Beyond the Limit

Har precis sett klart säsong 2 av "Everest Beyond the Limit"
Jag blev lite nyfiken på en del saker i deras utrustning:

Här kommer frågorna

1:
I läger 4 använder dom gaskök med vad jag kan se vanlig Primusgas, jag har för mig att gas ska fungera dåligt på så hög höjd och i den kylan?

2:
I säsong 1 änvänder de en hjälmkamera för inspelning, någon som har en aning vilket märke/modell. I säsong 2 använder de en hjälmkamera igen men denna gång sänds bilderna direkt ner till läger 1 hur fungerar det egentligen & någon som vet vilken utrustning de använde?

3:
De har "Down Suits" på sig trotts värmen, är det inte bättre med separat jacka/byxor?

4:
Vad har de för kläder under dessa "Down Suits"?

5:
Är inte Russell Brice lite väl "hård" när han säger rakt in i kameran att han struntar i fall "Big Tim" dör eller inte, bara för att Tim är sen upp till läger 2.

6:
I säsong 2 så tar "Big Tim" en tur på en motorcyckel vid basecamp. Finns det bilväg hela vägen så högt upp?

MVH
zzeezz​

5. Irritation över hans attityd kanske, men framför allt tror jag det handlar om att det ska bli bra TV. Jämför med de som bygger hojar på discovery (om serien fortfarande visas), de skällde ju ut varandra efter noter varje avsnitt, låg alltid efter tidsplaner m.m. Allt för att dramatisera så det blir bra tv...

1. gas funkar sämre i kyla men bättre ju högre upp man kommer tack vare att trycket är lägre. Kokpunkten sänks då vilket gör att gasolen kokar vid lägre temperatur.

6. Det finns två olika Base Camp, South Base Camp (5360m) och North Base Camp (5208m). Från den södra sidan går South East Ridge som är den vanligaste leden från Nepalesiska sidan och från norra sidan går leden North East Ridge och det är till North Base Camp det går en bilväg.

3. Som jag ser det handlar det inte om att de har Downs suits trotts värmen utan pga kylan.
När de väl beger sig uppåt så är det nog att föredra att ha en suit för att minska köldbryggor och möjlighet för vinden att komma in.
Jag antar att de inte har möjlighet att ta med sig allt som de hade viljat ha med sig.
//Peter

Flexibelt

3. Som jag ser det handlar det inte om att de har Downs suits trotts värmen utan pga kylan.
När de väl beger sig uppåt så är det nog att föredra att ha en suit för att minska köldbryggor och möjlighet för vinden att komma in.
Jag antar att de inte har möjlighet att ta med sig allt som de hade viljat ha med sig.
//Peter

Jag såg att det var Marmots 8000MSuit de hade men jag tycker Marmots dun Byxor & dun Jacka verkar vara lika bra men lite mer flexibla. Har svårt att se att vinden skulle kunna leta sig in under dessa dunbyxor.

I filmen verkar de ha väldig tur med vädret endast -15c uppe i läger 4 är väl väldigt lite eller? I BC gick de omkring i kortarmade skjortor.

Enligt denna sida ska det vara betydligt kallare än så.

MVH
zzeezz​

Kameror då?

Ingen som har koll på vilka sorts kameror de använder?

Har precis sett klart säsong 2 av "Everest Beyond the Limit"
Jag blev lite nyfiken på en del saker i deras utrustning:

Här kommer frågorna

1:
I läger 4 använder dom gaskök med vad jag kan se vanlig Primusgas, jag har för mig att gas ska fungera dåligt på så hög höjd och i den kylan?

2:
I säsong 1 änvänder de en hjälmkamera för inspelning, någon som har en aning vilket märke/modell. I säsong 2 använder de en hjälmkamera igen men denna gång sänds bilderna direkt ner till läger 1 hur fungerar det egentligen & någon som vet vilken utrustning de använde?

3:
De har "Down Suits" på sig trotts värmen, är det inte bättre med separat jacka/byxor?

4:
Vad har de för kläder under dessa "Down Suits"?

5:
Är inte Russell Brice lite väl "hård" när han säger rakt in i kameran att han struntar i fall "Big Tim" dör eller inte, bara för att Tim är sen upp till läger 2.

6:
I säsong 2 så tar "Big Tim" en tur på en motorcyckel vid basecamp. Finns det bilväg hela vägen så högt upp?

MVH
zzeezz​

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg