Bästa multiverktyget?

...Jag fick en Gerber Multi-plier (länk) när jag köpte tält i våras...

Hmm, jag kan hitta ett sådant set för halva priset och undrar därför om du upplever verktygen som bra. Jag menar, har du använt dem tillräckligt hårt och ofta för att kunna ge dem ett rättvist omdöme?

Fjädrande tång har jag på mitt Bahco multiverktyg (49 kr på Optimera för ett år sedan, köpte tre) och det är verkligen så tången skall konstrueras. Men, som totalverktyg är ändå Vicen betydligt bättre...

Synd att så få multivekjtyg har såg, jag är en av de som gärna bär på "överlevnadsprylar" dagligen (ja, håna mig bara men jag böjer inte nacken i skam för mina drifter) och jag skulle vilja att fler hade såg

Jag kan även komplettera denna tråd med mina erfarenheter.

Det finns tre klassiska märken att välja på och det är gerbar, leatherman och victorinox.

Leatherman är bättre än gerber och victorinox är bättre än leatherman.
Leatherman är bra kvalité, gerber har jag bara läst och hört om.

Victorinox är lite tyngre och lite större, men godstjockleken och kvalitén är inte att leka med.
25 års garanti.

Jag har en swisstool cs plus (den extrautrustade med bla korkskruv), kostade mig 1241 kronor inklusive frakt.

Har en Victorinox Swisstool för arbetet och hemma och den är helt suverän. Dock är den stor och tung. För tung för att åka med till fjällen eller ut på längre turer. Har precis skaffat mig en Leatherman Skeletool på 142g. Tror att den ska bli riktigt bra. Ska återkomma med fler detaljer efter årets hösttur. Frun har en gammal leatherman, men den är inte skön att hålla i.

Har en Victorinox Swisstool för arbetet och hemma och den är helt suverän. Dock är den stor och tung. För tung för att åka med till fjällen eller ut på längre turer. Har precis skaffat mig en Leatherman Skeletool på 142g. Tror att den ska bli riktigt bra. Ska återkomma med fler detaljer efter årets hösttur. Frun har en gammal leatherman, men den är inte skön att hålla i.

Har också en Victorinox swiss tool och har tyckt att den är för tung. Men har resignerat, hittar helt enkelt ingen annan tång som jag litar på lika mycket.

Den åker ändå bara med på vinterturerna, när man kan behöva mecka med förgasarkök och härja med skidor och pulkor och i pulkan spelar några gram hit eller dit ingen roll...

Edit: har också sneglat på skeletool :)...

//J

Du får jättegärna lägga upp din recention av Skeletol i denna tråd, tycker dock att dess kanter ser vassa och osköna att hålla i...
:)

Går nästan inte hemmifrån utan min gamla goa Greber. Vet inte vad modellen heter men det var der ballaste man kunde köpa för ca 15 år sedan. Ett litet kast med handleden så flyger tången ut. Perfekt när man som jag grejar mycket på segelbåtar och sånt när man behöver hålla i sig med ena handen.
Har med den på vandring, skidåkning, kanoting, dykning (fast inte under vattnet då), segling och den är ofta med på arbetet.

Kommer troligtvis bli en Gerber igen snart.

Har en Skeletool är mkt nöjd! Liten å lätt så jag har alltid med mig den! Tång,kniv å skruvmejslar precis vad jag använder! Känns skön att hålla i, inget vasst alltså :)

/Janne

Min multiverktygande började med en Gerber MultiPlier 600 för att den kunde öppnas med en hand. Visst var det så, men den blev ändå utbytt mot en Leatherman PST. Den går också att öppna med en hand (låtsas att det är en balisong så går det) och det är inte så trångt att få ut verktygen.
Jag stortrivdes med min PST. Jag hade en Wave också, men den var för tung att bära med sig överallt. Den kändes liksom i fickan.
Jag uppgraderade sedan till en Leatherman Fuse. Visst är den bra med lås på verktygen men den är tung. Jag har haft en ny Wave med bits också, men den är ju också tung och bitsen är special.

Jag har en Sideclip liggande också, men den känns nästan vek, även om den kanske inte är det.

LM Fuse känns nästan dubbelt så stor som den modell den ersatte (PST II).
Det är kanske läge att beställa en Kick, men den kanske inte fanns i svart, eller hur det nu var.

Oavsett fabrikat så anser jag att ett multiverktygs främsta egenskap är att det skall vara lätt att bära med sig 24/7. exempel är ju PST eller Sideclip. Man kan ju bära runt på Wave och andra varianter, men de väger ju lite mer.
Visst funkar Biltema eller Bahco eller liknande kineskopior, men om mitt brorsbarn (som föds i november) skulle kvadda tången när det meckar med sin nya bil så är det fortfarande fyra års garanti kvar.

Gerbers stora tänger som fjädrar är väl skoj, men stjärnmejseln är katastrof.

En variant är ju att ha en "mindre" tång som Fuse, Kick, Sideclip eller liknande, men inte de jättesmå med färgglada handtag, i fickan vart man går och står för att fixa den där lösa skruven på handtaget till nödutgången eller skruva åt vad det nu är, och en "större" modell i väskan, ryggsäcken, bilen osv.

En vikihoptång, någon sorts lampa (tex Petzl E+Lite), visselpipa och något att tända eld med... då klarar man sig långt.

rakspår funkar som konservöppnare

köpte en skeletool fast jag störde mig massor på att den inte har konservöppnare... men så nu till middan testade jag att öppna en konserv med hjälp av rakspårsbitset som följer med, och det var inga större problem! ska prova slipa det lite också så blir det säkert ännu bättre... också försvinner ett gram till.. =)

Jag har en lLeatherman New Wave som jag är väldigt nöjd med. Smidig med många smarta funktioner. Speciellt enhandsöppningen på knivarna som sitter på utsidan så man slipper öppna den, dessutom kan man ju känna om det är det släta eller sågtandade bladet.
Gerber har jag blandade erfarenheter av. Jag har upplevt att flera av deras billigare modeller glappar en del. Att deras bladlås dessutom är i plast på vissa modeller inger inget förtroende. Ytterligare en sak är att de oftast är väldigt stora.
Om jag hade tappat min New Wave och skulle köpa en ny skulle det antagligen bli en lika dan eller kanske en SOG, de verkar också trevliga.

Är ofta och reser runt i vår värld och rör mig med lätt packning, alltid bara en liten ryggsäck. Finns det något multiverktyg som går genom säkerhetskontrollen till flyget utan ett pip ?
Koivu

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gustav_Brogren_yahoo.com Bästa Powerbank? Utrustning allmänt 46
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6
bananmannen Det ultimata multiverktyget. Utrustning allmänt 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg