Både Sture och blodhunden är superproffs både sega och envisa, ger aldrig upp! Det går inte att jämföra med några söndagsjoggare.Frân mândag till fredag för att spâra ikapp en myra med brutet ben?
Uj Uj och jag som tycker 25min pâ ett 1500m spâr är segt.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bågjakt !
- Trådstartare jonken
- Start datum
Tvärtom så fiskar man hullinlöst och sätter tillbaka fisken. Om man då skulle dra en parallell till pilbågsjakt så skulle väl konstgjorda mål räcka för att uppfylla behovet av att få hålla på med sin hobby.
.
En bättre parallell vore väl bâgjakt med sugproppspilar?
Jag är inte heller jaktmotstândare och i o f s tycker jag reglementet som föreslagits verkar seriöst.
Men jag har träffat lite för mânga Rambo-typer som jagar för nöjet att ha ihjäl nâgot för att tro att bâgjakt kommer att attrahera endast seriösa personer.
Helges antagonist Uffe har en del verkliga förebilder även om jägarkâren förnekar desa.
Hur kontrolleras skadeskjutningar med bâge? Nâgon form av utvärderinga av tillstândet mâste ju ske efter en tid. Ska vi räkna râdjur som skuttar förbi md pilar uppstickande ur skinkan?
Och, nej, jag tänkte inte pâ joggare utan att spâra med hund, joggare och jakt pâ dessa har vi väl inte kommit in pâ än va?
Consono, jag har jagat sedan jag var liten. Sköt järpor med pappas salognsgevär (pappa stod bakom) som sexåring. Fick mina första vapen vid konfirmationen. Jag har jagat hela mitt 37-åriga liv. Jagat älg, småvilt, toppfågel, rådjur- ja det som finns. Jag tar stort ansvar under jakten och har stor respekt för vad jag håller på med. Är mycket skeptisk till jakt med hagel men skjuter hare för stövaren i alla fall (utan att söka stöd faktiskt). Men, skillnaden mellan dig och mig är att jag har testat båda delarna och vet faktiskt vad jag pratar om. Jag vet vad "leksakerna" gör med en djurkropp.Det gör inte du. Du bara tror det. Jag vet förutsättningarna för båda sätten att jaga och jag vet att de fungerar. Jag vet att man kan jaga med väldigt mycket respekt även med båge. Oavsett vad du tycker så borde du prova. Respekten sitter inte i bössan utan i skiten bakom avtryckaren.....
Viste du lite om bågjakt skulle du skriva om respekt på ett annat sätt. Det gör du inte.
Jag jämför absolut inte båge och gevär eller båge och hagelbössa men det gör du. Det är mycket olika saker och verkningsmekanismen pil/kula skiljer sig också mycket. Det vet jag men inte du.
Det är bara i sverige som bågjakt är en ny, skrämande typ av jakt. Det är många runt om i världen som vet hur bra det faktisk fungerar, hur respektfullt det är och hur kul det faktiskt är (för jakt är faktiskt kul). Det vet inte du. Inte än i alla fall. Det skulle vara kul att visa dig. Du är välkommen.....
Om du generellt är emot all jakt är det ok men ellers är du bara grymt inskänkt.....
Viste du lite om bågjakt skulle du skriva om respekt på ett annat sätt. Det gör du inte.
Jag jämför absolut inte båge och gevär eller båge och hagelbössa men det gör du. Det är mycket olika saker och verkningsmekanismen pil/kula skiljer sig också mycket. Det vet jag men inte du.
Det är bara i sverige som bågjakt är en ny, skrämande typ av jakt. Det är många runt om i världen som vet hur bra det faktisk fungerar, hur respektfullt det är och hur kul det faktiskt är (för jakt är faktiskt kul). Det vet inte du. Inte än i alla fall. Det skulle vara kul att visa dig. Du är välkommen.....
Om du generellt är emot all jakt är det ok men ellers är du bara grymt inskänkt.....
Bra skrivet Johan!
Consono, jag har jagat sedan jag var liten. Sköt järpor med pappas salognsgevär (pappa stod bakom) som sexåring. Fick mina första vapen vid konfirmationen. Jag har jagat hela mitt 37-åriga liv. Jagat älg, småvilt, toppfågel, rådjur- ja det som finns. Jag tar stort ansvar under jakten och har stor respekt för vad jag håller på med. Är mycket skeptisk till jakt med hagel men skjuter hare för stövaren i alla fall (utan att söka stöd faktiskt). Men, skillnaden mellan dig och mig är att jag har testat båda delarna och vet faktiskt vad jag pratar om. Jag vet vad "leksakerna" gör med en djurkropp.Det gör inte du. Du bara tror det. Jag vet förutsättningarna för båda sätten att jaga och jag vet att de fungerar. Jag vet att man kan jaga med väldigt mycket respekt även med båge. Oavsett vad du tycker så borde du prova. Respekten sitter inte i bössan utan i skiten bakom avtryckaren.....
Du kan alltså respektera min åsikt om jag är emot all jakt, men inte om jag är för jakt, för då måste jag acceptera alla sorter och modeller av jakt. Det om något är väl ett onyanserad och inskränkt synsätt. Den här frågan handlar inte om dej eller mej den handlar om vilket förhållande samhället ska ha gentemot jakt. Jag fasar för den dan när vi har "Rambojägare" med camouflagemålade ansikten, pannband och Real-tree kläder från topp till tå smygande i skogarna med sina pilbågar.Om du generellt är emot all jakt är det ok men ellers är du bara grymt inskänkt.....
Rambojägare har vi alldeles tillräckligt av idag redan, och andelen skulle växa om man ytterligare förstärker synsättet att jakt är en lekfull sport. Jag förstår att man kan jaga respektfullt med en pilbåge men jag tror inte att det är den gruppen av jägare som kommer att välja den metoden. Tvärtom.
Jag fasar för den dan när vi har "Rambojägare" med camouflagemålade ansikten, pannband och Real-tree kläder från topp till tå smygande i skogarna med sina pilbågar.
Då kan du ju lika gärna fasa för idag då vi har "Rambojägare" med camouflagemålade ansikten, pannband och Real-tree kläder från topp till tå smygande i skogarna med sina skjutvapen.
Du kan alltså respektera min åsikt om jag är emot all jakt, men inte om jag är för jakt, för då måste jag acceptera alla sorter och modeller av jakt. Det om något är väl ett onyanserad och inskränkt synsätt. Den här frågan handlar inte om dej eller mej den handlar om vilket förhållande samhället ska ha gentemot jakt. Jag fasar för den dan när vi har "Rambojägare" med camouflagemålade ansikten, pannband och Real-tree kläder från topp till tå smygande i skogarna med sina pilbågar.
Rambojägare har vi alldeles tillräckligt av idag redan, och andelen skulle växa om man ytterligare förstärker synsättet att jakt är en lekfull sport. Jag förstår att man kan jaga respektfullt med en pilbåge men jag tror inte att det är den gruppen av jägare som kommer att välja den metoden. Tvärtom.
Min uppfattning om Rambo jägare (de som i dagsläget har de kraftfullaste magnumpatronerna bara för att) är att de inte kommer att vara så intresserade av bågjakt, den ställer för stora krav på jägaren i förhållande till kuljakt.
Jag har hellre en Rambo-jägare med pilbåge i skogen än en med en magnumkaliber, risken att han ska få ett skottillfälle är mindre och om han missar så susar inte pilen iväg ett par kilometer om den tar olyckligt i en kvist så som en kula kan göra.
Och eftersom det sker olyckor och skadskjutningar ibland oavsett hur seriösa och övade jägare är så visar statistik från utlandet att djur som blivit skadskjutna med pilbåge klarar sig betydligt bättre än de som skadskjuts med kula. Skador från en jaktpil har bättre möjlighet att läka eftersom det är ett rent skärsår jämfört med de krosskador som en kula uppstår. Det är dock några år sen jag läste denna statistik så be mig inte att leta upp den.
Då kan du ju lika gärna fasa för idag då vi har "Rambojägare" med camouflagemålade ansikten, pannband och Real-tree kläder från topp till tå smygande i skogarna med sina skjutvapen.
Hallå där!
Jag skrev ju det!
Rambojägare har vi alldeles tillräckligt av idag redan, och andelen skulle växa om man ytterligare förstärker synsättet att jakt är en lekfull sport.
Min uppfattning om Rambo jägare (de som i dagsläget har de kraftfullaste magnumpatronerna bara för att) är att de inte kommer att vara så intresserade av bågjakt, den ställer för stora krav på jägaren i förhållande till kuljakt.
Jag har hellre en Rambo-jägare med pilbåge i skogen än en med en magnumkaliber, risken att han ska få ett skottillfälle är mindre och om han missar så susar inte pilen iväg ett par kilometer om den tar olyckligt i en kvist så som en kula kan göra.
Och eftersom det sker olyckor och skadskjutningar ibland oavsett hur seriösa och övade jägare är så visar statistik från utlandet att djur som blivit skadskjutna med pilbåge klarar sig betydligt bättre än de som skadskjuts med kula. Skador från en jaktpil har bättre möjlighet att läka eftersom det är ett rent skärsår jämfört med de krosskador som en kula uppstår. Det är dock några år sen jag läste denna statistik så be mig inte att leta upp den.
Jag tror att vi snart har kommit till vägs ände i den här debatten, man når inte alltid enighet. Jag tror att det är ett farligt argument FÖR pilbågsjakt att skadeskjutna djur blir lite mindre skadeskjutna av pilar än av kulor. Det är i så fall ett argument som diskvalificerar alla jaktformer. Det handar liksom inte om att göra skadeskjutningarna lindrigare utan att de inte alls ska ske.
Hör Du sötnos, du skulle behöva komma till min skog och träffa Sture med blodhunden så skulle du inte tro så mycket om kapaciteten på våra eftersöksekipage. Om jag är på väg ut på älgpasset på måndag morgon och råkar trampa på en myra så den bryter benet, så hittar Sture med blodhunden den på fredag eftermiddag. Så kom inte och snacka och tro en massa som Du inte vet nåt om!
tack, jag är faktiskt ganska härlig på det sättet, både manligt ruffig och mysigt söt...
du vet en som du antar e duglig och jag kan inte säga emot dig men jag måste säga att din ringa erfarenhet inte kan säga vara statistiskt säkerställd.. det är ett enstaka fall. jag hoppas att sture har fler hundar för man kommer inte långt som eftersöks ekipage med enkom en hund, minst tre olika hundar med olika egenskaper, dessutom bör minst två ekipage gå ut på eftersök om det inte gäller dödsök.. men det vet du väl redan.
Jag förstår inte syftet med att gå bakåt i tiden och använda en pilbåge som jaktvapen ?
Det är som att börja med fällor igen och hänvisa till att dom nya fällorna är så effektiva ?
Börja med blåsrör kanske för att det finns så effektiva ?
Det fanns slangbella förr vid jakt, den kanske ochså är läge att jaga med ?
Nu har vi kulvapen/ammunition, kikarsikten etc., som utvecklats lång tid för sitt ändamål trots det så ger det inte alltid önskad effekt vid jakt, ska vi nu gå tillbaka till bågjakt för att en del vill leka
indian ala 1700-tal ?, det hela är så befängt så man baxnar !
Vem vill ni impa på ?
Näe, lägg ner, om man veknar och hänvisar till "att de seriösa bågskyttarna minsann bla bla ",
den retoriken liknar pojkspolingens inför morsan när han ville ha ett luftgevär när han skulle skjuta ekorrar....
Det är som att börja med fällor igen och hänvisa till att dom nya fällorna är så effektiva ?
Börja med blåsrör kanske för att det finns så effektiva ?
Det fanns slangbella förr vid jakt, den kanske ochså är läge att jaga med ?
Nu har vi kulvapen/ammunition, kikarsikten etc., som utvecklats lång tid för sitt ändamål trots det så ger det inte alltid önskad effekt vid jakt, ska vi nu gå tillbaka till bågjakt för att en del vill leka
indian ala 1700-tal ?, det hela är så befängt så man baxnar !
Vem vill ni impa på ?
Näe, lägg ner, om man veknar och hänvisar till "att de seriösa bågskyttarna minsann bla bla ",
den retoriken liknar pojkspolingens inför morsan när han ville ha ett luftgevär när han skulle skjuta ekorrar....
Senast ändrad:
Frân mândag till fredag för att spâra ikapp en myra med brutet ben?
Uj Uj och jag som tycker 25min pâ ett 1500m spâr är segt.
haha.. du och ditt räddningsekipage begriper inte sånt här...
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg