Med tråden om hur man klarar att ha bilen stående en hel vargavinter i norra Finland i färskt minne, tänkte jag öppna en tråd om överlevnad i bilen vintertid. Senare under 2006 kanske någon öppnar en liknande tråd för överlevnad sommartid?
Att bilen stannar, glider av vägen, vägrar starta eller kör fast vintertid är en av de få realistiska överlevnadssituationerna som tvåtusentalsmänniskan kan råka ut för.
Man tvingas ut ur en säker (nåja), varm miljö med CD-spelare, till den kalla och ofta mörka naturen runtomkring. Sneakers och ingen mössa, Comviq-mobilen saknar täckning. Vad göra?
Jag tar tacksamt emot alla tips på hur man förbereder sig på överlevnadssituationer liknande den ovan beskrivna. En hel del kan man säkert lista ut själv, men även "självklarheter" är välkomna. Vilka saker ska man ha med sig i bilen, hur ska fordonet vara utrustat (tillbehör som alla kan skaffa m a o, 4-hjulsdrift får ni diskutera annorstädes!), och vilken kunskap behöver man? Ofta handlar ju överlevnad betydligt mer om kunskap än om mojänger.
Tacksam för svar!
/Anders
Att bilen stannar, glider av vägen, vägrar starta eller kör fast vintertid är en av de få realistiska överlevnadssituationerna som tvåtusentalsmänniskan kan råka ut för.
Man tvingas ut ur en säker (nåja), varm miljö med CD-spelare, till den kalla och ofta mörka naturen runtomkring. Sneakers och ingen mössa, Comviq-mobilen saknar täckning. Vad göra?
Jag tar tacksamt emot alla tips på hur man förbereder sig på överlevnadssituationer liknande den ovan beskrivna. En hel del kan man säkert lista ut själv, men även "självklarheter" är välkomna. Vilka saker ska man ha med sig i bilen, hur ska fordonet vara utrustat (tillbehör som alla kan skaffa m a o, 4-hjulsdrift får ni diskutera annorstädes!), och vilken kunskap behöver man? Ofta handlar ju överlevnad betydligt mer om kunskap än om mojänger.
Tacksam för svar!
/Anders