Jag har nu använt min Bahco (köpt på Tradera) i ca 8 månader och den funkar med tanke på det låga priset förvånansvärt bra (kommer inte ihåg vad jag gav, men det var inte mycket!).
Den har ganska bekvämt grepp och är tillverkad i bra stål, till skillnad från många andra märken. Det är väl egentligen bara Leatherman TI Charge med blad i 154CM-stål som kan konkurrera på den fronten.
Bahcon har tyvärr ingen sax eller såg, däremot alla de andra obligatoriska verktygen: Kniv, tång med avbitare, sågtandad kniv, korkskruv (i vilken Victorinox miniskruvmejsel passar), stjärnskruvmejsel, öggla för fånglina med kabelstrippare (fällbar), liten mejsel/skruvmejsel, centimetermått på handtaget, stor skruvmejsel/mejsel, kombo av kapsylöppnare och burköppnare, bryne med två olika grovlekar samt syl.
Alla verktygen funkar väl men precisionen i inpassningen kunde ha varit bättre. Varje gång man drar ut ett verktyg så följer alla de andra med. Mycket irriterande. Tången är fjäderbelastad men när man skall fälla ut den så är den ena skänkeln trögre än den andra - också ett irritationsmoment. Ytterligare ett minus är att varken kniven eller de övriga verktygen är låsbara.
Den väger en del, närmare sagt 192 g.
Jag har också en Leatherman Micra på nyckelknippan och i bilen en Leatherman Juice. Båda funkar väl till sina förmodade arbetsuppgifter men trots dess brister så är Bahcon min klara favorit, framför allt med tanke på det löjligt låga priset för så pass mycket kvalité.
~Paul~