Vattenburna virus i skog och mark?

graylingman: Om du varken är bonde eller biolog så finns det heller ingen anledning att spekulera.
E.coli, (tillhör vår naturliga tarmflora) och/eller ehec finns i princip där det finns kor, men bara för att det finns och man får i sig det behöver man inte bli sjuk av det (eftersom man kan bli naturligt "vaccinerad"). Mina barn, min sambo o jag får t ex inte turistdiarré och då dricker vi kranvattnet i de länder där befolkningen dricker kranvattnet, som t ex Nicaragua.
 
graylingman: Om du varken är bonde eller biolog så finns det heller ingen anledning att spekulera.

E.coli, (tillhör vår naturliga tarmflora) och/eller ehec finns i princip där det finns kor, men bara för att det finns och man får i sig det behöver man inte bli sjuk av det (eftersom man kan bli naturligt "vaccinerad"). Mina barn, min sambo o jag får t ex inte turistdiarré och då dricker vi kranvattnet i de länder där befolkningen dricker kranvattnet, som t ex Nicaragua.


Det var inte min avsikt att spekulera. Det var en fråga jag ställde. Därför avslutade jag med ett frågetecken.

Tillägg: Jag trodde i min enfald att ehec var nåt helt annat än turistdiarré och att ehec kan vara livshotande, vilket jag trodde var anledningen till att den infektionen faller under smittskyddslagstiftningen. Jag visste alltså inte heller att de stammar av E. coli som kan vara farliga finns "i princip där det finns kor"
 
Senast ändrad:
Jag visste alltså inte heller att de stammar av E. coli som kan vara farliga finns "i princip där det finns kor"

Efter lite googling hittar jag bland annat detta: (http://www.slv.se/upload/dokument/risker/bakterier/riskprofil_ehec_2007.pdf)

1.2 Studier av VTEC prevalens i mjölkbesättningar – träckprov
Under hösten 1998 samt vårarna 1999 och 2000 utfördes en prevalens-studie avseende VTEC
O157 på 371 mjölkbesättningar utvalda enligt en randomiserad procedur. På varje gård togs
träckprov från 20 ungdjur, den ålderskategori där chansen att påvisa VTEC O157 är högst. I
analyserna blandades fem individuella prover och analyserades som ett. För att få ett
representativt material var antalet provtagna gårdar, som tillhörde husdjurföreningarna i
Sverige, proportionellt till antal djur inom respektive förening.

--------------------------------------------

I ytterligare en studie under 2001 undersöktes gödselprov från gårdar belägna i
husdjursföreningarna Hallands husdjur, Skara semin och Svea Husdjur. Från varje gård togs
ett gödselprov och utav totalt 584 provtagna gårdar påvisades VTEC O157 på 13 (2,2%)
gårdar. Andelen positiva prov var högst i Halland där VTEC O157 påvisades i 5,2% av de
provtagna gårdarna.

--------------------------------------------

VTEC O157 kunde påvisas på 33 (9 %) gårdar (Tabell 4). Hallands husdjurförening var den
husdjurförening som hade högst andel positiva gårdar medan VTEC O157 inte påvisades i
några prover från husdjursföreningar i Norrland. Varför prevalensen i Halland är betydligt
högre än i andra delar av Sverige är inte klarlagt.

-------------------------------------------

Vissa yrkeskategorier utsätts rimligen ofta för VTEC. I vilken mån detta kan ge upphov till
bestående immunitet mot VTEC är ej känt.

-----------------------------------------------------------

Människor
Serologiska studier (O-antigen resp. verotoxin) bl.a. med avseende på skyddande antikroppar
bland bönder och slaktare i jämförelse med andra populationer i Sverige bör utföras för att
öka våra kunskaper om eventuell immunitet.
 
EHEC dvs E Coli med blodiga diarreer

och HUS = blodiga diarréer och njursvikt (hemolytiskt-uremiskt
syndrom – HUS) är onekligen oroande och ett skäl som jag ser det att inte dricka orenat vatten i Sverige söder om Norrland.

Infektionsdosen är bara 100 bakterier och mortaliteten = dödligheten anges i dokumentet som länkas av graylingman ovan till 5%.

Även hepatit A kan man smittas av i Sverige i samband med friluftsliv.

Thure
 
Det kan vara lätt att låta tyken i text, det var inte min avsikt om det uppfattades så. Jag är inte här för att diskutera ehecs vara eller inte vara, eller surfa runt på nätet för information som för mig är helt onödig. För mig alltså. Men om någon vill veta mer så bör ni surfa på engelska, det finns betydligt fler studier publicerade på engelska. Som graylingman citerade så är dessa studier 1) gamla, 2) otillräckliga. Dessa studier kan och bör inte, på något sätt, tas som absolut eller hänvisning pga anledningar nyss nämnda. Graylingmans citering påpekar just detta.
Man kan dö av att vara ute i naturen. Man kan dö av att leva.
Hej hopp.
 
När vi samlade vårvattenprover i norrland var det enbart kallkällor som var tjänstbara som driksvattenkällor.
Flertalet av de beskyllningar som läggs på frystorkad mat, torde ha en annan källa.
Ett rykte om ett livsmedels förträfflighet kan av förklarliga skäl bara spridas av dem som överlever.

Nya djur som vildsvin, bäver, mårdhund, varg kan på sikt givetvis även påverka vilka bakterier och parasiter som kan påverka oss.
Att renar och lämlar gör både nummer ett och två på snötungor och i bäckar, förutom vad deras kadaver gör med vattnet är antingen något man ser och tar höjd för eller struntar i.

Att kor och svin kan vara farliga sen de passerat är gammal kunskap som lätt glöms.
go tur
 
Om dödligheten vore 5% så hade vi förlorat fler bönder än vad som tillkommer. Nu råkar det vara på detta sättet (att det blir färre och färre bönder), men turligt nog är orsaken en annan.
Djurbesättningen på en gård är ju aldrig konstant, speciellt inte på en gård med köttdjur. Av förklarliga skäl: djur åker till slakt och det uppstår inte djur ur tomma intet. Man behöver liksom inte studier för att klura ut att smittor sprids snabbt eftersom djur säljs till höger och vänster. Lyckligtvis når inte dessa smittor affären, förutom i enstaka fall, men det går att läsa om i tidningar. Angående smittor på gårdar så är de ganska vanliga: förekommer rätt ofta att skolklasser (från stan) blir sjuka efter besök på mjölkgårdar där de får smaka på opastöriserad mjölk och klappa korna - mu. Till böndernas förvåning eftersom deras egna barn aldrig blivit sjuka, inte grannarnas heller.

Till TS, om ni skulle bli magsjuka så kan du trösta dig med att ni inte kommer att bli det nästa gång iaf :)
 
Angående smittor på gårdar så är de ganska vanliga: förekommer rätt ofta att skolklasser (från stan) blir sjuka efter besök på mjölkgårdar där de får smaka på opastöriserad mjölk och klappa korna - mu. Till böndernas förvåning eftersom deras egna barn aldrig blivit sjuka, inte grannarnas heller.

Lyckligtvis är det sällan ehec.

Enligt Lars Plym Forshell vid Livsmedelsverket så tror vissa lantbrukare att de egna barnen är immuna mot EHEC, men enligt honom så finns det inga studier som visar det.
(http://www.ja.se/?p=39376&pt=105)
 
. . . Att renar och lämlar gör både nummer ett och två på snötungor och i bäckar, förutom vad deras kadaver gör med vattnet är antingen något man ser och tar höjd för eller struntar i. . . .

Personligt så drikker jeg vandet direkte fra kilden i fjeldet, men man kan aldrig vide sig sikker.

Der har været nogle uger tidligere på året hvor det nok havde udfordret maven en del at drikker vandet nedstrøms i denne bæk nær Akka :)

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen
 

Bilagor

  • IMG_4269.jpg
    IMG_4269.jpg
    65.5 KB · Visningar: 720
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg