Bästa kaffet i naturen, hur?

Starkt svart kokkaffe.

Arvid Nordquists kokkaffe. Trangias kaffepanna. Bra att alltid ha ett rent kärl redo till kaffe eller vatten. Dessutom går det fint att hänga den över elden. Och vill man bära den är det bara att skippa pannan.

Fryskaffe är inte tillräckligt vilda västern. :)

Jag körde med snabbkaffe nåt år för att spara lite vikt men har återgått till kokkaffe. Skillnaden är som natt och dag och klart värt att bära med panna och kaffe.

Jag körde med snabbkaffe nåt år för att spara lite vikt men har återgått till kokkaffe. Skillnaden är som natt och dag och klart värt att bära med panna och kaffe.

En annan negativ egenskap hos instant kaffe är att det innehåller ungefär hälften av koffeinet.
Koffeinet är svår att få med i tillverkningsprocessen. Det är en knepig historia att tillverka
snabbkaffe (instant) -det finns bara 2 fabriker i hela europa. Dom olika "sorter" som finns
kommer ofta från samma ställe.

Sen är det skillnad på kaffe och kaffe, betydligt mer än vad folk tror.
Det går att komponera ett billigt kaffe för ca 20% av råvarukostnaden som ett fullvärdigt kaffe.
Och med vidhängande smak.

Arvid Nordquists kokkaffe. Trangias kaffepanna. Bra att alltid ha ett rent kärl redo till kaffe eller vatten. Dessutom går det fint att hänga den över elden. Och vill man bära den är det bara att skippa pannan.

Fryskaffe är inte tillräckligt vilda västern. :)

Har funderat på att komplettera mitt Triangia 25-1 med en kaffepanna. Får den plats i köket i ihoppackat skick, eller måste jag ha den vid sidan om?

Visst är 25 det lite större köket?
I så fall får kaffepannan plats. T o m den lite större passar bra, och den minsta är ju lite svårare att koka i. Jag tror att den jag har är den som är på 1 liter, Nr 200244. Den är inte så låg, men har fortfarande handtagshänkel av runt material (som de minsta pannorna), den största på 1,4 liter har väl handtag av "plåt".

Jo, 25 är det större köket. Och det låter ju bra att kaffepannan får plats, för hela poängen (nästan) med Trangia är ju att det är så bra att packa ihop.

Ta bort ett kärl i 27-köket

Jag får med viss tvekan ihop 27-köket med två kastruller och kaffepanna och den där multidiscen på halv stång ovanpå. Om jag plockar bort ena kastrullen så går det snyggt ihop utan problem med brännaren, miniflaska diskmedel + svamp i kaffepannan. Jag har den lilla kaffepannan, min tjej har 27-köket med panna. Lilla kappepannan är på 6 dl enligt spec men är nog snarare på strax över 5 dl i praktiken. Två pers får tillräckligt med kaffe eller tre var sin liten kopp med lilla pannan.

Hehe, det där är väl lite olika, jag tycker stora pannan räcker bra när man är ensam, i alla andra lägen är den i minsta laget! Det går ju inte något vidare att koka kaffe om man har pannan alldeles full.

Jag gjorde som så att jag stoppade in den där höööga kaffepannan i en falsningsapparat och ändrade lite på höjd/diameter-förhållandet:
Trangia-kaffepannan.jpg
Nu ryms den i mitt stora Trangiakök, volymen är inte ändrad, står bra på stöden - men är lite knepigare att diska kanske...

Nescafes Espressopulver blir nästan lika gott som riktigt espresso ( Tycker jag). Största problemet tycker jag är att få god mjölk till. Mjölkpulver utan fett blir inte samma sak och jag har trots research i Gbg inte hittat mjölkpulver med fett i. Något tips?

Pulvermjölk med fett (3,7%) hittar man i invandrar-butikerna. Den heter "Nido" och finns i gul-röda konservburkar på 400 g som blir 3 liter. Räcker till rätt många koppar kaffe... Hållbarheten är "bara" ett år, så kolla gärna stämpeln innan du köper.

Om du kan acceptera Nescafes espressopulver... Duger inte någon cappuccino-variant då? Färdig med mjölk o allt... Det kan jag till nöds acceptera, om inga andra alternativ står till buds. Alla espresso-varianterna jag provat suger. Normalt dricker jag annars bara cappuccino på morgonen, annars är det espresso som gäller om jag kan välja.

----

Rostar mitt kaffe själv. Rostat kaffe håller ca 1 vecka, sen är det sunk...

I naturen brygger jag kaffe med Melitta-filter av "evighets-modell" i plasttratt. Eller med en the-sil av nylonduk direkt i koppen om jag är själv. Då gäller det bara att inte vara för snabb att lyfta ur silen. Även bryggmalet kaffe behöver dra en eller ett par minuter. Numera har jag dessutom en liten lätt Hario-kvarn.
Kokkafe har jag provat några omgångar i fjällen för länge sedan. Värt varenda gram jämfört med pulver... Men gillar ändå inte riktigt smaken. Det är lite för långt från espresson som jag är van vid.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg