Tycker personligen det är bättre att barn får lära sig tidigt och då lära sig rätt hantering. Själv lärde man sig att hantera kniv genom att låna någon av farsan moraknivar i garaget. Som tur var fanns det äldre killar som lärde en att ha repskt för kniven och på så sätt lärde jag mig att hantera kniv. Allt utan mina föräldrars vetskap. Bättre att lära dem själva så de får lära sig "rätt" från början.
Finns massor av saker ett barn kan göra med en kniv, tälja barkbåtar, figurer, vatenhjul, sälgpipa smörkniv m.m.
Det är inga svåra saker att göra och till skilnad från oss vuxna har barn mer fantasi och känner inte en massa krav att saker och ting ska vara perfekta. Ge barnen lite ansvar och frihet så kommer de växa med uppgiften.
När det gäller kniven, varför inte kontakta en lokal knivtillverkare, de gör ofta knivar med korta blad och kan göra handtaget så det passar barnet bättre. Är inte så dyrt som alla tror och ger barnen en följeslagare många år framöver.
Jag har lärt mn lillebror att hantera kniv på ett bra sätt och han har inga större skador från sitt täljande. Men har desto fler skador och olyckor från vanliga lekar och cyklande. Vi lär barnen att cykla och vi lär dem hur man beter sig i trafiken och sätter på dem cykelhjälm, allt för att förhindra en olycka. Men vi ger dem inte kunskapen att hantera ett verktyg som en kniv...