Benhinneinflamation

Saxat:
Strykarräven; sa:
skuggarvet; sa:
Vatten! ja det fick jag till svar....
Äh, det där med vatten är ju bara så ute! Alla modeller hinkade i sig vatten för några år sedan, tills man upptäckte att det inte alls.....
Vad är det för slaggprodukter man blir av med? Skulle vatten skölja bort....... Får man ökad blodvolym när man dricker mer vatten? Mer lymfa? Nä, dricker du mer vatten så pissar du mer vatten, mer utspätt än om du dricker mindre vatten. Basal fysiologi.
---------------------------------------------------
..ja se vatten det är både ha och ta. En bekant dvs ett par, de har har fördruckit sig på vatten, pimplat rejäla mängder. Damen hon har druckit runt 6-7 liter om dagen kanske mer under flera års tid. Det är så alvarligt att de INTE får dricka mer än vad de absolut måste till maten typ. Nästa steg är dialys för kroppen orkar inte med det längre. Det är riktigt alvarligt..
Och de uppvisar alvarliga brister, näring..

skuggarvet; sa:
Har någon nåt recept på att bli av med inflamationen.
Kommer på en gång när jag har varit ute och sprungit.

Har provat allt från nya skor till inlägg.

Kommer också när jag gått långt, pratar om ca 3-4 mil.

Mvh Håkan

Jag skulle för att bli av med den OM jag nu inte kunde lägga all träning på hyllan, träna i varmbadsbasäng som är avsed för det, som den som oftast fins på rehab.. jag skulle använda tyngder och motstånd i vattnet, och jag skulle (man har vatten över axlarna typ) gå och springa. Om det är jobbigt????? gissa. Man lär dock snabbt känna om och hur mycket/lite tyngd man kan ha dvs det kanske visar sig att inflmationen har nog av vatten motståndet.

PS Så här gör man med värdefulla tävlings hästar.

Sedan skulle jag smörja och dricka det jag tar hem åt mig själv och familjen som jag desutom numera också säljer eller om de, kunden också vill ta hem själv - vilket är biligast i längden, vilket var anledningen till att vi börja ta hem åt oss själva.

Jag har där på rehab tränat sedan "älg väjnings dikes volt bil olyckan" den 4sep 2004, i slutet av okt ell var det nov var jag i basängen, först i slutet av sommaren / början av hösten 2005 klara jag av 2 vatten i veckan, då börja j också få rehab "på land". Den här träningen har och betyder.. enormt mycket för mig, för min kropp. Vattnet är verktyget, det "formar - ger mig styrkan - skapar smidighet och kräver uthållighet".

Vatten är ett hårt element. Konstigt? Tänk på att man kan skjuta ner i en plåt hink som är fyld med vatten utan att botten i den blir skadad. Har sett exsperimentet själv.

Så det är bara arbeta med och emot vattnet;-)

avslutat medlem xxxyyyzzz

Gäst
En till med benhinneinflamation. :-/

Äter en kur av piller just nu för att bli av med det.
Funderar på om vad nästa steg är..
Som jag förstått det så är benhinneinflamation en inflamation av ett muskelfästet, se bild --> http://web.telia.com/~u85541341/Benhinneinflamation.html

Muskeln i fråga är sannorlikt för kort varför min plan är att börja springa igen, om än väldigt korta sträckor och i lugnt tempo. För att efter varje träningspass strectha muskeln ordentligt.

Vad tror ni om det??

mvh/j

skuggarvet; sa:
Har någon nåt recept på att bli av med inflamationen.
Kommer på en gång när jag har varit ute och sprungit.

jag tror att vitkål lindad runt skenbenen funkar. Vet inte hur det fungerar men min fru använde det ett tag och det gav resultat.

OBS! det är viktigt att man inte tar delar som ligger långt in på vitkålen (alltså inte så vita bitar) tar man för vita bitar fräter detta på skinnet.

Jag lämnar inga garantier på resultat utan vet att min fru som sagt uplevde detta som ett bra hjälpmedel, hon sov med nätstrumpor och vitkål lindat runt smalbenen. det är ganska billigt att prova iaf.

Fungerar men inte medicinskt rekommenderat

Du kan även lokalbehandla med antiinflammatorisk gel, t ex Zon eller Orudis. Kom dock ihåg följande: Tvärtemot vad reklamen vill göra gällande, så penetrerar NSAID i gel bara några få millimeter in i vävnaden, varför du måste vara ganska smal för att detta ska fungera. Den del av benhinnorna som oftast är inflammerad ligger rätt ytligt, så du har en hyfsad chans att få viss effekt med gelen. Den är dessutom billig och sgs biverkningsfri, varför det definitivt är värt att pröva. Kom även ihåg att gelen är smärtlindrande, så börja inte träna för tidigt bara för att "nu känns benhinnorna bra igen".

Blanda siduro med 1/3 99% D.M.S.O (dimetylsulfoxid) finns att köpa på nätet i Sverige från företag som säljer labkemikalier. DMSO penetrerar huden och underliggande vävnader på några sekunder. Huden blir varm efter applicering och efter nån minut känner du lite löksmak i munnen.

Medicinsk användning i Sverige är inom cancerbehandling där man förvarar stamceller i DMSO och som antiinflammatorisk behandling på travhästar.

Jag har alltid med mig en mix av siduro/dmso på hårdare strapatser jag skulle uppskatta att det är minst 10 ggr effektivare än kortisontabletter/naproxen och sidurosalva utan dmso

Bieffekter: löksmak i munnen, fnasig hud efter applicering morgon och kväll i 3 -4 dagar, kan du leva med det så beställ en flaska.

Hoppas att du är bra nu.

Kommer med ett tips som jag tror inte någon har nämnt ännu, och som hjälpte mig, sedan dess har jag aldrig haft problem med benhinnor längre.

STRETCHA!

Fick tipset av en skidtränare. Stretcha in- och utsidan av benet genom att vika foten inåt så det stretchar på insidan benet, sedan samma sak fast du viker foten utåt. Du stretchar då ut muskeln som trycker på behinnan.

Hälsn, Anna

När jag var yngre och spelade fotboll på riktigt (dvs inre korp som nu :)) så var det många i laget som hade benhinneproblem, och de tejpade så som det föreslås här (och blev hjälpta av det). Vad jag undrar är hur det funkar? Varför hjälper tejpningen?

utemänniska; sa:
Hoppas att du är bra nu.

Kommer med ett tips som jag tror inte någon har nämnt ännu, och som hjälpte mig, sedan dess har jag aldrig haft problem med benhinnor längre.

STRETCHA!

Fick tipset av en skidtränare. Stretcha in- och utsidan av benet genom att vika foten inåt så det stretchar på insidan benet, sedan samma sak fast du viker foten utåt. Du stretchar då ut muskeln som trycker på behinnan.

Hälsn, Anna

Hej Anna.

Tack för tips. Det låter logiskt med att strecha framsidan av benet, nu när du säger det. Jag har även fått tipset att strecha ut vristen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pergit Benhinneinflamation! Träning och hälsa 12
8185 benhinneinflamation Träning och hälsa 10

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg