Jag är helt enigt med alla att det är mycket krångel med biljetter till fjällen även denna sommar, men kannske är jag inte helt neutral för att jag jobba själv på järnvägen (men inte i Sverige och inte med biljetter) och därför tar det lugnt. Kan ju även beror på att jag själv skall resa norrut i slutet av augusti och därför har tid att vänta med bokningen...
Vy hanterar det hela inte på bästa viset, inte så snabbt och tydlig med information, faktiskt har de två utmåninger byte av bokningssystem (som alla järnvägsföretag i Sverige gör denna år) vilket inte fungerar som det skall.
Och sen finns väl (som vanligt) banarbete som inte är färdigtplanerad.
Man kan ju bara hoppas att det blir bättre i (nära) framtiden....
Även denna uttalenda om ligg- och sovvagns ålder kommar med jämna mellanrum - som priserna för bussen till Ritsem - men är inte helt korrekt.
De liggvagn som används för trafik till Norrland är byggt 1985-86 och sovvagnarna så sent som 1990-94. Att de är gammelt är ingen tvekan och man måste renovera eller byta dom i nära framtid.
Den äldaste vagn i tåget till Norrland är faktiskt restaurantvagn som härstammer från 60talet men den känns ju gannska fint efter renoveringen.
Där finns några äldre ligg- och sovvagn kvar hos SJ som används till Jämtland och Malmö - Stockholm