• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Billigt nötkött som är gott att steka?

Hallå!

Som rubriken lyder, ett billigare nötkött som är gott att steka så det fortfarande är ganska blodigt är det jag söker. Sitter nu ikväll och är sjukt sugen på ryggbiff som är mitt favoritkött, men funderar på om det finns något annat kött som blir lika/nästan lika gott som det men som inte är så dyrt. Planen är väl att det ska funka till potatis i alla dess former tillsammans med lite sås :p

Tar självklart emot alla tips ni har angående kött med. Är man bara 21år så har man inte så stor koll på matfronten som man egentligen hade velat ha, tyvärr...
 
I länken stod det om hästkött från Latinamerika. Låter stolligt. Klart man ska äta upp de svenska pållarna, så de slipper transporteras under i värsta fall vidriga förhållanden genom hela Europa för att slaktas i annat land.
 
Jag har varit i samma läge, då gäller det att trolla lite.
Jag kollar reklamen, även "finabutiken" kan ha lockpriser, annars är det typ Willys, CityGross, Lidl, Netto, etc som gäller.

Kolla efter Högrev med extrapris, ca 49 kr/kg kan man komma över.
Fråga i butiken efter kött som håller på att "gå ut", där datumet söger att det är gammalt.

Redan i butiken ser du om köttet är mört (välhängt), det är mörkt till färgen, brunfärgat, det illröda köttet är nyslaktat, och ska ligga i kylen några dagar så att det blir mört, dvs bakterier bryter ner köttet så att en mörk färg bildas.


Skär köttet i 3 cm tjocka skivot rakt over köttfibrerna, inte längsmed, då blir det segt.

Låt köttet ligga framme innan stekning så att det blir rumstemepererat, lås in alla hundar först.

Jag kryddar endast med vitpeppar och salt innan stekning så, fjompa inte med kryddburkar, utan köp påsar med vitpeppar malen o vräk på, vitpepparen gillar inte att bli överflytad hit o dit, vitpeppar är billigt så när det saknas drag i den så köp ny.

Helst en gjtjärnspanna, men en vanlig modern teflonhistoria går bra.

Dra på hög värme och när margarinet (billigare än det optmala smöret) "tystnat" i pannan, slänger du i en skiva i taget i pannan, lägg inte i flera på en gång, då kallnar stekpannan, då blir det kokning i pannan o äckliga vita blodklumpar träder fram...usch usch...
När du fått en fin stekyta på din "Biff" på ena sidan, vänd på den, håll inte på o vänd fram o tillbaka det gör bara okunniga, utan låt färgen på sidan på biffen tala om när det är vänddags utefter hur du vill ha biffen Rare, Medium,Well done eller va det heter.

Innan detta stekprojekt så har du köpt potatis, gärna större avlånga såna.

Tvätta dem, inte skala om du inte vill, skär klyftor av potatisen och skölj dem väl i spaghetti durkslaget, töm på ordentligt med Rapsolja den svenska, den ersätter de flesta svindyra skräpoiljor med fina flaskor med tjusiga etiketter från utlandet för övrigt,

Tvätta händerna och blanda med fingrarna potatisklyftorna o oljan så att de verkligen "badar" i oljan på en DJUP plåt som ska vara större hellre än mindre. klyftorna får inte trängas med varandra, sätt på ugnen på 220 grader, vanlig värme, rör om en gång efter ca 15 minuter så att de börjar få fin färg på alla sidor, känn med en sticka om du är osäker påden tjockaste potatisklyftan, fastnar inte klyftan på tändstickan så är det färdigt, nu kan du dra på grillen eller varmluften så att du fräser till klyftorna så ett det blir en knaprig yta, men håll uppsikt hela tiden i detta moment, viktigt, det går fort som fanken när man lämnar spiseln, men det visste du väl...

Vill du ha billigt grillsmör till biffen som smälter uppepå, kan jag rekommendera en liten snutt färsk pepparrot som du river,hackar o blandar med lite margarin och mycket salt, smaka av, det ska vara starkt utav helvete så ögona vänds ut o in, då är det rätt blandning, det blir inte så starkt ihop med köttet,gör en liten limpa av blandningen o lägg i frysen ett tag, sedan kapar du en rejäl skiva av pepparrotsmöret o lägger på den heta nystekta biffen,där du givetvis tar stekskyn o tömmer över biffen när den är klar mmm va gott de blir...
En eller två sockerfrästa lökar i ringar är inte helt fel att ha som tillbehör....

Blev det rörigt ?

Så ut o leta högrev nu.
 
billigt o billigt.. jag vet inte.. sedan jag gick en kurs i delegerad läkemedelshantering så köper jag inte utändskt kött, man vill inte ens veta hur mycket antibiotika som används.. usch och fy.. sedan så kan jag inte köpa från sydamerika med tanke på transporterna, jag kan inte leva med att en köttbit ska transporteras runt halva jorden till min tallrik, dessutom så kan man inte räkna med att man får det tidigare så fina nötköttet från sydamerika, detta är mycket exklusivt och det som säljs i butikerna har en helt annan hantering, det är stora stallar, ensilerat och kraftfoder, massor med antibiotika..

om man rangordnar kött efter pris blir det väl ungefär så här:
fransyska
innanlår
lövbiff
rostbiff
biff
entrecote
file

fransyskan, innanlår och rostbiff är mer "helt" kött som görs i bit eller i gryta.. lövbiff(innanlår i skivor), biff, entrecote och file är nog det du tänker på och är naturligtvis dyrare.. jag tycker att det är bättre att köpa lite bättre kött när det trots allt är dyrt, kanske inte göra det så ofta istället..
 
Det är väl enzymer som gör köttet mört, bakterier mår man inge bra av om de blir för många.

det där diskuteras mycket, man pratar ofta om dygnsgrader när det gäller hängt kött.. vi i sverige hänger kött på tok för kort tid och man pratar nu om att kunna hänga kött dubbelt så länge som tidigare och ha mycket högre dygnsgrad antal.. "experter" säger att man ska ta kött som börjar se lite grönskimrande ut, då är det som absolut godast. sedan vet jag inte hur vi "mår" av dessa förutnelsebakterier men jag misstänker att det är värre med antibiotika..
 
Det är väl enzymer som gör köttet mört, bakterier mår man inge bra av om de blir för många.

Okej då Enzymer ska de visst va, jag ber om ursäkt för detta, kände på mig när jag skrev i brinnande iver att det inte var riktigt rätt där...tack Mezzner !:)
För övrigt om man har tid o är utan cash, gräv upp pepparrot ute i närheten av kolonilottsområden, där brukar det finns mycker bra fina rötter som alla blir glada om du gräver bort, alltså inte inne på koloniolotterna...;)
 
Nutidens köttköpare river efter nyslaktat, springer hem på fredagskvällen o kastar i stekpannan, o klagar på att det inte blir som på restaurangen....enda räddningen på kvällen blir det sura rödtjutet, lösgodiset, ostbrickan och man somnar in trött för att nästa fredag göra likadant igen, o igen o igen....