Bästa multiverktyget?

Micran räcker

länge för att öppna förpackningar och klippa tejp.
Den som behöver tång och fil behöver sannorligt skruvstycke och riktig-a tång-tänger.
Bacho och Blast som jag har erfarenhet av är för klumpiga jämfört med PSII, i vikt och volym i förhållande till vad de levererar.
När jag varit hemmifrån länge har en betydligt större verktygslåda behövts än vad som rymms på något universalverktyg. Försök montera en tvättmaskin mot el och vatten så börjar ni se problematiken....
Lycka till!

länge för att öppna förpackningar och klippa tejp.
Den som behöver tång och fil behöver sannorligt skruvstycke och riktig-a tång-tänger.

Lycka till!

Icke, tången är bra om kroken sitter i gapet, filen bör ha en kroklossare längst ut (liten springa) så att det går att trycka bak så hullingen släpper i fall kroken sitter i strupen.

Leatherman sideclip var perfa på så många sätt, hade ingen fil. dock. Men den var smal och spetsig.

valdemar

Fiske,

ta isär optiska prylar mm är väl specialverksamheter som har föga med att gå på flatan och vad man behöver i ryggsäcken att göra?
På min fiskeväst sitter både kroklossare, liten spetstång, trimsax och pincett, medan skruvstycke (Zyliss), rejäla tänger, bryne, filar ingår i flytta bort satsen....

Multiverktyg för bla Fisketuren

...
På min fiskeväst sitter både kroklossare, liten spetstång, trimsax och pincett, medan skruvstycke (Zyliss), rejäla tänger, bryne, filar ingår i flytta bort satsen....
På min väst sitter också diverse grejor, men jag lägger ibland av mig västen och letar därför efter ett multiverktyg som har/kan:
öppnas med en hand,
bra tång,
bra sax,
hyfsad kniv,
och framför allt inte väger så mycket.
Finnes sådan???
Har till dags dato kört med billiga grejor som varit alldeles för tunga (iofs bra när man inte har någon priest) och varit urrustade med en massa mejslar och annat som JAG inte behöver.
Är det en Skeletool jag letar efter eller en Gerber?
Tipsa mig gärna.

Finns en hel del sådana. Gerber har ett brett urval av enhandsmanövrerade multitänger med sax, såsom Diesel, Flik, Flik Fish, Freehand, Suspension, 400, 600 Pro Scout, Scout, Evo, Ripstop, 800 Legend, Crux, Method, Radius och Shortcut. Leatherman har bl a New Wave ochh Juice. SOG har Crosscut och Buck har X-Tract. Dessutom finns det otaliga mindre kända märken.

~Paul~

Multiverktyg för bla Fisketuren

OK! Får väl göra en runda i butiker och klämma på några. Just det där med vikten är viktigt för mig :). Vill också kunna vika ut tex kniven utan att en massa andra verktyg följer med.
Undrar just var man hittar största sortimentet?

Skit i multiverktyg, det bästa är en kniv,en avbitare,en fil,en platt.tång, dessa har du lösa, det ska vara av superkvalitet, låg vikt, då får du direkt det du behöver, istället för konstiga verktyg som trängs med dem du ska ha,

Det är oändligt enklare att jobba med lösa verktyg än ihopsatta i en knippe.

Multiverktyget är ett nödlösningsverktyg man har i nödfall när man inte normalt har med sig riktiga verktyg, så är det bara .

Vet en kompis som predikar multiverktyget, men vems verktyg tror ni han lånar hela tiden för att det är så kuckligt att fälla fram det rätta han behöver ?.......

Värst är det när vi håller på med hantverk hemma...va trött man blir, jag tror 25% av arbetstiden håller han på o fäller ut verktyg....

Skit i multiverktyg, det bästa är en kniv,en avbitare,en fil,en platt.tång, dessa har du lösa, det ska vara av superkvalitet, låg vikt, då får du direkt det du behöver, istället för konstiga verktyg som trängs med dem du ska ha,

Det är oändligt enklare att jobba med lösa verktyg än ihopsatta i en knippe.

Multiverktyget är ett nödlösningsverktyg man har i nödfall när man inte normalt har med sig riktiga verktyg, så är det bara .

Vet en kompis som predikar multiverktyget, men vems verktyg tror ni han lånar hela tiden för att det är så kuckligt att fälla fram det rätta han behöver ?.......

Värst är det när vi håller på med hantverk hemma...va trött man blir, jag tror 25% av arbetstiden håller han på o fäller ut verktyg....
Håller med men om man är på resande fot (fiskeresa/jaktresa) så är det ganska praktiskt att ha allting samlat i ett enda verktyg. Dessutom blir vikten mindre.

Jag har precis vägt mina lösa verktyg och jämfört med min Bahco multitool. De lösa verktygen var: Sidoavbitare, hopfällbar såg av Bahcotyp (ej original), morakniv, mindre fil, plattång och konservburköppnare (P38). De lösa verktygen vägde mer än dubbelt så mycket som min Bahco multitool.

~Paul~

Bahco multitool

Fick någon reklam från Jula rätt så nyligen, med reklamen har redan åkt ut i pappersåtervinningen.

om jag minns rätt så säljer/sålde Jula Bahco multitool för sådär 59 kronor.

När jag var i mopedåldern för bra precis 40 år sedan så var verktyg från Bahco nog de dyraste som fanns att köpa, men så är det uppenbarligen inte längre.

Per Brune

Man skall skita i billiga skitgrejer om man är ute - t.ex pga icke låsbara knivar o så...
Lite pissigt att skära av fingret i fel läge.

Gerber 800 är ett rätt bra val om man skall ersätta en kniv - även vissa mindre modeller
"fjädring" är är bra - finns säkert lika bra Letherman grejer och andra.

Jula och Claes har en 3 i 1 kniv som har knivblad,vågtandad kniv och sågblad - detta i kombination
med en multitång ger en alla möjliga möjligheter samt en backupp nästan me rubbet.

Skärpan är lite dålig men det är inga problem att vässa upp den - men man skall undivka att ha
för vasst i onödan.

Dock bör man noga kontrollera att låsningen i Jula/claes olsson 3-1 kniv varianten verkligen
fungerar.

Kombinerat med ett fodral så man kan ha den utfälld åtkommligt snabbt i bältet om man håller på
att förlora en storöring eller gädda så man kan hoppa* i o "lugna" ner firren i nödlägen.

*Fotobevis för feta hugg är värt allt - hoppa i me kniven i munnen*

Multitång plus denna ger högsta möjliga prestanda till låg vikt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gustav_Brogren_yahoo.com Bästa Powerbank? Utrustning allmänt 46
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6
bananmannen Det ultimata multiverktyget. Utrustning allmänt 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg