Bågjakt !

Jag förstår inte syftet med att gå bakåt i tiden och använda en pilbåge som jaktvapen ?

det här kan jag förklara.. trots att jag inte delar uppfattning med andra jägare, själv jagar jag bara för kött, inget annat.. jag får inte någon höjd puls, jag känner ingen spänning eller någon eufori av jakten.. jag får min kick vid spisen och vid bordet med en Cairanne Château-du-Pape eller liknande.. MEN dom flesta jägare upplever någon form av kick vid jakten och då blir jaktformen en viktig del av själva jakten..

Jag tror att de som funderar på bågjakt är de som söker en ännu större utmaning. Att ens få skottläge med båge måste vara otroligt mycket svårare än med kulvapen. Även ni som är superskeptiska borde läsa lite på t.ex. http://www.bagjakt.org/ som jag just tittade på. Jag kommer troligen själv aldrig att börja med bågjakt även om det blir tillåtet men tycker att man kan få avgöra det själv.
Snart ska man väl sätta upp stängsel och vändkors med myntautomat och införa friluftsexamen här i Sverige så inte folk går ut i skogen hur som helst och kanske skräpar ner eller eldar på en klippa... Jag tycker att man ska lite på att människor har sunt förnuft till skillnad mot de som vill ha förbud och lagar som reglerar allt.

Normala skottavstånd vid jakt med båge .....20 meter
Dragkraften på en jaktpilbåge ......................ca 30 kg
En modern jaktpil väger ..............................ca 30 gram
Pilen har en hastighet som ofta överstiger.....80 m/s
Anslagsenergin ............................................ca 100 joule

Jag förstår inte syftet med att gå bakåt i tiden och använda en pilbåge som jaktvapen ?

Det är som att börja med fällor igen och hänvisa till att dom nya fällorna är så effektiva ?
Börja med blåsrör kanske för att det finns så effektiva ?
Det fanns slangbella förr vid jakt, den kanske ochså är läge att jaga med ?

Nu har vi kulvapen/ammunition, kikarsikten etc., som utvecklats lång tid för sitt ändamål trots det så ger det inte alltid önskad effekt vid jakt, ska vi nu gå tillbaka till bågjakt för att en del vill leka
indian ala 1700-tal ?, det hela är så befängt så man baxnar !

Vem vill ni impa på ?

Näe, lägg ner, om man veknar och hänvisar till "att de seriösa bågskyttarna minsann bla bla ",
den retoriken liknar pojkspolingens inför morsan när han ville ha ett luftgevär när han skulle skjuta ekorrar....

Var kom påhoppen mot fälljfångst ifrån helt plötsligt? Fällfångst är en godkänd jaktform och ytterst effektiv när den utförs på rätt sätt så jag vet inte vad du får ut av att hoppa på de som sysslar med fällfångst.
Vi har kulvapen och kikarsikten, de flesta av dessa är utvecklade frånmilitära vapen för att användas av soldater i krig men har precis som de flesta andra militära utrustningsdetaljer vandrat över till den civila världen och funnit användning där. Jag ser dock inte vad det har med modern bågjakt att göra? Om du inte ser skillnad på en modern båge och en som användes på 1700-talet så är det dax att prata med en optiker. Det går inte att jämföra modern utrustning med vad som fanns för 100 år sen eller tidigare eftersom utvecklingen har gått framåt, både när det gäller pilbågar och gevär även om jaktgevären egentligen inte har utvecklats lika mycket.

Inom jakten i Sverige är det dock otroligt trögt för utvecklingen att gå framåt. Själv förstår jag inte varför gevär med fristående pistolgrepp och fullt inställbar kolv ska få användas till jakt, men det är en fråga för en annan tråd.

det här kan jag förklara.. trots att jag inte delar uppfattning med andra jägare, själv jagar jag bara för kött, inget annat.. jag får inte någon höjd puls, jag känner ingen spänning eller någon eufori av jakten.. jag får min kick vid spisen och vid bordet med en Cairanne Château-du-Pape eller liknande.. MEN dom flesta jägare upplever någon form av kick vid jakten och då blir jaktformen en viktig del av själva jakten..

För mig handlar det om två olika jakter nästan.
Älgjakten är för mig gemenskapen i jaktlaget och köttet mer än själva jakten som sådan.
Småviltsjakten är det dock själva jakten som ger mig något, där är det just jaktupplevelsen som jag får ut av det när jag är ute på egen hand och jagar.

Kick ?, kickar ???, vad är det för samhälle som har utvecklats till att allt snart man sysslar med ska ge "en kick" ???
Får man en kick av jakten så ska man nog hålla sig hemma och leta upp nåt gammalt Nintendo
med gevär o andjakt (hund ingår)...;)
Jag får de där kickarna i lämpligare sammanhang som patric får, exvis matlagning.

Kick ?, kickar ???, vad är det för samhälle som har utvecklats till att allt snart man sysslar med ska ge "en kick" ???
Får man en kick av jakten så ska man nog hålla sig hemma och leta upp nåt gammalt Nintendo
Jag får de där kickarna i lämpligare sammanhang som patric får, exvis matlagning.

Vi har alla våra intressen som ger oss de kickar och avkopplingar som vi behöver för att livet ska vara trevligt.
Jag är glad att Peter och Patric får kickarna vid spisen, jag får många av mina i skogen.
Sen njuter jag otroligt av maten som min sambo lagar till av viltet och det ger ju en kick i sig. ;)

Jag får något förhöjd puls och skärper sinnena både av flugfiske, ripjakt och MC-åkning (på bana) vid kritiska ögonblick och är definitivt ingen galning. De ögonblicken är bara en mycket liten del av hela upplevelsen och samvaron. Jag kallar det inte kick men alla är olika och varför skulle jag lägga mig i hur andra upplever t.ex. jakten?

tack, jag är faktiskt ganska härlig på det sättet, både manligt ruffig och mysigt söt...

du vet en som du antar e duglig och jag kan inte säga emot dig men jag måste säga att din ringa erfarenhet inte kan säga vara statistiskt säkerställd.. det är ett enstaka fall. jag hoppas att sture har fler hundar för man kommer inte långt som eftersöks ekipage med enkom en hund, minst tre olika hundar med olika egenskaper, dessutom bör minst två ekipage gå ut på eftersök om det inte gäller dödsök.. men det vet du väl redan.

Huvet på spiken, Patric. Varken Du eller jag kan uttala oss annat än i enstaka fall, det var anleningen till mitt inlägg:
Att tro är icke att veta
Det borde väl gälla dig i lika hög grad som mig, annars måste jag be att få preciserat på vilken nationellt underbyggd erfarenhet du baserar din statistiskt säkerställda sanning:

jo, jag vet nog kvaliten på eftersökshundarna och eftersöksjägarna i sverige..

Jag skulle nog inte vara så kategorisk att jag tycker att det ska vara två ekipage vid varje eftersök, annat än om det gäller att hitta en människa som gått vilse i så fall. Det man absolut inte vill åstadkomma är väl att man driver iväg ett skadat djur som lagt sig i sårlega. Detta undviker man genom ett lugn, erfaret och stilla eftersök, inte med en drevkedja med flera hundar.

lilla gumman, var i mitt inlägg skrev jag något om att tro?

Du är säkert så söt som du säger, jag är däremot vare sig liten eller gumma.

Senast ändrad:
Jag skulle nog inte vara så kategorisk att jag tycker att det ska vara två ekipage vid varje eftersök, annat än om det gäller att hitta en människa som gått vilse i så fall. Det man absolut inte vill åstadkomma är väl att man driver iväg ett skadat djur som lagt sig i sårlega. Detta undviker man genom ett lugn, erfaret och stilla eftersök, inte med en drevkedja med flera hundar.
.

jag får en känsla av att du inte riktigt har koll på det här med eftersök, i alla fall inte mer än jägaren i gemen.. flera hundar innebär inte drevkedja, det vet man om man är lite insatt i eftersök.. du understryker bara mitt påstående att den svenska jägarkåren är tämligen oduglig på eftersök.. det finns naturligtvis en massa undantag till detta..

ja, det är ett vedertaget faktum att vi inte har en eftersökstradition i sverige och att det är en rest från almogejakten.. traditionellt eftersöker vi med en hund i lina, gärna samma hund som har ställande eller annan uppgift, medan yrkesmässig eftersök sker med en till flera hundar eftersom en hund sällan eller aldrig uppfyller alla egenskaper man behöver för ett effektivt eftersök.

Jakt är kul, jakt ger kickar, och jag njuter alltid när jag jagar. Om bågjakten går igenom och blir tillåtet har jag en jäkla tur som kan syssla med den "kickigaste" jakten alla kategorier. För er skeptiker och inskränkta (ta det med en klackspark Consono för jag menar inte så illa) ökar chanserna att få prova en båge i skogen.

Glömde förut- tänk på miljöefekterna ! Pilens energi kommer från dina muskler. Inga förbrända kemikalier (beror iof vad du äter). Pilen i sig återanvänds och ger inga farliga utsläpp i miljön. Övning är i princip oproblematiskt och du kan nästan skjuta hemma på tomten. Bågen är heller inte speciellt eftertraktad bland galningar (än så länge har bara ett brott begåtts med båge som vapen i sverige).

jag får en känsla av att du inte riktigt har koll på det här med eftersök, i alla fall inte mer än jägaren i gemen.. flera hundar innebär inte drevkedja, det vet man om man är lite insatt i eftersök.. du understryker bara mitt påstående att den svenska jägarkåren är tämligen oduglig på eftersök.. det finns naturligtvis en massa undantag till detta..

ja, det är ett vedertaget faktum att vi inte har en eftersökstradition i sverige och att det är en rest från almogejakten.. traditionellt eftersöker vi med en hund i lina, gärna samma hund som har ställande eller annan uppgift, medan yrkesmässig eftersök sker med en till flera hundar eftersom en hund sällan eller aldrig uppfyller alla egenskaper man behöver för ett effektivt eftersök.

Var jagar du, jag vill komma och se på yrkesmässigt eftersök, vilket företag har den tjänsten i sitt utbud? Du menar alltså att man ska ha tre lösspringande hundar som söker på blodspår, doft på marken och vittring i luften för att hitta ett skadeskjutet djur?
Länka till bra läsning i ämnet, jag vill gärna förkovra mig i detta, kanske det kan vara en företagsidé till Sture och blodhunden t.o.m.....

Nu verkar det vara på väg ännu mer mot pajkastning. Det är inget trevligt och gör inget för stämningen här på forumet.

Låt oss hålla oss till sakfrågan (även om jag själv är dålig på det ibland:)).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ceicli Bågjakt! Jakt 19

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg