Bågjakt !

En av länkarna verkar ju vara från en oberoende källa i varjefall och det är ju bra.
En fråga till er andra krutjägare : Vid en dödande träff hur långt springer djuret innan det faller ner död i snitt? Dum fråga kanske men frågar man inte får man inga svar.

Omöjligt att säga egentligen, kaliber, träffläge , storlek på djuret och andra yttre faktorer som till exempel djurets stress påverkar hur lång djuret går innan det faller för en dödlig träff.

För att ge ett svar så om vi talar hjortdjur, någonstans mellan 0 och 100m.
Oftast åt det kortare hållet.
MEN håll nu ordning på kulans respektive pilens verkanssätt så vi inte får dra den diskussionen en gång till...

verkansätt!? Det verkar luta åt en genomläsning av denna tråd igen...

Hur som helst så var det en tabell i en länk om antalet meter som djuret sprungit efter träff och för båg och pil så löpte djuret i runda slängar runt 50m innan den kastade innan handduken.
det jag undrade om man kan jämföra dessa siffror med kulvapen.

Verkanssätten hos pilbåge och kula skiljer sig åt på så sätt att pilen endast skär av blodkärl med ett skarpt och snabbt, skalpelliknande snitt vilket leder till blodförlust och död. Det kan dock ta ett antal sekunder medan djuret står kvar till synes opåverkat. Det beror då ofta på att djuret inte riktigt vet vad det "plötsliga" kom sig av och får då inte någon flyktreaktion och kan tom. börja beta igen. Detta beteende brukar av oinsatta tas som tecken på pilbågens "dåliga effekt".
Det var det jag ville förekomma.
En kula ger, förutom vapnets skrämmande knall, en kraftig fysisk påverkan som utlöser ett omedelbart flyktbeteende om djuret har möjlighet trots brutna ben och trasade inre organ. I båda fallen dör djuren av blodförlust inom ett antal sekunder under vilka den kan hinna röra sig ett stycke.
Ett osört djur kan dock ofta falla på platsen för en kula då den inte har systemet fullt av adrenalin som blockerar chocken.

Jag tycker nog inte att det är vare sig särskilt modernt eller effektivare än nåt annat. Mörkerriktmedel har funnits i tiotals år (jfr. lasersikte och ljusförstärkare) och vapnet är ett gammalt hederligt skjutvapen. Det enda som skiljer exemplet från den vanliga jakten är att den sker i mörker. Jakt på natten är inte tillåtet eftersom det är svårt att göra ett eftersök i mörker. Det är alltså inte denna jakt som kommer att förpassa dagens metoder till historien.

Ja, eftersom vissa personer på detta forum trycker på att jägare ska använda det modernaste som finns så måste väl värmekikare som den i filmklippet vara det enda för dessa personer, allt annat är ju förlegat och bör alltså inte användas vid vakjakt på räv, rådjur och annat vilt i gryning och skymning.

Ja, eftersom vissa personer på detta forum trycker på att jägare ska använda det modernaste som finns så måste väl värmekikare som den i filmklippet vara det enda för dessa personer, allt annat är ju förlegat och bör alltså inte användas vid vakjakt på räv, rådjur och annat vilt i gryning och skymning.

Jag tycker det är så ädelt med folk som lyfter fram andras åsikter istället för sina egna. Givetvis vill jag inte vara sämre:

Eftersom vissa personer på det här forumet anser att huvudsyftet med jakt är att roa sig och få kickar så måste väl eldöverfall med fri eldgivning i mörker vara helt rätt för dessa personer. Att ställa siktet fel för att göra det lite svårare och mer utmanande ligger givetvis i samma linje.

Jag försöker föra tråden åter till ämnet och lägger in lite fakta taget från den jäviga sidan bagjakt.org som jag länkat till tidigare. Jag håller inte på med båge själv men det var intressant läsning. Det fanns bl.a. en dansk rapport som jag saxat lite från nedan. I Danmark får man jaga bl.a. rådjur med pilbåge. Klicka på "om bågjakt" i toppmenyn och sedan "om bågjakt" i menyn till vänster för att hitta dit.

Med hänsyn till ”Bekendtgørelse om buejagt” § 16 är Bågjägare förpliktigade att sända in en specificerad jaktjournal för varje påskjutet rådjur.

Skotthåll
Över tre fjärdedelar av fallen skjuter man på rådjur på avstånd under 20 meter. I endast 23 procent av fallen skjuter bågjägaren på avstånd mellan 21 och 30 meter. I den utbildning som alla jägare skall genomgå rekommenderas att pil inte avlossas på avstånd överstigande 25 meter.

Sträcka till immobilisering
Rådjur som är träffade av en pil för sig mycket sällan mer än 50 meter från skottplatsen (87,4%) vilket kan uppskattas till 4-8 sekunder innan de faller.

Storviltspetsens genomträngningsförmåga
En modern båge och storviltspets har en förbluffande genomträngningsförmåga. I 98,2% av fallen har spetsen passerat genom rådjuret sammantaget samtliga skottvinklar!

Jag tycker det är så ädelt med folk som lyfter fram andras åsikter istället för sina egna. Givetvis vill jag inte vara sämre:

Eftersom vissa personer på det här forumet anser att huvudsyftet med jakt är att roa sig och få kickar så måste väl eldöverfall med fri eldgivning i mörker vara helt rätt för dessa personer. Att ställa siktet fel för att göra det lite svårare och mer utmanande ligger givetvis i samma linje.

Jag tycker att jag har varit ganska tydlig i mina åsikter på denna tråd.
Du kan inte säga emot att vissa personer här på tråden anser att endast det senast framtagna jaktvapnet (d.v.s. gevär med enhetshylsor kula eller hagel) ska få användas och att man endast skall jaga med modern utrustning. Då måste ju ett termiskt kikarsikte som det i länken vara det optimala för dem och det enda de kan tänka sig använda.

Att sedan, som du föreslår, inte ha ett inskjutet vapen och använda sig av fri eldgivning i mörkret bara för att skjuta har jag inte hört nån prata om någonstans på nåt forum, varken på utsidan eller andra websidor. Jag vågar påstå att ingen jägare vill skadeskjuta ett vilt! Det är nåt som du själv får stå för Anders!

Jag försöker föra tråden åter till ämnet och lägger in lite fakta taget från den jäviga sidan bagjakt.org som jag länkat till tidigare. Jag håller inte på med båge själv men det var intressant läsning. Det fanns bl.a. en dansk rapport som jag saxat lite från nedan. I Danmark får man jaga bl.a. rådjur med pilbåge. Klicka på "om bågjakt" i toppmenyn och sedan "om bågjakt" i menyn till vänster för att hitta dit.

Med hänsyn till ”Bekendtgørelse om buejagt” § 16 är Bågjägare förpliktigade att sända in en specificerad jaktjournal för varje påskjutet rådjur.

Skotthåll
Över tre fjärdedelar av fallen skjuter man på rådjur på avstånd under 20 meter. I endast 23 procent av fallen skjuter bågjägaren på avstånd mellan 21 och 30 meter. I den utbildning som alla jägare skall genomgå rekommenderas att pil inte avlossas på avstånd överstigande 25 meter.

Sträcka till immobilisering
Rådjur som är träffade av en pil för sig mycket sällan mer än 50 meter från skottplatsen (87,4%) vilket kan uppskattas till 4-8 sekunder innan de faller.

Storviltspetsens genomträngningsförmåga
En modern båge och storviltspets har en förbluffande genomträngningsförmåga. I 98,2% av fallen har spetsen passerat genom rådjuret sammantaget samtliga skottvinklar!

Hoppas bara att de som är skeptiska eller helt emot det kan åtminstone godta att bågjakt inte är på nåt sätt plågsamt eller oetiskt.
Jag har faktiskt inte sett någon rapport skriven om bågjakt som egentligen är negativt.

Det enda som skulle kunna ställa till det är om Svenska jägare är sämre och mer oetiska än vad utländska jägare är, men det tror jag faktiskt inte på.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ceicli Bågjakt! Jakt 19

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg