Min multiverktygande började med en Gerber MultiPlier 600 för att den kunde öppnas med en hand. Visst var det så, men den blev ändå utbytt mot en Leatherman PST. Den går också att öppna med en hand (låtsas att det är en balisong så går det) och det är inte så trångt att få ut verktygen.
Jag stortrivdes med min PST. Jag hade en Wave också, men den var för tung att bära med sig överallt. Den kändes liksom i fickan.
Jag uppgraderade sedan till en Leatherman Fuse. Visst är den bra med lås på verktygen men den är tung. Jag har haft en ny Wave med bits också, men den är ju också tung och bitsen är special.
Jag har en Sideclip liggande också, men den känns nästan vek, även om den kanske inte är det.
LM Fuse känns nästan dubbelt så stor som den modell den ersatte (PST II).
Det är kanske läge att beställa en Kick, men den kanske inte fanns i svart, eller hur det nu var.
Oavsett fabrikat så anser jag att ett multiverktygs främsta egenskap är att det skall vara lätt att bära med sig 24/7. exempel är ju PST eller Sideclip. Man kan ju bära runt på Wave och andra varianter, men de väger ju lite mer.
Visst funkar Biltema eller Bahco eller liknande kineskopior, men om mitt brorsbarn (som föds i november) skulle kvadda tången när det meckar med sin nya bil så är det fortfarande fyra års garanti kvar.
Gerbers stora tänger som fjädrar är väl skoj, men stjärnmejseln är katastrof.
En variant är ju att ha en "mindre" tång som Fuse, Kick, Sideclip eller liknande, men inte de jättesmå med färgglada handtag, i fickan vart man går och står för att fixa den där lösa skruven på handtaget till nödutgången eller skruva åt vad det nu är, och en "större" modell i väskan, ryggsäcken, bilen osv.
En vikihoptång, någon sorts lampa (tex Petzl E+Lite), visselpipa och något att tända eld med... då klarar man sig långt.