Vattenburna virus i skog och mark?

Inte för att vara den som säger att det är båg (med siffrorna). Jag vill bara påpeka att siffrorna handlar om de dokumenterade fallen, det är många som inte går till doktorn för lite diarré. Liknande effekt var ju "svininfluensan" när den kom. För de flesta var den bara en vanlig "stanna-hemma-från-jobbet-sjukdom", som för mig och min familj när vi fick den (sjuk i 3 dar sen var den borta). Vi var i Centralamerika under utbrottet. Det var, som vanligt, media som skrek rött och alla blev rädda. Det tog nästan ett år innan folk började förstå att för de allra flesta var svininfluensan inte farlig - har för mig att dödligheten för den gamla vanliga influensan är högre.
Vill påpeka att jag syftar inte specifikt på ehec, utan på alla de liknande bakterierna från tarmar.
Ska man vara rädd för nåt så ska man inte vara det för e.coli-bakterier utan snarare bakterier som börjar festa på din kropp såsom stafylokocker, eller fästingburna sjukdomar. Salmonella är inte heller kul, den varar länge också (kan man få om 3-åringen pillar på fåglar eller ägg i skogen). Min då 2-åriga dotter fick salmonella i Argentina - det tog 2 veckor för henne att bli helt frisk och 1 månads fettdiet för att få tillbaka de 2 kilona hon gick ner.
Stafylokockinfektion kan man få av att bara klia sig mycket på ett sår, speciellt om man är ute i skogen och inte kan tvätta sig så mycket (svinkoppor är en variant, har barnen också haft). Staffbakterier har vi naturligt i hårbotten, nästa, mun och huden i övrigt. Vi vuxna har redan blivit immuna mot den typen av infektion men barn är känsligare, och svinkoppor är otroligt smittsamt barn emellan.
 
Ett vatten filter jag inte sett förut.
Väger endast 88 gram.

http://z-aim.com/visa_produkt.asp?t=Vattenfilter,+portabelt&id=196&lang=sv

Tekniska data
Kapacitet: Ca.0,3 l/min
Vikt: ca 88 gram
Mått: 13,8 × 5,7 × 2,8 cm
Material: ABS-plast, keramik, NMC (Nano Metal Kluster)

Läs mer i faktabladet här intill.

Priset, 340 kr är för soldatfiltret, som alternativ kan du köpa till ett reservfilter direkt, 520 kr.
Välj i rutan.

Ett Kina filter, har ett som kostade 20 dollar inkl frakt och extra filter, har inte använt det utan kör med ett sawyer filter istället, högre kapacitet och ingen sandpappring (Kina filtret har ingen uppgift hur mycket man kan slipa bort innan man måste byta)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg