Tackar för tipset, mina gamla favoriter består snart av enbart laglappar och dina verkar vettiga. Hur ser den "flexibla" linningen ut? Rynkad (= skavrisk under höftbältet)?
Affärer med mat från Mellanöstern brukar sälja stora tärningar med helt ren, oparfymerad olivoljetvål, som ska var Ok ur den synvinkeln (och är dessutom väldigt snäll mot huden). Jag använder den till allt från disk och klädtvätt till kropp, ansikte och hår. Lätt att skölja bort och funkar hyfsat även i kallt vatten (ursäkta tjatet, gamla forumläsare).
Absolut, men behöver du så många? Jag har gått samma rutt som du verkar planera och aldrig saknat vatten oftare än att jag klarat mig utmärkt med en halvliters PET-flaska plus den lilla vikbara kåsan i benfickan att direktdricka ur bäckarna med. Och då var det ändå en ovanligt torr augusti/september.
Men visst, minst två små, så de går att använda som skotork m m
Ajdå, där ser man. Skriv gärna en varning i den här tråden, med fabrikatsnamn om du kan.
Det ska påpekas att kvaliteten och limstyrkan skiftar inom vida ramar. Som framgår av den länkade tråden, har jag har också råkat ut för problem med undermåliga varianter.
Tackar för tipsen. Och jag håller egentligen med dig gällande flaskor. Jag minns bara att ibland ville jag slå läger utan att behöva hitta ett vattendrag och tyckte det var skönt med lite extra vatten i ryggan när jag slog läger. Men där kan jag absolut spara in på vikt och volym. Får se hur jag gör.
När det gäller byxorna så har de inte skavt varken när jag har vandrat eller använt annan utrustning till. Mig veterligen rynkar de inte. De är riktigt smidiga och mina har stått ut med fysiska ansträngningar och slitage. Vill höja dem till skyarna.
Lägger ut några bilder. Den sista bilden är en närbild på det härliga och luftiga ripstop-materialet.
Bilagor
Senast ändrad: