Bästa impregneringen för tvättad gore-tex

Jag tvättade mitt GTX-ställ för första gången i går, och impregnerade med en spray jag köpt på Intersport. Kommer inte ihåg vad sprayen heter just nu, men ytan blev lite kladdig, även efter torkning! Det blev bättre efter ett pat timmars vädring utomhus, men man känner fortfarande att det "är något där" Var det fel att lägga på ett sånt Universalmedel? Vad skulle hända om jag tumlar jackan nu efteråt???

Hälsningar en som är rädd om sin plast för 6000:-

Maua
 
Re: Re: Re: Re: Plast i 5000-kronors klassen

Nordesjo; sa:

Ursäkta om jag tillfälligt spârar ut lite, men jag màste helt enkelt fâ dela med mig av denna tyska pärla :

Enligt en tysk lokal-tidning här pà Mallorca som jag just ögnat igenom beror tyskarnas problem att inte riktigt finns sig tillrátta i det sociala livet här pà ön pà det faktum att mallorkinerna är arroganta, dumdryga samt saknar själv-distans samt har ej förmàga att skratta ât sig sjálva och sina brister..

För övrigt anser jag att det ár tyskarnas fel att mânga felaktigt tror att Gore-Tex andas báttre án inte Gore-Tex, pà det att de kallar detta material för "Atmungs-aktiv".

(slut pà urspàrningen)

Vad gäller impregnering och tváttning av Gore-Tex kläder, sá stâr följande text att finna pà deras hemsida http://www.gore-tex.com:
-----------------------------------------------
Impregnering

Impregnering förbättar skyddet mot vatten och smuts.

Ytterplagg
Börjar vattenavstötningsförmågan försämras ska du impregnera ditt GORE-TEX® plagg. Vi rekommenderar Grangers XT spray impregnering. Granger's XT består av en vattenbaserad flourkemisk förening. Grangers XT finns att köpa i välsorterade butiker.

Skor
För att skydda mot väta bör skor och kängor imregneras regelbundet med rekommenderade skovårdsprodukter. Titta efter Gores sigillet.

Tvättråd för GORE-TEX® plagg
Ju renare plagget är desto bättre är funktionaliteten

Den allmänna regeln är att alltid följa tvättråden som rekommenderas i plagget.
Membranet är mycket tåligt och skadas inte av att tvättas i tvättmaskinen. Saknas tydliga tvättråd är vår rekommendation följande:


Tvätta plagget i 40 grader med ett milt tvätt-medel utan sköljmedel.
Skölj två gånger om det är möjligt
Torka gärna plagget genom att torktumla på låg värme eller stryk på låg värme. Värmen hjälper till att återaktivera impregneringen.
Använd inte blekmedel.

Ska du ta bort fläckar bör du testa fläckbort-tagningsmedlet på en dold yta innan du använder det där det syns.
------------------------------------------------


Mvh / Mats


[Ändrat av malindo 2003-06-16 kl 15:15]
 
Nikwax och värme.
Efter några tvättar behövs det nu impregnering av yttertyget som goretex matrialet är laminerat med.

Lycka till.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg