Behov av vattenrening i Mälardalen och Skåne?

Vänjer sig vid allt,,,,,,,,

Det där om dricksvattnet och att Mälaren blir en havsvik läste jag också om nånstans. Vi får väl helt enkelt lära oss acceptera bräckvatten som dricksvatten. Själv hade jag under största delen under dom 3 år jag bodde i skärgården (Östersjön) bara tillgång till bräckvattnet och jag kan ärligt säga att jag sen hade svårt för smaken på sötvatten. Jag är en "saltmänniska" som fungerar mycket bra trots stort saltintag men får vara försiktig med sockret istället trots att jag inte har diabetes.

MAW: Griskiss och svinskit i vattnet är ingen hit, sånt vatten hade jag på förra stället nåt år efter bondens misslyckade gödsling av åkern på vårvintern men sjuk, nää inte alls trots att det var sjövatten som dricksvatten.

Rent allmänt så ska man rena vatten oavsett var i Sverige man befinner sig (fjällen normalt undantaget)
Att hunden dricker är ingen garanti för att det är rent, hundar brukar ju dricka från toastolen och jag tror inte at någon här skulle göra det.

Lite intressant läsning om ytvattentäkter http://www.svensktvatten.se/Global/Dricksvatten/från täkt till kran/SVU 2010-09.pdf
Finns det kor i närheten så är det sannolikt att e-coli finns, då kor har den elaka EHEC varianten som definitift ger magsjuka så ska man vara försiktig.
Ta och läs lite på http://www.smi.se

Jag dricker ofta vattnet direkt när jag är ute i naturmarkerna runt Stockholm. Naturligtvis ska man tänka efter var man dricker vattnet och vilken årstid det är.

Jag tror att de rekommendationer som finns är väldigt försiktiga och det handlar om hur mycket och hur ofta man dricker vattnet.

Jag är mycket ute på sörmlandsleden runt stockholm. Renar med klor och det har funkat bra hittills. Ofta chansar jag litet dessutom, och har väl blivit litet gasig i magen nån gång också, haha. Det är ju inga bear-grylls-scenarion man ger sig ut på, så litet skrammel i kistan tål man.
Allt vatten i skogen, som inte kommer från odlings-avrinning eller sånt dricker jag. Ibland med klor som sagt. Har druckit mälarvattnet vid Sigtuna med klor en gång - förbannat äckligt, men inga biverkningar.

Innan man ger sig ut på en tur kan man kolla SGU:s källarkiv för att se om man går förbi i närheten av någon källa. Riktigt bra tjänst för vandrare.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg