Kaffeostistheshit.nu... Åt i mig nåt hekto i påskas (inköpt i Sorsele), just den osten hade nyss fåt nåt slags gastronomipris, och den var verkligen ett par snäpp vassare än de jag ätit innan! Som halloumi men mindre salt.
Ang klarskinn: Gissa om min förvåning när jag i en hembygdsgård/amatörmuseum ute vid västerbottenskusten hittade just en förpackning (i gulnad papp med tryck) "klarskinn" för kaffe! Det var alltså inte bara nåt som allmogen fixade till på egen hand, utan såldes som knappt frimärksstora lappar!
Själv kör jag gärna kokpannan i skogen (koka vatten, på med kaffe, dra, koka upp, vänta, en skvätt kallvatten), speciellt vid fiske. På fjället tappar man oftast möjligheten att elda och då förlorar det mycket av sin charm för mig, då blir det oftast snabbkaffe. En kompis fick en presskanna från Relags i födelsedagspresent, den höll för <10 koppar innan den gick sönder...
Tricket med tefilter låter roligt, vet att jag tänkt på en liknande lösning tidigare utan att ha provat. Får väl testa vid tillfälle. Hemma har jag bryggare, två presskannor, två mockabryggare, en espressomaskin och en kaffekvarn...