Förstår ej... Det som kallas bambu är egentligen viskos?
Hursomhelst så har jag en piké i bambu, och jag älskar den, förutom att den börjat bli flammig... Torkar definitivt långsammare än en bomulls-tshirt, men jag tycker inte den luktar apa som en bomulls-tshirt gör efter hård användning... så det väger upp.
Samlingsnamnet på alla dessa fiber som tillverkas genom att lösa upp cellulosa och tillverka fiber eller trådar av dem är regnatfiber.
Det finns många olika, tillverkade av olika material och olika processer, t.ex viskos/rayon/cellull(namn som dog ut på 50-talet i stort sett) som tillverkas av pappersmassa, liksom lyocell, dock med en miljövänligare process.
Acetat tror jag också tillverkas av pappersmassa, men är osäker.
Kupro/cupro tillverkas av bomullscellulosa och bambuprodukter av cellulosa från bambu.
Dessa olika fibrer har många liknande egenskaper, men är alltså inte samma sak, ungefär lika olika och lika som polyester, polyamid och nylon och går under lika många namn.
Miljömässigt ska lyocell vara den som är bäst miljömässigt, men samtliga dessa fiber är miljövänligare att tillverka än bomull, även ekologisk bomull.
Möjligtvis undantaget kupro som tillverkas av återvunnet bomulltyg, så räknar du in tillverkningen av det originala bomullstyget blir det värre för miljön, men processen från bomullstyg till kupro är renare än från frö till bomullstyg.
Svensktillverkade regnatfibertillverkare återvinner 98% av kemikalierna, bl.a kinesiska och indiska är ordentligt skitiga, indonesiska lite mitt emellan.