Bågjakt !

Consono:

Jag är inte överrens med Patric i alla delar i denna tråden, men när det gäller eftersök har han tyvärr rätt! Sverige är ett uland på eftersöksfronten.

När man talar om att det ofta behövs flera hundar för ett bra eftersök menas att det oftast krävs en lugn, metodisk och spårnoga hund för spårning i lina samt en annan hund som kan släppas när det sårade viltet skräms ur sårlega. För rådjur ska den lösa hunden helst självständigt kunna dra ned och avfånga ett djur som är sinkat av skada. För älg och gris handlar det om en ställande hund som mycket motor och som tar kommandot över den skadade älgen eller grisen. En sådan hund är ofta alltför skarp för att vara optimal för jakt och egen hälsa vid reguljär jakt, men ovärdelig när ett lidande ska avkortas med optimala odds.

I några sällsynta fall finns det enskillda hundar som kan klara både en komplicerad spårning i lina med lugn och utan att distraheras av färskare spår mm, och ändå ha skärpa o arbetssätt som lämpar sig för löst arbete. Men mentaliteten som vanligen förkippas med de olika arbetsätten är annars alltsom oftast väldigt olika.

Ett djur med muskelskada, t e x ett trebent rådjur, kan gå lös så lätt och med såpass fart att oddsen att få tag i det med hund enbart i lina är nästintill obefintlig. Oavsett viltslag behövs en hund som tar tillräckligt kommando för att eftersöksjägaren ska kunna komma tillräckligt tätt inpå det. Nattliga eftersök har t e x värdelösa odds med hund enbart i lina.
/Jörgen

När man talar om att det ofta behövs flera hundar för ett bra eftersök menas att det oftast krävs en lugn, metodisk och spårnoga hund för spårning i lina samt en annan hund som kan släppas när det sårade viltet skräms ur sårlega. För rådjur ska den lösa hunden helst självständigt kunna dra ned och avfånga ett djur som är sinkat av skada. För älg och gris handlar det om en ställande hund som mycket motor och som tar kommandot över den skadade älgen eller grisen. En sådan hund är ofta alltför skarp för att vara optimal för jakt och egen hälsa vid reguljär jakt, men ovärdelig när ett lidande ska avkortas med optimala odds.
/Jörgen
Vi kör vidare på eftersöksspåret då:)
Jag kanske delvis håller med Patric, det jag inte gillar är hans generalisering. Jag köper resonemanget att det kan behövas eftersökshundar som jobbar på olika sätt beroende på vad man letar. Men att ställa kravet på en eftersökshund att den ska klara av att skälla fast en skadskjuten älg är verkligen inte småpotatis. Om det är en förutsättning för att bli "godkänd" så håller jag med om att vi har undermåliga hundar i Sverige. Vidsvin har vi inga så där tänker jag inte ens försöka mig på nåt resonemang, noll koll där. Kul i alla fall med en jakttråd som leder framåt och inte runt i cirklar mellan jägare och jaktmotsåndare.

Vi skulle i sverige kunna få ett sjuhelsikes bättre system med eftersök om vi bara ville tillräckligt mycket!! Poängen är att det finns flera länder som oxo har just det! Vi tror ju så erbarmeligt gärna att vi är bäst på allting, men se det är vi inte. Problemet med eftersöken i sverige idag är att var o varannan jägare försöker hålla sig med sin egen eftersökshund, och det anser jag inte är realistiskt om vi menar allvar med saken! För att bli ett bra eftersöksekipage krävs många skarpa eftersök. Gudskelov jagar vi i huvudsak rätt förståndigt i sverige, så eftersöken blir för få för att det ska bli nåt vettigt av det för de flesta hund/förar-ekipage.

Att istället ha, som man har i vissa länder, en obligatorisk smärre avgift som går till en eller ett par eftersöksekipage inom en regionen man jagar är då fasen så mkt mer tilltalande. Det måste paras med en lagstadgad skyldighet att kontakta denne eftersöksjägare när ett djur inte kan återfinnas efter skott. Dessa eftesöksjägare kan hålla sig med de hundar som krävs, ha rätt utrustning och skaffa sig den erfarenhet som krävs, och mot den erlagda avgiften som årlig ersättning vara skyldig att kunna infinna sig inom 2 timmar efter påskjutning (eller trafikskada). Personligen skulle jag med största glädje betala någon hundralapp/år mot att jag dessutom slipper ringa runt bland kompisar med bra hundar innan jag kan åka ut och jaga. Man måste ju faktiskt försäkra sig att dom kan ställa upp OM utifall ATT det skulle behövas! Med ett sådant system är det ju bara pysa ut en sväng när andan fallar på utan att behöva fundera över om det finns vettig hud/hundförare tillgänglig.

Okej, vissa landsändar kan få problem att lösa detta, men så okejdå, reglerna får väl förses med möjlighet till undantag i sådant fall då, inte värre än så.

Idag har vi en misstänksamhetskultur där ingen jäkel vill släppa in nån annan på sin jaktmark, vad ärendet vara månde. Varenda jaktlag/jägare vill sköta sig själv utan inblandning, men det är som jag ser det just det taskiga skräpalternativ vi har och ser idag!!
...så... nu har jag fått elda av mig tillräckligt för idag.. ;-)
/Jörgen

Här på utsidans forum har ju vissa trådar en tendens bli rätt roliga om än något långdragna.
Favoriten är när någon (oftast samma person) skriver nåt typ varför mördar ni vargarna eller alla jägare är potentiella mördare(tror faktiskt denna finns på riktigt). Det roliga är de blir så korta rätt elaka små menings byten. Många ämnen är känsliga men kanske är detta om jakten känsligast. Fast nu har ni tagit alla rekord nu fajtas ni sinsemellan oxå. Och det är roande.

Som icke jägare men inte jakt motståndare. Vill jag ge mig in i eran diskussion, rent spontant hoppas jag att det inte blir tillåtet. Det känns som om det kommer att misslyckas. Många kommer inte uppnå den skickligheten som krävs för att komma när utan kommer dra i vägen en pil i ren frustration . Det är vad jag tror. Jag bad om att få lite mer info från er om hur bågjakten i andra länder fungerar. Ni säger att den funkar bra och att det finns på pränt men ingen av er kan presentera några som helst fakta. Några av er ger faktiskt intryck av att leka lite koboysare ellet indian. Oandra sidan kommer dessa förhoppnings vis gallras bort vid eventuell examensprov.

Att försöka smyga sig på ett djur eller ligga i gömsle kan jag förstå charmen med. Jag gör det samma fast med kamera som vapen. Och i mycket har patric rätt i när han påstår att det handlar om kickar.

Vi fajtas inte, vi har bara ett utbyte av tankar och åsikter. I den stora vida världen är det ett normalt beteende, det är bara i samförståndslandet Sverige som det blir negativt. Utan motsättningar och polarisering sker ingen utveckling, kalla kriget var tragiskt i sig, men ingen ska påstå att det inte ledde till utveckling som även har fått positiva effekter för civila ändamål. Nu spårade jag ut totalt från bågjakt.....eller kanske inte. Jag har ju hyllat utveckling och innovationsförmåga hela tiden.
Det är somliga som i den här tråden har hävdat att den moderna pilbågen är så utvecklad så den inte går att jämföra med de forntida. Då påstår man att utvecklingen har skett så här:
Dålig pilbåge-Bra pilbåge.
Jag tycker istället att utvecklingen sett ut så här:
Dålig pilbåge - hyfsad armborst - lite bättre mynningsladdare - dagens vapen - förhoppningsvis nåt ännu bättre imorgon.
Tack Sladdis för utvecklingen i ämnet eftersök, för övrigt så är Sture med blodhunden egentligen inte nåt att ha i det sammanhanget ,om jag ska vara helt ärlig, och det bör man väl försöka vara. Men det är en helt annan historia som jag inte tänker utveckla mer för då får -Patric- ännu mera vatten på sin kvarn, och det unnar jag honom inte:)

Men blodhunden är både manligt ruffig och mysigt söt...men det hjälper föga om man är så rädd för älgar så man ryser av lukten, och så känslig om tassarna så man inte kan gå i en vattenpöl...den är egentligen bara riktigt bra på att hitta myror och blåbär.

Misstänkte att frågan skulle komma.. Ett näraliggande exempel är Norge. De har åtminståne till delar ett sådant system som jag beskrev. Vid en skidalpin semesterresa kom jag i slang med stugvärden. Det visade sig att han var just den dalgångens eftersöksjägare och han beskrev systemet. Vi kom naturligtvis att diskutera eftersök. Mannen ifråga hade enkel utrustning, men en ganska bra hund för det området, men framförallt slogs jag av vilken erfarenhet han skaffat sig den praktiska vägen! Deras system var kopplat till en central person som skulle kontaktas för beslut om ett eftersök skulle avbrytas eller om andra hundar skulle kallas in. I den regionen var det aldrig något snack om det fanns bra eftersök att tillgå. Alla jägare kunde jaga när dom kände för det. Samtalet var f ö så trevligt att jag fick en inbjudan på hjortjakt i det häftiga fjordlandskapet, vilken jag inkasserade redan hösten därefter. Ingen hjort fälldes under våra 3 dagar, men vi fick se dom hade väldigt trevligt utbyte med vår norske värd. Min kompis som följde med (engagerad skånsk eftersöksjägare) och jag njöt av samtalen med den erfarne "kollegan".

Om det ser likadant ut i hela norge vet jag tyvärr inte, men tanken känns helt rätt. Jag har även hört att Danmark har någon besläktad organisation, liksom tyskland och österrike, men tyvärr har jag inga detaljer om dessa länder på rak arm. Poängen är att det skulle gå att göra bättre i sverige än hur det är löst (eller inte löst) idag.
/Jörgen

... får väl erkänna att uttrycket uland var mer känslomässigt och spontant uttryckt än dokumeterat och vederlagt, poängen har nog gått fram ändå hoppas jag.
/Jörgen

Här finns en massa fakta som känns rätt nyktert presenterad. Är man mot så kommer man förstås att hävda att det inte stämmer eller inte kan stämma.

http://bagjakt.org/

En av länkarna verkar ju vara från en oberoende källa i varjefall och det är ju bra.
En fråga till er andra krutjägare : Vid en dödande träff hur långt springer djuret innan det faller ner död i snitt? Dum fråga kanske men frågar man inte får man inga svar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ceicli Bågjakt! Jakt 19

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg