Hoppar in lite sent här. Så här tycker jag. Man ska inte krångla till det. I fjällen behöver man skydd från regn och vind. Om det regnar så pass mycket att man måste ha på sig en jacka under vandring så kommer man bli blöt inifrån. Oavsett jacka.
De enda gånger jag upplevt att goretex andas hyffsat är på vintern.
Personligen har jag en alldeles för dyr "värstingjacka" i goretex som bara tar onödigt mycket plats (och vikt) i packningen. Den är bra till skidåkning men inte till sommarvandring.
Jag tycker TS ska köpa en regnjacka t ex Marmot Precip. Då har man både regn och vindskydd. Som redan nämnts, man har ju sällan jackan på sig under vandringen om det inte regnar mycket. Det är på raster och när man slagit läger som man eventuellt har på sig jacka.
Jag anser inte att man behöver två jackor med sig.
De enda gånger jag upplevt att goretex andas hyffsat är på vintern.
Personligen har jag en alldeles för dyr "värstingjacka" i goretex som bara tar onödigt mycket plats (och vikt) i packningen. Den är bra till skidåkning men inte till sommarvandring.
Jag tycker TS ska köpa en regnjacka t ex Marmot Precip. Då har man både regn och vindskydd. Som redan nämnts, man har ju sällan jackan på sig under vandringen om det inte regnar mycket. Det är på raster och när man slagit läger som man eventuellt har på sig jacka.
Jag anser inte att man behöver två jackor med sig.