bilintresserade? modif / utrustning

Hilux

Hej,
Har en hilux Dubbel cab från -98 som jag haft ett par år och kört ett par tusen mil i.. Funderar på att utrusta denna med div expeditions utrustning. Hyrde hilux första gången i uganda 04 och 05 blev helt "kär" bilen verkar till synes odödlig..
Vilket fall som helst, detta kommer ju att kosta en del pengar. Min fråga är om ni anser att det är bättre att satsa på en Landcruiser eller Defender..
Mvh John/Skåne
 
Leta reda på programmet i Top Gear-serien där dom bestämmer sig för att ta död på en HiLux.
När du sett avsnittet ett par gånger kan du nog ta beslutet själv :)
 
Har sett det, helt otroligt! Men över väger nu en defender pga större tak, dvs två tak tält, och rymligare inuti..
 

avslutad210712

Gäst
BMW 330 Touring med sportchassi och låga breda däck.

Passar perfekt med mitt intresse för att vara ute i skog och mark men bilen som sådan är inte riktigt lämpad att vara utanför asfalt. Däremot är den ordentligt modifierad för att passa mina behov genom att jag monterat ett takräcke med både skidhållare och cykelhållare. Och det tar ganska kort tid för mig att ta mig ut oavsett om det är till skogen hemma eller upp till fjällen men jag föredrar faktiskt att åka tåg och/eller buss till och från mina vandringar.

Den enda lösa utrustningen jag har är en brandsläckare. Känns inte riktigt smart med en massa lös utrustning av olika anledningar.
 
Landrover

Nu kommer jag säkert få en massa påhopp... men jag behöver ett ärligt och vettigt svar.. Går man in på Landrover klubbens hemsida och läser lite så blir man nästan "rädd".
Läste att dom skulle ha nån träff, och förvånansvärt många kanske inte kunde ta sig dit och detta berodde på BILEN!! den var på verkstad osv... En sak har jag ju lärt mig att ska man ha en så blir det en 98 med 300 tdi motorn för nyare modeller verkar inte hålla måttet. Ska tilllägga att jag Kört/åkt defender genom sahara 300 mil ungefär (98 300 tdi) och den kändes helt ok!
Mvh John
 
Jag moddade min Polo -04 genom att fälla 2/3 baksäte och sätta på takräcke. Sen smällde vi på tre kajaker på taket (ja, liiite fräckare var vi, klart över de stipulerade 75 kilona). Vi fyllde hela bilen med goa prylar för paddling och även lite fiske. Kameror, tält, kikare och massa gott. Sen drog vi iväg med den moddade - och välutrustade - bilen och hade det jättebra.

Jaja, jag skall jobba istället. Hejhej! ;)
 
Nu kommer jag säkert få en massa påhopp... men jag behöver ett ärligt och vettigt svar.. Går man in på Landrover klubbens hemsida och läser lite så blir man nästan "rädd".
Läste att dom skulle ha nån träff, och förvånansvärt många kanske inte kunde ta sig dit och detta berodde på BILEN!! den var på verkstad osv... En sak har jag ju lärt mig att ska man ha en så blir det en 98 med 300 tdi motorn för nyare modeller verkar inte hålla måttet. Ska tilllägga att jag Kört/åkt defender genom sahara 300 mil ungefär (98 300 tdi) och den kändes helt ok!
Mvh John

Min personliga åsikt är att de många av SLRKs medlemmar kör sina bilar hårt i skogen och därför går de också sönder. LR-fabriken har även haft många onödiga problem med sina modernare bilar. En "mekanisk" LR kan Du laga med silvertejp om det skulle knipa. Den kommer alltid fram.
En äldre defender Tdi är oslagbar. Har själv en Discovery med TD5-motorn som haft ett par materialfel. Däremot har LR en helt annan körkänsla än en "icke-bil"
Skulle gärna köpa en äldre Defender/Disco framför en nyare.

En Land Rover är så mycket mer än bara en bil. Det är en livstil ;)
/Peter
 
En Defender slår ju det mesta (även Hilux) men kräver omvårdnad.
Traktorkänslan får man på köpet.

Kika runt på SLRKs forum för tips och tricks om Defenders för och nackdelar.
http://slrk.phpbb2.se/forum/index.php

/Peter


Nu kommer jag säkert få en massa påhopp... men jag behöver ett ärligt och vettigt svar.. Går man in på Landrover klubbens hemsida och läser lite så blir man nästan "rädd".
Läste att dom skulle ha nån träff, och förvånansvärt många kanske inte kunde ta sig dit och detta berodde på BILEN!! den var på verkstad osv... En sak har jag ju lärt mig att ska man ha en så blir det en 98 med 300 tdi motorn för nyare modeller verkar inte hålla måttet. Ska tilllägga att jag Kört/åkt defender genom sahara 300 mil ungefär (98 300 tdi) och den kändes helt ok!
Mvh John


Mitt val av bil, mercedes geländewagen, har sin grund i ett genuint bilintresse som sedan parats med intresset för skog och mark.

Börjar man i den ändan och bortser från marknadsföringsjippon och myter vill jag nog påstå att geländewagen är ett minst lika bra alternativ.

Det är samma motorer som satt i mercedes personbilsprogram; varför var 98% av jordens taxi-bestånd runt 1985 just mercedes? Varför såg vi inte så mycket engelsk-motoriserat på den fronten?

Varför har, bland många andra tunga användare, både svenska försvaret och FN valt geländewagen? Televerket köpte in och använde dom dagligen från 80-talet och långt fram, många av dessa rullar fortfarande helt bekymmersfritt.

Jag kan fortfarande än idag, och många år till, köpa exakt vilken del som helst hos vilken mb-återförsäljare som helst, och få den levererad inom något dygn.

Enda förklaringen jag kan se till att det envisa ryktet att det är så lätt att hitta delar till Landrover bitit sig fast, är att man förmodligen tvingats testa dom möjligheterna i snart sagt vart enda hörn i världen.

En välservad och genomgången geländewagen, framförd på ett vettigt sätt går inte sönder, men bara för att den inte gör det betyder ju inte det att det inte går att hitta delar.

I vilka andra sammanhang känner man att något mercedes är inblandade i skulle vara sämre än något fordon som engelskmän popnitat ihop?

Mitt tips är att du också besöker några mb/ g-wagen forum!!
 
Senast ändrad:
Ska man använda bilen "internationellt" så finns det väl bara tre bilmodeller som är intressanta?!
G-wagen
Land Rover
Land Cruiser

Reservdelar finns i hela världen, de är alla slitstarka och robusta.
Det finns säkert fler val också, men skulle JAG åka ner till Afrika skulle jag välja någon av dessa tre.

/Peter
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg