Tveksamt
Jag har ett MFS från Coleman (tidigt nittiotal). Det fungerar skapligt och behöver ej förvärmas med extra bränsle. Bränsleröret går förbi brännaren och värms därmed när lågan står och sotar i ca 15 sekunder.
Värmeeffekten är sämre än på mitt gamla Optimus Loke (vilket var det enda positiva med det köket), bättre än T-sprit, men tydligen sämre än moderna gaskök. Coleman-köket har hittills varit driftsäkert och aldrig trilskat.
Jag har råkat ut för ett lekage av en extra bränsleflaska. Jag fyllde på för mycket bensin i flaskan och då det var varmt under vandringen, expanderade soppan och tryckte undan tätningsringen i förslutningen. Mitt fel, men det var lagom skoj att en packning som lukade som en bensinmack.
Skulle jag köpa ett nytt kök idag skulle det nog bli gas, då det verkar vara enkelt handhavande, låg vikt och relativt billigt i inköp.
Om du är en "normal" friluftsmänniska klarar du dig säkert utmärkt med gas och får mindre trassel.
MFS kräver att man pumpar upp ett tryck i bränslebehållaren. Trilskas pumpen får du äta kall mat.
/Erik