Jag försöker föra tråden åter till ämnet och lägger in lite fakta taget från den jäviga sidan bagjakt.org som jag länkat till tidigare. Jag håller inte på med båge själv men det var intressant läsning. Det fanns bl.a. en dansk rapport som jag saxat lite från nedan. I Danmark får man jaga bl.a. rådjur med pilbåge. Klicka på "om bågjakt" i toppmenyn och sedan "om bågjakt" i menyn till vänster för att hitta dit.
Med hänsyn till ”Bekendtgørelse om buejagt” § 16 är Bågjägare förpliktigade att sända in en specificerad jaktjournal för varje påskjutet rådjur.
Skotthåll
Över tre fjärdedelar av fallen skjuter man på rådjur på avstånd under 20 meter. I endast 23 procent av fallen skjuter bågjägaren på avstånd mellan 21 och 30 meter. I den utbildning som alla jägare skall genomgå rekommenderas att pil inte avlossas på avstånd överstigande 25 meter.
Sträcka till immobilisering
Rådjur som är träffade av en pil för sig mycket sällan mer än 50 meter från skottplatsen (87,4%) vilket kan uppskattas till 4-8 sekunder innan de faller.
Storviltspetsens genomträngningsförmåga
En modern båge och storviltspets har en förbluffande genomträngningsförmåga. I 98,2% av fallen har spetsen passerat genom rådjuret sammantaget samtliga skottvinklar!