Smux mindes alldeles rätt, det är jag som har en Ringstind Superlight. Tältet har hittills bl a varit med om två rätt tuffa höstsäsonger i företrädesvis högalpin terräng.
Jag har bytt ut en del pinnar för att få lite spridning på egenskaperna samt sytt på ett fäste mitt på entréflärpen, för att kunna ha "halvöppen" dörr även när det regnar. I övrigt har tältet varit problemfritt, lätthanterligt, mycket funktionellt och över förväntan stryktåligt - inget man tror vid åsynen av de nästan genomskinliga tygerna. Det är trots den låga vikten rymligare än Akto, för mig som är 170 cm lång är det rena lyxen. Min dotter har tältat flera dagar ihop med sin kille och de är fortfarande vänner
.
Jag uppskattar mycket de ljusa tygerna, och ännu mer ventilationslösningen. "Skorstenen" i absidens högpunkt ger ett tydligt drag, vilket gör att t o m jag, med min eld- och CO2-nojja, vågat ha köket igång där.
Vad jag däremot inte kan säga något om är stängerna, eftersom jag hittills inte varit med om några extrema vindstyrkor. Inte heller om golvtygets ev. känslighet, eftersom jag oftast har ett ark bubbelplast under (värmer skönt, väger inget, håller en tur och slängs sen
).
Helsport anger alla delvikter på sin
hemsida, jag vägde tältet när jag fick det och det stämde väldigt bra.
Jag tror inte på några under, det finns säkert i längden något "pris" för den låga vikten, och var och en får göra egna prioriteringar. Detta har varit en rimlig lösning för mig, som vill bära så lätt som möjligt, och då får jag kanske ta att tältet inte håller lika länge som de riktiga stridsvagnsvarianterna.