det som är klart är att det går att hitta gas till biltemas kök ute i europa samma utsträckning som MSR eller primus t.ex, och att det i sverige definitivt finns gas som passar.
Det var min ursprungsfråga. Tack

Vad gäller Europa/Världen:

adaptrar eller flera billiga och lätta brännare är ytterligare möjlighet.

synd att det inte finns något enhetlig och översiktlig förteckning över anslutningar !?

Henning

Nu har jag äntligen haft med Biltemaköket på en liten tur.

Det fungerade utmärkt, och utöver att det går mycket bra att reglera, så är det ju tyst och fint. Jämfört med den reamotor jag annars använder är i och för sig det mesta tyst...

baabdadf12ba2e3bb44f4e2f432e5c9b.jpg

Det fungerade utmärkt, och utöver att det går mycket bra att reglera, så är det ju tyst och fint.

Kul att se ännu en positiv recension, är det nån som inte blivit positivt överraskad? :)

De enda riktigt negativa åsikter jag sett om köket hittills tror jag är från folk som inte provat det.

Visst skulle det kunna göras bättre (framförallt lite lättare), men det är ett väldigt prisvärt kök.

Jag använde oxå mitt i veckan och det funkade finfint. Det kokade mitt vatten :)
Det enda som jag funderade på var ju hur mycket pådrag man skall ha för bästa effekt men det bekymret har man ju som nybörjare oavsett brännare.

Den var lätt att använda, enkel att justera och tändaren fungerade fint.

Jag använde oxå mitt i veckan och det funkade finfint. Det kokade mitt vatten :)
Det enda som jag funderade på var ju hur mycket pådrag man skall ha för bästa effekt men det bekymret har man ju som nybörjare oavsett brännare.

Den var lätt att använda, enkel att justera och tändaren fungerade fint.

Instämmer!
Förutom de två prov i hemmamarkerna jag nämnt tidigare i tråden, så har jag nu använt det under en kort (4 dagar) tur i fjällen, "Silvervägen" - Iggesjavrre t.o.r.
Då det är mitt första gaskök kan jag ju bara jämföra med vad jag tidigare använt, nämligen Trangia med spritbrännare.
Skillnaden i ljudnivå tycker jag är marginell, och märks egentligen bara när man drar på med gasbrännaren. Jag tror att jag ibland drar på onödigt mycket. Behövs egentligen bara vid besvärande vind. När jag använde det i absiden kunde jag köra väldigt lugnt, och då hörde jag inte att det brann.
Tändningen fungerar alldeles utmärkt.
Justering av lågan är ju så oerhört mycket enklare än med Trangias spritbrännare.
Min hustru tyckte det "såg vingligt ut", men jag upplevde det faktiskt inte så. Fungerade utmärkt att röra om i grytan (Trangia 27) utan att använda tamojen. Använder man tamojen känns det naturligtvis litet säkrare.
Nu ska jag ha det med på min solovandring som börjar 5 augusti.

/ Bertil

Toppmonterade kök tämligen simpla

Jag är heller inte förvånad över över att Biltemaköket fungerar alldeles utmärkt. Gasbrännare är ju inte direkt högteknologi och det är inte mycket som skiljer principiellt mellan olika märken och modeller för toppmonterade kök. Jag blir därför alltid lite förvånad när det framhålls att vissa toppmonterade kök är överlägsna andra. Men det har stort underhållningsvärde att läsa när folk försvarar sin modell. Själv blev jag grymt besviken när en svetsfog släppte på ena kastrullbenet på "ett av marknadens absolut lättaste och gassnålaste kök" av en känd svensk kökstillverkare på Island och hade nog varit mer nöjd med ett betydligt billigare Biltema kök som är något tyngre och mer robust. Nu lever jag såklart inte som jag lär utan har fortfarande ett av marknadens lättaste kök (fast från den andra svenska kökstillverkaren som äntligen tagit bort en onödig kulled). Om kastrullstödet skulle gå söder kan man fortfarande balansera en gryta på det.

Jag äger inte ett Biltemakök men har provkört det. Det skiljer sig inte nämvärt från dyrare kök.

/Tommy

Vet någon om Biltemas angivna vikt stämmer (120g), i så fall är skillnaden inte så stor mot t.ex. Primus express (82g) som kostar minst dubbelt. 40g extra får väl anses som uthärdligt :)

Nja, det framgår av nån annan tråd, eller tidigare i denna att vikten är en aning högre, kanske 140 g. Det är dock fortfarande lättare än ett och annat märkeskök till betydligt högre pris...

Vet någon om Biltemas angivna vikt stämmer (120g), i så fall är skillnaden inte så stor mot t.ex. Primus express (82g) som kostar minst dubbelt. 40g extra får väl anses som uthärdligt :)

Biltemas kök väger 135g. Medföljande förvaringsburk av plast väger 40g. Den använder jag inte.

/ Bertil

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skogsbaronen Biltemas nya gaskök Kök och brännare 25
DoktorGlas Biltemas spindelkök Kök och brännare 5
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
ripnils Biltemas gas dyrare Kök och brännare 5
xxargs biltemas nya 'japan' kök Kök och brännare 11
gusadani85 Biltemas gas till kök? Kök och brännare 78
nermander Specialflaska till Biltemas kök? Kök och brännare 24
Munge Biltemas gasolkök Kök och brännare 2
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
mördarsnigel biltemas gasolkök Kök och brännare 3
smux XXL återkallar gaskök av modell FireMaple FMS-105 och FireMaple Blade 2 Kök och brännare 5
Livetiskuggan Tända gaskök Kök och brännare 52
maggulito LW/UL Gaskök för att koka pasta/ris Kök och brännare 6
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
C.Storm Gammalt gaskök Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Nordiska Motorcyklister GUL LÅGA (Gaskök) - Dåligt? Kök och brännare 35
insco Bob Moulder Heat Exchanger (HX) - För gaskök vid kyla Kök och brännare 22
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
clain Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick Kök och brännare 43
Gohan Adapter till gaskök? Kök och brännare 8
pialia Renodlat solo gaskök Kök och brännare 62
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
joel123 säkert använda gammalt gaskök? Kök och brännare 37
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
Arytmica Vad tänka på vid köp av gaskök? Kök och brännare 55
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
insco Modifieringsförslag till gaskök Kök och brännare 2
macher Gaskök för vinterbruk Kök och brännare 15
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
Henriko Gaskök i andra länder Kök och brännare 10
alven Stabilisering av toppmonterat gaskök Kök och brännare 17
OBD Frågor betr. gaskök Kök och brännare 27
hhhh gaskök på vintern Kök och brännare 8
tingdahl Gaskök utomlands Kök och brännare 1
-Patric- värmeväxlare för UL gaskök Pocketrocket Kök och brännare 2
bananmannen Gaskök slocknar. Kök och brännare 3
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
walkerboh Litet gaskök Kök och brännare 20
Tovetjarn wildos gaskök? Kök och brännare 0
johanl Gaskök på vintern? Kök och brännare 31
il C nyckfullt gaskök Kök och brännare 1
Rocke Gaskök på hög höjd Kök och brännare 8
lromberg Köra gaskök på propan? Kök och brännare 11
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
SWE3171 Vilket gaskök? Kök och brännare 2
jariL Förvärmingssystem till gaskök/Heat Pad? Kök och brännare 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg