är det nå´n mer än jag här inne som är lite bilintresserad?
det skulle vara roligt att höra vad ni har för bilar, hur ni tycker dom fungerar ihop med erat friluftsintresse? om ni gjort några modifieringar osv.
man kanske kan göra en frågeställning enligt följande:
1. vad har du för bil och hur tycker du den fungerar ihop med ditt intresse av att vara ute i skog och mark?
2. har du gjort några modifieringar / fasta installationer på själva fordonet, som gjort den mer anpassad till friluftslivet?
3. vad har du för lös utrustning i din bil?
för egen del ser det ut så här:
fråga1:
jag har haft ganska många bilar, men aldrig höjt speciellt på ögonbrynen för någon. förrens nu. jag köpte en gammal mercedes geländewagen för en tid sedan och denna udda bil passar mig som hand i handske.
det är ju egentligen mer en terrängbil än en vanlig personbil. även om den till 80% används på asfalt och i dom flesta fall känns ganska overkill måste jag säga att dom stunder när den verkligen kommer till sin rätt fullt ut kompenserar nackdelarna den har vid vanlig körning.
drivningen är optimal för mina behov, fördelningslådan gör att det det går att växla mellan bahjulsdrift (drar ngt mindre bränsle), fyrhjulsdrift hög och fyrhjulsdrift låg. dessutom kan man "diffa" både fram och bak.
markfrigången är så klart ett stort plus.
trots att bilen inte är så lång är lastutrymmet gigantiskt och erbjuder god sovkomfort för två personer.
det är en diesel med mb´s gammla beprövade om617 som inte sällan kan rulla 100.000mil och lite till om man byter filter och olja som man ska. det skänker trygghet.
nackdelarna är naturligtvis att den grisar ner lite och varken har motor eller väghållning för aktiv landsvägskörning.
det bekommer mig dock inte speciellt mycket eftersom den är förhållandevis rofylld och komfortabelt i hastigheter under 110. när det gäller miljögrisandet tar jag fullt ansvar på annat håll och anväder den inte heller så speciellt mycket, så det rör mig faktiskt inte i ryggen.
fråga2:
en omgång big knick med 100wattare i grillen + på taket; två arbetsbelysningar framåt och en åt varje sida. vilket lyft, att kunna se, speciellt när man ska backa och trixa. sidobelysningarna är guld när man smyger längs nån grusväg och kikar efter spår/djur mm
ett hemmasvetsat takräcke av stålrör i 30mm diameter, dels är takljusen monterade i det, sen är tanken att rör ska kunna monteras i smidigt och ut från sidan och fungera som fäste för en pressäning, vidare är formen på räcket anpassat så att typ brödlådor i plast går att sänka ner. dessa lådor finns i olika höjder och är bra att lägga sånt som är skitigt/blött i.
ett extra batteri är monterat och ska kopplas in med ett relä som "drar" när bilen laddar och släpper när bilen stängs av. detta gör att man alltid laddar båda batterierna men bara riskerar att dra ur extra batteriet när bilen är avstängd. man kan alltså fritt använda arbetsbelysning/innebelysning övrig el helt utan risk att bli stående.
bak i lastutrymmet har jag längs sidor och i golv gjort förvaring för sånt jag alltid vill ha i bilen. lastutrymmet är stort men i och med att volymen är på höjden blev det ganska knepigt att packa bra, tidigare. nu ligger allt där det ska, sen lägger man den normala packningen ovanpå.
ev. ska jag göra ytterligare en nivå med lådor/golv. då skulle man kunna ha nivå1: det som alltid ska vara i bilen nivå2: tillfälliga "nromala" packningen nivå3: alltid lättillgänglig sovplats. som det är nu måste man rodda runt med allt ganska mycket innan man kan sova.
ett rejält gäng med mindre lastögglor och krokar är monterade i bak. hållare för spö upp efter taket mm är så trött på saker som fladdrar omkring.
rejält med belysning och 12v uttag invändigt
fråga3:
väl genomtänkt verktygslåda med handverktyg som är helt utvalda efter vad bilen och övriga intressen kräver. jag tog allt som var lite halvslitet i finishen + kompletterade med begagnat så kan det få ligga i bilen. så har jag dom fina verktygen inne.
litet mini reservdelslager, ståltråd, vulktjep, silvertjep mm mm
torrmat, tre "lunch-påsar" från arme´n. traingakök, grillgaller, t-röd, yxa, båg såg. regnkläder + en omgång extra kläder.
rep, vire high-jack domkraft som både går att vincha med och lyfta högt. spade. vattendunk. liggunderlag. första förband. brandsläckare, kartor. arbetsbelysning med sladduttag och magnetfot. ficklampa
rep, stor + liten press att fästa upp i träd ut från bilen vid övernattning.
allt under punkt tre har alltså numera sin givna plats och är alltid med, vilket känns skönt. allt är klart man behöver inte slita och släpa och får man ett spontant infall är det bara att fullfölja.
eller om man är ute på nåt mer civiliserat ärende kan det vara fint att bara stanna till och göra sig en kopp kaffe
med tanke på ev stöldrisk mm har jag valt begagnade inte speciellt vackra prylar men ändå fullt fungerande
fundera på att försöka hitta ett par stolar av nåt slag, dock får dom inte ta för mycket plats. kanske nån som kan tipsa?
sen ska jag svetsa ihop lite olika fästen, till cykel och kanot som kan bultas i dom förberedda hålen i takräcket. mm
skulle vara kul att höra lite synpunkter och idéer från er. hur ni ser på /använder era fordon ihop med ert fritidsintresse. jag är mitt uppe i färdigställandet av min bil, så tips mottages också tacksamt.
det skulle vara roligt att höra vad ni har för bilar, hur ni tycker dom fungerar ihop med erat friluftsintresse? om ni gjort några modifieringar osv.
man kanske kan göra en frågeställning enligt följande:
1. vad har du för bil och hur tycker du den fungerar ihop med ditt intresse av att vara ute i skog och mark?
2. har du gjort några modifieringar / fasta installationer på själva fordonet, som gjort den mer anpassad till friluftslivet?
3. vad har du för lös utrustning i din bil?
för egen del ser det ut så här:
fråga1:
jag har haft ganska många bilar, men aldrig höjt speciellt på ögonbrynen för någon. förrens nu. jag köpte en gammal mercedes geländewagen för en tid sedan och denna udda bil passar mig som hand i handske.
det är ju egentligen mer en terrängbil än en vanlig personbil. även om den till 80% används på asfalt och i dom flesta fall känns ganska overkill måste jag säga att dom stunder när den verkligen kommer till sin rätt fullt ut kompenserar nackdelarna den har vid vanlig körning.
drivningen är optimal för mina behov, fördelningslådan gör att det det går att växla mellan bahjulsdrift (drar ngt mindre bränsle), fyrhjulsdrift hög och fyrhjulsdrift låg. dessutom kan man "diffa" både fram och bak.
markfrigången är så klart ett stort plus.
trots att bilen inte är så lång är lastutrymmet gigantiskt och erbjuder god sovkomfort för två personer.
det är en diesel med mb´s gammla beprövade om617 som inte sällan kan rulla 100.000mil och lite till om man byter filter och olja som man ska. det skänker trygghet.
nackdelarna är naturligtvis att den grisar ner lite och varken har motor eller väghållning för aktiv landsvägskörning.
det bekommer mig dock inte speciellt mycket eftersom den är förhållandevis rofylld och komfortabelt i hastigheter under 110. när det gäller miljögrisandet tar jag fullt ansvar på annat håll och anväder den inte heller så speciellt mycket, så det rör mig faktiskt inte i ryggen.
fråga2:
en omgång big knick med 100wattare i grillen + på taket; två arbetsbelysningar framåt och en åt varje sida. vilket lyft, att kunna se, speciellt när man ska backa och trixa. sidobelysningarna är guld när man smyger längs nån grusväg och kikar efter spår/djur mm
ett hemmasvetsat takräcke av stålrör i 30mm diameter, dels är takljusen monterade i det, sen är tanken att rör ska kunna monteras i smidigt och ut från sidan och fungera som fäste för en pressäning, vidare är formen på räcket anpassat så att typ brödlådor i plast går att sänka ner. dessa lådor finns i olika höjder och är bra att lägga sånt som är skitigt/blött i.
ett extra batteri är monterat och ska kopplas in med ett relä som "drar" när bilen laddar och släpper när bilen stängs av. detta gör att man alltid laddar båda batterierna men bara riskerar att dra ur extra batteriet när bilen är avstängd. man kan alltså fritt använda arbetsbelysning/innebelysning övrig el helt utan risk att bli stående.
bak i lastutrymmet har jag längs sidor och i golv gjort förvaring för sånt jag alltid vill ha i bilen. lastutrymmet är stort men i och med att volymen är på höjden blev det ganska knepigt att packa bra, tidigare. nu ligger allt där det ska, sen lägger man den normala packningen ovanpå.
ev. ska jag göra ytterligare en nivå med lådor/golv. då skulle man kunna ha nivå1: det som alltid ska vara i bilen nivå2: tillfälliga "nromala" packningen nivå3: alltid lättillgänglig sovplats. som det är nu måste man rodda runt med allt ganska mycket innan man kan sova.
ett rejält gäng med mindre lastögglor och krokar är monterade i bak. hållare för spö upp efter taket mm är så trött på saker som fladdrar omkring.
rejält med belysning och 12v uttag invändigt
fråga3:
väl genomtänkt verktygslåda med handverktyg som är helt utvalda efter vad bilen och övriga intressen kräver. jag tog allt som var lite halvslitet i finishen + kompletterade med begagnat så kan det få ligga i bilen. så har jag dom fina verktygen inne.
litet mini reservdelslager, ståltråd, vulktjep, silvertjep mm mm
torrmat, tre "lunch-påsar" från arme´n. traingakök, grillgaller, t-röd, yxa, båg såg. regnkläder + en omgång extra kläder.
rep, vire high-jack domkraft som både går att vincha med och lyfta högt. spade. vattendunk. liggunderlag. första förband. brandsläckare, kartor. arbetsbelysning med sladduttag och magnetfot. ficklampa
rep, stor + liten press att fästa upp i träd ut från bilen vid övernattning.
allt under punkt tre har alltså numera sin givna plats och är alltid med, vilket känns skönt. allt är klart man behöver inte slita och släpa och får man ett spontant infall är det bara att fullfölja.
eller om man är ute på nåt mer civiliserat ärende kan det vara fint att bara stanna till och göra sig en kopp kaffe
med tanke på ev stöldrisk mm har jag valt begagnade inte speciellt vackra prylar men ändå fullt fungerande
fundera på att försöka hitta ett par stolar av nåt slag, dock får dom inte ta för mycket plats. kanske nån som kan tipsa?
sen ska jag svetsa ihop lite olika fästen, till cykel och kanot som kan bultas i dom förberedda hålen i takräcket. mm
skulle vara kul att höra lite synpunkter och idéer från er. hur ni ser på /använder era fordon ihop med ert fritidsintresse. jag är mitt uppe i färdigställandet av min bil, så tips mottages också tacksamt.