Bågjakt!

Det verkar ju fungera

sŒ jag lŠgger in det andra ocksŒ

Om klantskallar
Bjšrn, det Šr just det jag menar, bj Šr inte en jaktform fšr alla, utan bara
fšr dem som vet att utmaningen ligger just i detta att komma tillrŠckligt nŠra. Det kan vara pŒ sin plats att tala om att šver 90% av alla bŒgjŠgare ocksŒ Šr bšssjŠgare, dvs det Šr samma mŠnniskor, inte en annan sort. Utbildningen Šr omfattande och det skulle fšrvŒna mig om en nordisk bŒgjŠgare skulle ta skott i de situationer du refererar till frŒn videofilmerna. BJ Šr inte istŠllet fšr nŒgon annan jaktform, det Šr bara ytterligare en.

Håller med dig

Peter,

I princip håller jag med om att bågen duger mycket väl som jaktvapen.

Men jag har varit med och sett en del genom åren.
I jakt där jag själv har deltagit, skjuts på för långa håll, de håller inte föreskrivna skottvinklar, vådaskott mm. Man blir luttrad.

En annan sak, bågen hörs inte. Tjuvjakt, olaga jakt, bedrivs redan med båge och armborst.
En härva uppdagades för ett par år sedan i Sörmland, av media.
Nå det kan ju ske oavsett bågen är godkänd eller ej.
Men kann vara ett skäl att inte göra bågen till allmänt vedertaget jaktvapen.
/Björn

Svar till Bj¾rn

Det du s¾ger om att tjuvjakt redan f¾rekommer ¾r riktigt, men det sker i mycket liten utstr¾ckning och inte av b¾gj¾gare, utan av nyfikna t¾vlingsskyttar, det har erfarenheten visat. Tjuvjaktsargumentet h¾ller inte, eftersom all omfattande tjuvjakt sker av ekonomiska sk¾l och det s¾ger sig sj¾lvt att en jaktform som ger 10 procent byte per tidsenhet av kulvapenjakten, inte ¾r intressant ur tjuvjaktssynpunkt. Att vapnet ¾r tyst kan ses som en f¾rdel, eftersom man d¾ inte st¾r vare sig folk eller annat vilt under jakt.

Sant

Håller med dig till 100%.
Jag menar bara att det är ett argument från motståndarsidan.
Att fler bågar säljs och blir vanligt förekommande i hemmen, kan te sig skrämmande, för dessa.
Licenskrav kanske kan hjälpa?
/Björn

Vad det gäller tjuvjakt så borde det vara ett argument för att förbjuda .22-vapen. De är utmärkta för tjuvjakt mot allt vilt och smäller lite. En äldre bekant till mig tjuvjagade älg med .22lr i yngre dar med gott resultat; allt är beroende på skjutskicklighet
(vissa eskimåer jagar ju isbjörn med 22 hornet, så vad f-n).

//B

Licenskrav

Det ¾r inte praktiskt genomf¾rbart att driva licenskrav n¾r det g¾ller plib¾ge eftersom det g¾r alldeles utm¾rkt att tillverka en fungerande jaktbŒge av en bit almtr¾ eller en enbuske av grovt format. D¾remot ¾r det kanske m¾jligt att inf¾ra licens p¾ de spetsar som anv¾nds till jakt. F¾r att f¾ bedriva jakt med pilb¾ge kr¾vs mycket utbildning och de som genomg¾tt utbildningen f¾r ett slags 'k¾rkort'. Med detta system minimeras riskerna att man f¾r in kn¾ppisar inom b¾gjakten.

Tanken är nog rätt och bra på många vis, men jag tror inte att det är riktigt genomförbart med licenskrav på pilspetsar enär de i likhet med själva bågen kan göras hemma; det är inte så svårt att få tag på bra stål och lämpliga verktyg för egen tillverkning.

En pilspets för jakt är så vitt jag har förstått en liten flerbladig kniv och att göra knivblad är det många som kan; svårigheten med pilspetsar är möjligtvis härdning och anlöpning, men det är inte omöjligt. Vidare kanske det inte är ekonomiskt försvarbart att tillverka själv, men det får någon som vet vad jaktspetsar kostar räkna på

//B

forts licenskrav

Hmm, tillverka spetsar sj¾lv? Jo det finns v¾l de som kan g¾ra det, guldsmeder exempelvis, men det ¾r inte speciellt l¾tt eftersom linjeringen ¾r sv¾r att f¾ till. Spetsen f¾r inte avvika [wobbla] ur centreringen det minsta eftersom pilen kommer att styra snett. Med tanke pŒ vad en jaktspets kostar (20 - 50 kr/st) och hur mycket jobb det inneb¾r att tillverka en enda spets sj¾lv, tror jag inte att det ¾r n¾gon som vill prova ens.
Hur som helst ¾r det l¾tt att avg¾ra om en spets ¾r avsedd f¾r jakt eller inte, vilket inte ¾r alldeles sj¾lvklart n¾r det g¾ller pilb¾gar. Precis som vad g¾ller andra skjutvapen ¾r det projektilen som g¾r vapnet farligt. Vilken pilb¾ge som helst skulle kunna d¿da med r¾tt projektil, allts¾ ¾ven en liten leksaksb¾ge av plast som g¾r att k¾pa p¾ en bensinmack.
Planer finns redan f¾r hur ett licensf¾rfarande skulle kunna se ut f¾r pilspetsar avsedda f¾r jakt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonken Bågjakt ! Jakt 276

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg