...Men riktiga verktyg till exempel för att mecka med cykeln behöver man alltid och multiverktyg blir aldrig mer än kompromisser...
Kompromiss, javisst men en bra kompromiss.
Jag har en Victorinox Plus som köptes på rea för en femhundring för tre år sedan. Kvalitetsmässigt i toppklass men lite väl kantig form och jag saknar en fjädrande tång.
Självklart är det bättre med en välförsedd verktygslåda med kvalitetsverktyg för snickerier, cykelservice och manikyr men min Victorinox kommer fram flera gånger i veckan för att fixa saker.
...
-
Jag noterar att femåringens lilla stol har börjat dela på sig, fram med Vic och skruva ihop den.
-
Mina döttrar kommer med halsband som har fått knutar, omöjliga att lösa upp, fram med Vic och använd tången för att lösa dem.
-
Jag skulle byta RAM på min bärbara Mac men det krävdes en liten instrumentmejsel för att lossa skyddsplattan. Jag har ingen sådan och ingen av mina bitsatser hade bits små nog. Fram med Vic och titta, en liiten bits som passade perfekt.
-
Jag skulle skruva på min lättviktspakethållare på MTB, brydde mig inte ens om att plocka fram verktygslådan utan, fram med Vic och plocka en bits som passade perfekt i skruvarna.
-
Satt i stugan på semestern och klippte en trasig nagel med den utmärkta saxen.
...
Så, mitt multiverktyg används inte för vandring i skog och mark utan är en självklar del av vardagens problemlösande.
Ofta påpekas det att multiverktyget inte kan ersätta "riktiga" verktyg, men för mig
är Vicen ett verktyg. Ett multiverktyg...