Energivärdet ovan är räknat på volym - inte vikt - bär man grejorna så är vikten viktigaste medans volymen är mer hanterbar även om det irriterar om det är volymiöst. Där vinner campingasol även om man har tyngre metalltuber i jämförelse med bensin i plastflaska - ju mer kol i bränslet som i tyngre bränslen ala fotogen/diesel, ju mindre med kWh per kilo bränsle.
Energivärde:
Gasol Butan/Propan 70/30 = 13.89 kWh/kg = 7.92 kWh/liter
Etanol = 6.972 kWh/kg = 5.9 kWh/liter
E85 = 8.4 - 8.6 kWh/kg = 6.59 kWh/liter
Bensin = 12.22 kWh/kg = 9.2 kWh/liter
Akylatbensin (heptan?) = 12.36 kWh/kg = 8.71 kWh/liter
Diesel = 11.97 kWh/kg = 9,76 kWh/liter
har ingen angivelse på fotogen men ligger mellan diesel och bensin när det gäller energi per kg
mellan bensin - diesel så är inte skillnaden sådär jättestor medans det är klart märkbart hopp till campingasol vilket gör gasolen energieffektivast trots de tyngre behållarna, och även att den inte behöver förvärmning och i regel kan dras ned till väldigt liten låga gör också att bränslebehovet minskar och därmed vikt.
---
Sedan får man titta på köksystemet på hur mycket bränsle det går åt per måltid/fika med _allt_ inräknat. Då kommer förvärmning och eventuell urbränning ur slang på MF-kök bli en stor tull på den totala bränsleförbrukningen, liksom brännarverkninsgraden och grytverkningsgraden. Även reglerbarheten är viktig om man inte enbart kör med påsmat och snabbast möjliga uppkokta vatten (full fart drar också mer soppa än 'lagom') då användning av simmerplattor för rätter som måste kokas försiktigt ett tag på ett on/off-kök är att betrakta som ren bränsleslöseri eftersom man bara leder bort värmen och inte stryper köket till den lilla nivån som krävs för att underhålla tex. ett kok under lock.
---
slutligen bestämmer också tillgången till vilken typ av bränsle också vilket typ av kök som är användbar. skall man värma mycket och transporten på släde/fordon så kan man prioritera annorlunda
---
Har varit i grönkläderna i helgen och kronans tvålågiga fotogenkök användes för att fixa grytvis med vatten för påsmaten - vad tyst och fint optimusbrännaren med båt/hatt brännaren (cobra-brännaren) går i jämförelse med vilken MF-kopprännare som helst av modern snitt...
Skulle optimus mot all förmodan utveckla en liknande tyst MF-brännare med hatt och samma fina regleregenskaper som novan ha så skulle jag vara bland dom första att ställa mig i kön för att köpa (dom har väl ingen utveckling kvar längre om det går som det brukar göra med företag som blir uppköpta)
hatten behöver ju nödvändigtvis inte göras i massiv mässing som de gamla brännarna utan dras i rostfritt plåt och kanske enkel släppas ned i redan existerande koppbrännare utan allt för mycket extra vikt.
Energivärde:
Gasol Butan/Propan 70/30 = 13.89 kWh/kg = 7.92 kWh/liter
Etanol = 6.972 kWh/kg = 5.9 kWh/liter
E85 = 8.4 - 8.6 kWh/kg = 6.59 kWh/liter
Bensin = 12.22 kWh/kg = 9.2 kWh/liter
Akylatbensin (heptan?) = 12.36 kWh/kg = 8.71 kWh/liter
Diesel = 11.97 kWh/kg = 9,76 kWh/liter
har ingen angivelse på fotogen men ligger mellan diesel och bensin när det gäller energi per kg
mellan bensin - diesel så är inte skillnaden sådär jättestor medans det är klart märkbart hopp till campingasol vilket gör gasolen energieffektivast trots de tyngre behållarna, och även att den inte behöver förvärmning och i regel kan dras ned till väldigt liten låga gör också att bränslebehovet minskar och därmed vikt.
---
Sedan får man titta på köksystemet på hur mycket bränsle det går åt per måltid/fika med _allt_ inräknat. Då kommer förvärmning och eventuell urbränning ur slang på MF-kök bli en stor tull på den totala bränsleförbrukningen, liksom brännarverkninsgraden och grytverkningsgraden. Även reglerbarheten är viktig om man inte enbart kör med påsmat och snabbast möjliga uppkokta vatten (full fart drar också mer soppa än 'lagom') då användning av simmerplattor för rätter som måste kokas försiktigt ett tag på ett on/off-kök är att betrakta som ren bränsleslöseri eftersom man bara leder bort värmen och inte stryper köket till den lilla nivån som krävs för att underhålla tex. ett kok under lock.
---
slutligen bestämmer också tillgången till vilken typ av bränsle också vilket typ av kök som är användbar. skall man värma mycket och transporten på släde/fordon så kan man prioritera annorlunda
---
Har varit i grönkläderna i helgen och kronans tvålågiga fotogenkök användes för att fixa grytvis med vatten för påsmaten - vad tyst och fint optimusbrännaren med båt/hatt brännaren (cobra-brännaren) går i jämförelse med vilken MF-kopprännare som helst av modern snitt...
Skulle optimus mot all förmodan utveckla en liknande tyst MF-brännare med hatt och samma fina regleregenskaper som novan ha så skulle jag vara bland dom första att ställa mig i kön för att köpa (dom har väl ingen utveckling kvar längre om det går som det brukar göra med företag som blir uppköpta)
hatten behöver ju nödvändigtvis inte göras i massiv mässing som de gamla brännarna utan dras i rostfritt plåt och kanske enkel släppas ned i redan existerande koppbrännare utan allt för mycket extra vikt.