Biljetter till fjällvärlden 2024

Tack, jag såg den men vi landar tio så vi missar bussen och tåget.

Jag tittade på Visit Abisko men det verkar mest inriktade på vintern, det var annars ett prisvärt alternativ. Det borde vara fler som ska mot Abisko på flyget så någon slags shuttle som alternativ till taxi vore trevligt.
Kirunabuss kör shuttle för 1000 kr, dyrt men kanske ditt enda alternativ på kvällen? Bussen och tåget är annars det enda rimligt prissatta.
 
Först idag (onsdag) gick det att boka Resplus med Vy Stockholm-Gällivare-Ritsem den 29 augusti till det facila priset av 1685 riksdaler och då finns det ingen ligg/sovvagn vilket känns både ohemult dyrt och märkligt? Och varken hos SJ eller Norrtåg går det att boka trots att operatörerna är desamma.

För var dag kryper flyget närmare.
Gaaah och jag som suttit i veckor och väntat på att biljett till nattåg till Gällivare/Ritsem skulle släppas, tänkte åka upp kring 22/8 men såg nu att där inte finns några tåg mellan 7-25 augusti och de som går därefter matchar inte med morgonbussen till Ritsem....så står mellan flyg och skippa det helt i år.
Vy ska ju lämna Norrlandstrafiken efter årsskiftet så då kan man hoppas att nån vettigare operatör kliver in.
 
Gaaah och jag som suttit i veckor och väntat på att biljett till nattåg till Gällivare/Ritsem skulle släppas, tänkte åka upp kring 22/8 men såg nu att där inte finns några tåg mellan 7-25 augusti och de som går därefter matchar inte med morgonbussen till Ritsem....så står mellan flyg och skippa det helt i år.
Vy ska ju lämna Norrlandstrafiken efter årsskiftet så då kan man hoppas att nån vettigare operatör kliver in.
Senast jag åkte där anpassade de bussen till de förändrade tågtiderna. Det är bara turister som åker med bussen och det finns ju ingen anledning att köra på en tid som ingen hinner fram till. Ring bussbolaget och kolla.
 
Kirunabuss kör shuttle för 1000 kr, dyrt men kanske ditt enda alternativ på kvällen? Bussen och tåget är annars det enda rimligt prissatta.
Vi är fyra personer (två vuxna, två barn), och då blir Sverigetaxi faktiskt billigare (3000kr mot 4000kr), lite trist då shuttle med fler personer borde kunna komma ner något i pris.

Länstrafiken anger inte just nu vad bussen till Abisko kostar (404 error https://ltnbd.se/priser-biljetter/prislistor), men jag gissar att flygbuss/buss och övernattning i Abisko totalt sett blir dyrare än taxi.
 
Länstrafiken anger inte just nu vad bussen till Abisko kostar (404 error https://ltnbd.se/priser-biljetter/prislistor), men jag gissar att flygbuss/buss och övernattning i Abisko totalt sett blir dyrare än taxi.
Man kan även kolla pris och boka biljett på SJs webplats, där blir det 228 SEK från stan eller 242 SEK från flyplatsen till Abisko. Vill minnas att det var samma pris (om inte även billigare) där som på Länstrafikens webbutik när jag kollade en annan förbindelse för några år sen.
 
Man kan även kolla pris och boka biljett på SJs webplats, där blir det 228 SEK från stan eller 242 SEK från flyplatsen till Abisko. Vill minnas att det var samma pris (om inte även billigare) där som på Länstrafikens webbutik när jag kollade en annan förbindelse för några år sen.
Tyvärr går tågen inte att boka, och de som finns som "obokingsbara" missar vi eller så går de sent på eftermiddagen.

Är det någon som vet fler taxibolag? Jag hittar bara Sverigetaxi.

EDIT: Det är lite irriterande med de dåliga tågförbindelserna i sommar, jag hade tänkt vandra själv i Abisko i sommar men det blir en tur från Storulvån till Vålådalen istället.
 
Så hade då stunden kommit för beställning av min egen årliga fjällresa. Lund - Ritsem samt Jokkmokk - Lund. (Mitt blodtryck är ännu inte nere på normala värden.)

1. Uppresan bokades för ett par dagar sedan via Vy. De hade åtgärdat problemet som fanns tidigare, nämligen att man måste boka i två delar, dels Lund - Boden, sedan Boden - Ritsem. Men nu kunde hela biljetten Lund - Ritsem bokas. Problemet var mest att jag inte kunde få mina Prio-poäng på sträckan Lund - Stockholm.
Borde jag då använt SJ:s bokning? Kollade idag för säkerhets skull. De hittar ingen resa alls den dagen utan meddelar: "Vi hittade inga matchande resor. Prova gärna en annan sökning." Samma meddelande får man vissa andra dagar. Inte ens sträckan Stockholm - Ritsem reder de ut alla dagar. (Men för vissa dagar står det "Fullbokad", så vart tog just vår resdag vägen?)

2. Resan tillbaka. Från Murjek verkar inte gå några tåg den dagen (4: augusti), så det blir buss till att börja med. Kompisarna hittade buss till Östersund och sedan SJ nattåg till Stockholm. Den resan klarade SJ:s bokningssystem. Men jag skulle ju vidare till Lund (med SJ), men se det gick inte. Bokningen redde inte ut hela vägen, då hade jag fått boka delad resa. Men jag ville ha både Prio och Resplus så jag kontaktade chatten och begärde en människa. Det fick jag.

Människans svar var att bokningssystemet inte ännu klarar att sy ihop Vy:s tåg med SJ:s. Jag skrev då att resan går med buss till Östersund och sedan SJ till Stockholm. Vy är inte inblandat, varför går det ändå inte till Lund? Hon svarade att när hon söker Jokkmokk - Lund så får hon upp att en del av sträckan går med Vy:s tåg. Jag svarade att det kan jag inte se, det är mörkat i bokningssystemet för mig. Jag är nöjd med att åka buss till Ö-sund och SJ till Stockholm och sedan Lund. Det tog en stund att övertyga henne om att jag hade rätt, men till slut erbjöd hon sig att göra hela bokningen åt mig. Så blev det - jag hade nästan noll koll på någonting och har nu gjort en ny SJ-upplevelse: köpa grisen i säcken. Den biljetten blev dyr.

Till sist kunde jag inte låta bli att skicka en hälsning efter Tack för hjälpen: "Men ni MÅSTE fixa bokningssystemet." Hennes svar var ungefär: "Ja, vi ska se till att få med Vy:s resor framöver."

Milda himlar!
 
Senast ändrad:
Själv försöker jag också brottas med dessa bokningssystem och boka en resa norrut, utan att lyckas speciellt bra. Det enda som är hugget i sten är att jag flyger hem från Luleå på em 18/8, och att ta sig dit samma dag innebär lämpligen att jag tar bussen från Gällivare på lördag fm.
Upp till fjällen håller jag på och letar tågavgångar från Göteborg runt 7-8/8, och enda möjlighet som dyker upp är SJ Nattåg till Umeå och vidare med VY och Länstrafiken. När man väljer detta alternativ och går vidare hänger sig senare SJ's bokningssystem och meddelar föga upplysande dag efter dag "Något gick fel, försök igen"...suck!
 
Kollar SJ/Vy varje dag..... Nattåget som går 10 augusti till Abisko skulle vara perfekt men av någon anledning så är det inte tillgängligt. VY kundtjänst sa att de inte vet när och OM det kommer bli fixat... Kör de tomt tåg då eller?
 
Så hade då stunden kommit för beställning av min egen årliga fjällresa. Lund - Ritsem samt Jokkmokk - Lund. (Mitt blodtryck är ännu inte nere på normala värden.)

1. Uppresan bokades för ett par dagar sedan via Vy. De hade åtgärdat problemet som fanns tidigare, nämligen att man måste boka i två delar, dels Lund - Boden, sedan Boden - Ritsem. Men nu kunde hela biljetten Lund - Ritsem bokas. Problemet var mest att jag inte kunde få mina Prio-poäng på sträckan Lund - Stockholm.
Borde jag då använt SJ:s bokning? Kollade idag för säkerhets skull. De hittar ingen resa alls den dagen utan meddelar: "Vi hittade inga matchande resor. Prova gärna en annan sökning." Samma meddelande får man vissa andra dagar. Inte ens sträckan Stockholm - Ritsem reder de ut alla dagar. (Men för vissa dagar står det "Fullbokad", så vart tog just vår resdag vägen?)

2. Resan tillbaka. Från Murjek verkar inte gå några tåg den dagen (4: augusti), så det blir buss till att börja med. Kompisarna hittade buss till Östersund och sedan SJ nattåg till Stockholm. Den resan klarade SJ:s bokningssystem. Men jag skulle ju vidare till Lund (med SJ), men se det gick inte. Bokningen redde inte ut hela vägen, då hade jag fått boka delad resa. Men jag ville ha både Prio och Resplus så jag kontaktade chatten och begärde en människa. Det fick jag.

Människans svar var att bokningssystemet inte ännu klarar att sy ihop Vy:s tåg med SJ:s. Jag skrev då att resan går med buss till Östersund och sedan SJ till Stockholm. Vy är inte inblandat, varför går det ändå inte till Lund? Hon svarade att när hon söker Jokkmokk - Lund så får hon upp att en del av sträckan går med Vy:s tåg. Jag svarade att det kan jag inte se, det är mörkat i bokningssystemet för mig. Jag är nöjd med att åka buss till Ö-sund och SJ till Stockholm och sedan Lund. Det tog en stund att övertyga henne om att jag hade rätt, men till slut erbjöd hon sig att göra hela bokningen åt mig. Så blev det - jag hade nästan noll koll på någonting och har nu gjort en ny SJ-upplevelse: köpa grisen i säcken. Den biljetten blev dyr.

Till sist kunde jag inte låta bli att skicka en hälsning efter Tack för hjälpen: "Men ni MÅSTE fixa bokningssystemet." Hennes svar var ungefär: "Ja, vi ska se till att få med Vy:s resor framöver."

Milda himlar!
Hur lyckades du boka till Ritsem? Jag ska Stockholm-Ritsem men får bara att det inte går att boka. Ringde du?
 
Hur lyckades du boka till Ritsem? Jag ska Stockholm-Ritsem men får bara att det inte går att boka. Ringde du?
Nej, bokade med datorn på Vy. Men det kan bero på datum. Jag ska åka upp 19 juli. Men på hemresan i augusti verkar det inte gå tåg förbi Murjek överhuvudtaget. Vilket får mig att misstänka att det inte går tåg till eller ifrån Gällivare heller. Antagligen har Trafikverket ett finger med i spelet, att det är tåglöst vissa dagar/veckor.
 
Nej, bokade med datorn på Vy. Men det kan bero på datum. Jag ska åka upp 19 juli. Men på hemresan i augusti verkar det inte gå tåg förbi Murjek överhuvudtaget. Vilket får mig att misstänka att det inte går tåg till eller ifrån Gällivare heller. Antagligen har Trafikverket ett finger med i spelet, att det är tåglöst vissa dagar/veckor.
Jo det är ju definitvt trafikverkets planering som spökar, även om operatörernas bokningssystem inte direkt gör det lättare för oss.
Det hade ju varit så mycket lättare att planera sin resa om det syntes tydligt (i samband med bokningen) vilka dagar det helt enkelt inte kommer gå några nattåg. I år var jag tack och lov flexibel med dagarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Celeste_26 Biljetter till nattåg släppta Fjällvandring 1
mks Sälja SJ-biljetter till Ritsem i 2:a hand? Fjällvandring 19
Celeste_26 Nattåg Vy sommaren 2022 - biljetter släppta Fjällvandring 5
Rottweilexpress Biljetter Gävle-Abisko, hur göra? Fjällvandring 13
eaglerock Erfarenheter av att boka biljetter hos Connex? Fjällvandring 22
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
Johnny_b Mattor till gasdriven myggapparat Fjällvandring 1
Ute-P Från Mavas till Tjoarvihytta Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 13
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.