Bästa Powerbank?

På en fjällvandring i Dalarna kring midsommartid hade jag med mig en 14 W solcellspanel. Jag lyckades aldrig ladda min power bank med den. Min dåvarande power bank visade laddning i procent och och även mitt på dagen vid klart väder så steg inte power bankens laddning med en enda procentenhet. Däremot kunde jag ladda telefonen. Notera att detta var vid den tid på året då solen står som högst på himlen och det var i den sydligaste delen av vår fjällkedja.
Svårt att svara på varför det inte fungerade, men vissa enheter kan vara kräsna på laddströmmen.
Vissa smartphones vägrar ladda under 1A, t.ex.

Det är en utav huvudanledningarna till att jag rekommenderar minst 20W om man ska ladda smartphones eller powerbanks. Då håller man sig norr om 1A även om det blir lite dis på himlen.
 
Jag brände min förra iPhone genom att ladda den med solceller på
20 W.
Antagligen fick den spel för att strömmen man laddar med direkt från solcell inte är jämn
(ibland går solen i moln).
Sedan tror jag att det finns elektronik i telefonen som försöker styra laddningen och med
ström in som varierar så brändes batteriet.
Jag använder solcellerna till att ladda mina powerbanks, aldrig någon annan elektronik.
20 W solcell fungerar ok till att ladda mina powerbanks men med större solcell (50W)
borde det gå fortare men idag så väger en 50 W solcell alldeles för mycket för att släpa runt på.
Linocell solcellsladdare fungerar helt suveränt. Jag har deras gamla på 20W.
Nackdelarna är att den inte tål regn och är tung (1,1 kg) så jag har bytt till Xtorm solceller
De är lättare, tål regn, under halvkilot men de kräver övervakning då laddningen ibland lägger av
efter att moln eller skugga har skymt den.
 
Jag är ingen superexpert, men det verkar långsökt att batteriet dog på grund av solcellen.
Det är telefonens styrelektronik som styr, inte solcellen.

Om det inte var så att batteriet var fulladdat och telefonen var inkopplad i solcellen och det samtidigt var varierande molnighet. Då kan det uppstår en situation där batteriet hinner överladdas innan styrningen bryter laddningen, och det kan i så fall hända varje gång ett moln startar om processen.
Det är generellt sett dåligt att stoppa in laddaren i en enhet som redan är fulladdad. Det tar alltid en liten stund innan elektroniken upptäcker att batteriet redan är fulladdat, och under den lilla stunden överladdas batteriet.
 
Jag kör Nitecore 10.000 X 2 när jag är ute i en vecka. Sammanlagd vikt 300 g. Jag upplever laddkapaciteten som väldigt bra. Det finns också en undersökning som påstår sig visa att Nitecore ligger högt/högst i effektivitet.

Dyr? Ja kanske men personligen lägger jag gärna ett par hundralappar mer för bra grejer.
 
Ja det skiljer en del både vad gäller kapacitet och vikt. Köpte en billig 20000 mAh powerbank på Netonnet, den hade på sina 420g bara marginellt högre kapacitet än deras motsvarande 10000 mAh. Inte värt den extra vikten!

Köpte istället en INIU 20000 mAh:

Väger 352g och har betydligt bättre kapacitet än Netonnet:s, verkar nå upp till åtminstone 70% av specad kapacitet. Inte lika lätt som en Nitecore men betydligt billigare. Har bara använt den några dagar så kan inte uttala mig om hur den håller långsiktigt men första intrycket är bra.

Ett tips som de flesta säkert har koll på är att använda flight mode eller åtminstone strömsparläget på sin mobil när man är ute flera dagar.
 
En powerbanks vikt utgörs till absolut största del utav batterierna. Finns ingen genväg där. Mer kapacitet innebär mer vikt.
Nitecore satsar på att minimera vikten på höljet och elektroniken, men det gör inte extremt mycket på totalvikten.
Undvik modeller med metallchassi, och/eller ruggade modeller, så kommer du långt på den biten.

Sen finns det bra och mindre bra batterier, likaså bra och mindre bra elektronik och laddstyrning. Påverkar inte vikten i större utsträckning, men däremot livslängd m.m.
Satsa på en kvalitativ modell från en bra tillverkare och undvik lull-lull som solceller, inbyggda ficklampor, vevar och sånt.


Solcell integrerad i en powerbank är ett rent försäljningsknep om du frågar mig.
Framgår ingen storlek på den powerbank du länkar till så det är omöjligt att gissa hur stor solcellen är på den, men gissningsvis är den under 10W.

En solcell på 10W (5V ut) levererar i praktiken 1A, om det är riktigt bra väder.
Tar över 35 bra soltimmar att ladda upp den där powerbanken. En normal svensk sommarvecka. Kräver dessutom att du riktar om den mot solen ett par gånger i timmen.
En solcell som är integrerad i en powerbank blir dessutom snabbt överhettad.
Finns en hel del små powerbanks på marknaden som har en integrerad solcell på kring 2,5W. En sådan liten solcell funkar jättebra att driva en FM-radio, men laddar inte upp en powerbank eller en smartphone. Det är bara ett försäljningsknep.

Är du så pass stationär att det funkar med en solcell, eller vill du ha en ändå?
Satsa i så fall på en lös solcell och en lös powerbank. Finns jättefina vikbara solceller med USB-kontakt.
Det är bättre på alla sätt och vis. Du kan ladda din smartphone direkt om du redan fyllt din powerbank. Både din smartphone och din powerbank kan ligga i skuggan medans de laddar.

En väldigt grov tumregel är att varje 10W solcell i praktiken ger 1A laddström vid 5V och bra väder.
20W ser jag som minimum om du vill ladda din smartphone eller en powerbank.
Tycker det är rätt stor skillnad på en standard powerbank o Nitecore. Jag kör Klarus K5 som också är lite lättare. 160g istf 230g är rätt mycket. K5an är dessutom damm- och vattentät samt gjord för att funka vid fler temperturer än många billiga PB
 
På en fjällvandring i Dalarna kring midsommartid hade jag med mig en 14 W solcellspanel. Jag lyckades aldrig ladda min power bank med den. Min dåvarande power bank visade laddning i procent och och även mitt på dagen vid klart väder så steg inte power bankens laddning med en enda procentenhet. Däremot kunde jag ladda telefonen. Notera att detta var vid den tid på året då solen står som högst på himlen och det var i den sydligaste delen av vår fjällkedja.
Här är den enda site som jag känner till som systematiskt testar solcellspaneler med faktiska mätvärden:


Observera hur stor skillnad det är mellan "energy generated" i sol eller skugga, och hur det bara lätt korrelerar med märkeffekten på panelerna, och vissa är totala bottennapp (en "30W"-panel som genererar lika mycket ström som en 5W-panel, t ex).

Och om strömmen som genereras är för liten för att laddelektroniken ska tycka att det är värt det så blir det inte heller någon laddning.
 
Tycker det är rätt stor skillnad på en standard powerbank o Nitecore. Jag kör Klarus K5 som också är lite lättare. 160g istf 230g är rätt mycket. K5an är dessutom damm- och vattentät samt gjord för att funka vid fler temperturer än många billiga PB
Klart det är skillnad. Min poäng var snarare att man inte kommer ifrån vikten för själva batterierna.
 
Utvecklingen går ju hela tiden framåt, ska man ha bäst prestanda för pengarna så är det antagligen vettigare att köpa flera "lagom stora" (det har också fördelen att man kan ladda en powerbank medans man har den andra med sig, oavsett om man nu laddar den från väggen eller en solpanel).

Men ja, då får man offra lite när det gäller vikt. Vill man ha mest energi till minst vikt får man nog välja nån dyrare modell (och helst ett känt märke, så man vet att man kan lita på kapaciteten). Men då får man också vara beredd på att om ett halvår har det kommit en ny bättre modell för samma pris. Eller att priset på den man köpte har halverats.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6
Rinte Powerbank Utrustning allmänt 3
majkelsson Ladda petzl core via powerbank Utrustning allmänt 7
Knallarn Powerbank Utrustning allmänt 52
Salmiak Powerbank som laddar vid låga amperetal? Utrustning allmänt 30
vandrafjäll Powerbank som tål kyla Utrustning allmänt 24
avslutatmedlemskap160620 AA batterier i Powerbank ladda kamera Utrustning allmänt 8
pelka GP powerbank! Utrustning allmänt 30

Liknande trådar