Bilöverlevnad vintertid

Med tråden om hur man klarar att ha bilen stående en hel vargavinter i norra Finland i färskt minne, tänkte jag öppna en tråd om överlevnad i bilen vintertid. Senare under 2006 kanske någon öppnar en liknande tråd för överlevnad sommartid?

Att bilen stannar, glider av vägen, vägrar starta eller kör fast vintertid är en av de få realistiska överlevnadssituationerna som tvåtusentalsmänniskan kan råka ut för.

Man tvingas ut ur en säker (nåja), varm miljö med CD-spelare, till den kalla och ofta mörka naturen runtomkring. Sneakers och ingen mössa, Comviq-mobilen saknar täckning. Vad göra?

Jag tar tacksamt emot alla tips på hur man förbereder sig på överlevnadssituationer liknande den ovan beskrivna. En hel del kan man säkert lista ut själv, men även "självklarheter" är välkomna. Vilka saker ska man ha med sig i bilen, hur ska fordonet vara utrustat (tillbehör som alla kan skaffa m a o, 4-hjulsdrift får ni diskutera annorstädes!), och vilken kunskap behöver man? Ofta handlar ju överlevnad betydligt mer om kunskap än om mojänger.

Tacksam för svar!
/Anders
 
Reflexväst

Tjena,

Jag tror största faran är att man blir påkörd av annan bilist så fort man kliver ur bilen, så därför har jag alltid reflexväst och pannlampa med i bilen. Annars kan väl alltid ha en pläd, mössa o vantar liggande i kofferten utifall att...

//G
 
Jag har en sovsäck i kofferten. Bra om man blir trött någon gång. Bra om man fastnar, eller kör av vägen också.
 
Skoteroverall är nog inte fel att ha.

Sen är det väl mer eller mindre det klassiska med en väska/låda med kök, mat, tändstickor, vatten, snöskyffel o.s.v.
 
Har du någon gång fått användning för snökedjorna? Hur får man på dem när bilen står lagom på sniskan i vägkanten? Mottar gärna fler bra tips på hur man får loss bilen ur lössnö/halka (och ja, jag ska byta vinterdäck...)
 
Bra att ha med sig varma plädar och vinterkängor och naturligtvis varma och bra kläder och vantar och mössa samt stearinljus och trangiakök att värma sig vid.Och se till att hålla sig torr, är man våt fryser man mer. Ciggladdkabel till telefonen ifall telefonbatteriet tar slut. Torrfoder finns ju i olika former,riskakor chokladkakor mm. Kan man ha med sig vatten att koka någon varm dryck så är ju det bra.
 
Strykarräven; sa:
Har du någon gång fått användning för snökedjorna? Hur får man på dem när bilen står lagom på sniskan i vägkanten? Mottar gärna fler bra tips på hur man får loss bilen ur lössnö/halka (och ja, jag ska byta vinterdäck...)

Nej jag har aldrig använt dem. De ska väl helst användas preventivt, om man t.ex. skulle behöva ge sig ut på en oplogad skogsväg. Jag har provat att lägga på dem, men då stod jag förstås på parkeringsplatsen. Det bör gå att få på dem även under lite besvärligare förhållanden bara det finns plats att jobba vid sidan av hjulen.
 
Marschall/några värmeljus, gasol + brännare, skoteroverall, liggunderlag/varm filt, spade. Några saker som jag borde ha, men jag tror att det på sin höjd kanske ligger en burk vita bönor i skuffen. Den går väl iofs att äta kall men men... :)
 
Stanna

Helt klart ska man stanna vid bilen, såvida inte läget krävar att man förflyttar sig.

Har man en förbandslåda (vilket alla ska ha)i bilen så gör man snabbt en (snygg) mössa. Sneakers, det har man ju aldrig på sig, inte ens lite snyggt ju ;-)

Det är ju aldrig fel att ha en bogserlina, snopet om någon kommer och kan dra loss en och det inte finns någon lina :-(
 
The French Solution

Läste i nån överlevnadsbok om att man kan (och alla med dyr BMW el dyl, håll i hatten ;)) slita/skära bort innertaket och sedan ställa sig uppe på taket och hoppa tills det blir en grop. I denna gör man sedan upp en eld, som ger bra värme i bilen. Innertaket måste alltså ut eftersom det finns risk för otrevliga ångor annars.

Skulle kanske kännas lite jobbigt att genomföra, men hellre än att frysa ihjäl förstås...