Vattenrening

Själv är jag nöjd brukare av MSR: s MIOX som är både lätt och snabb att använda.
Är vattnet grumligt måste det filtreras först, men för mig som dricker "klart" vatten så funkar det bra. Annars är det kokning som gäller för mig.

//Johan

är själv på jakt efter vattenfilter. har satt siktet på Katadyn Hiker. Har dessutom en kärna av aktivt kol (jfr t ex hyperflow), väger 310gram och kostar inte många hundralappar. verkar klockrent, men återstå att se vad det bjuder i verkligheten. btw, det är inte alls en självklarhet att man hittar ställen att be om vatten på skåneleden, just därför jag har börjat kolla på filter.

/M

Mina funderingar.

Jag avstår från att fråga de bofasta utom i yttersta nödfall. En del är sura. Men andra är väldigt trevliga och man får sig en pratstund på vägen, vilket ofta leder till att man får lokal information man inte kan läsa sig till. Men jag försöker vara så självgående jag bara kan. Längs leder kan folk vara trötta på alla vattenförfrågningar.

Jordbrukskemikalier kan du inte få bort om du inte har ett filter som klarar av att rena havsvatten (osmos). Min metod är därför att kolla på kartan. Finns inga byggnader eller vägar uppströms vet jag att där inte finns jordbruk heller. Oftast kan man hålla sig tills nästa bäck.

Jag köpte ett Katadyn Hiker för en del år sedan. Jag är helnöjd. Den filtrerar med en sorts high-tech-strumpa fyld med aktivt kol, och ger väldigt bra filtrering. Bra pris också. Produkten har ett par recensioner här på Utsidan,och sen finns Youtube också.

De flesta filter av pump-typ har ett förfilter för att förlänga livstiden för filterpatronen, vilken brukar vara utbytbar och kosta lika mycket som pumpen. Sätt ett kaffefilter över förfiltret, så blir det ännu bättre. Ett strapp-band håller kvar kaffefiltret, och de är praktiskt taget gratis.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg