Bäst mobiltäckning längs svenska kusten?

Vilken operatör har egentligen, totalt sett, bäst mobiltäckning längs hela svenska kusten? Jag har försökt få ett svar på detta genom att läsa på olika forum, men det verkar inte finnas något "rätt" svar. Eller?

Min känsla är dock att Telia ligger bäst till, inte minst om man t ex tittar på Norrlandskusten. Kan det stämma?
 
Min erfarenhet av Haparanda Skärgård säger Telia.
Även om täckningen generellt är ganska bra eftersom det är så öppna ytor överallt så ofta räcker det med master på fastlandet, man kan hamna i skugga bakom kullar ibland..

Men på annat håll vet jag inte alls..
 
Tidningen Mobil gör ju ett täckningstest varje år, visserligen inte från båt, men det kanske kan vara till viss hjälp iaf.
 
Om du vill använda en mobiltelefon som nödkommunikation till havs föreslår ajg att du köper en handhållen VHF istället. Det går att hitta för under en tusenlapp, och de har fördelen att alla innanför din radiohorisont kan höra dig (och är skyldiga att hjälpa, om de kan).

Om du vill ha mobiltelefonen för att ha kontakt med omvärlden för dina sociala behov skulle jag nog rekommendera Telia, men om du bara är intresserad av ett visst litet område längs med kusten bör du undersöka just det området.
 
Jag åkte längs yttre skärgården från Luleå till Landskrona för ett tag sedan och hade en Tele2-mobil och en Telenor-mobil med.
Telenor var helt hopplöst medan Tele2 fungerade rätt bra.
Bitvis valde telefonerna finska nät men bortsett från det så var det det klar fördel Tele2.
Andra som hade Telia upplevde motsvarande prestanda som mitt Tele2. Kan väl förklaras av en del samordning mellan dessa operatörer.

Enligt uppgift från Telenor ska deras täckning förbättras i april då de ska samarbeta med Tele2.
 
Net1 har haft streaming video från kappseglingsbåtar hela sträckan Oxelösund-Visby--Oskarshammn-Oxelösund. Ganska imponerande men hur det är inne i skärgården i en låg kanot kan vara annat. Ofta får man gå upp på toppen av ön för att hitta täckning. Har själv Tele2 och tycker det fungerar OK.
 
Signal-till-brus är det ofta inget problem med över vatten, är rätt bra tryck i både handhållna telefoner och basstationer. GSM lider dock av tidsluckeproblemet. Jag har t.ex. hört att i NMT-dagarna gick det rätt bra att ringa längs Grönlands kuster även om man var långt ut i havet, men nu har de gått över till GSM vilket utgör en teoretisk gräns på 43km och den som vill ringa från båtar får istället nyttja en sat-telefon.
 
Tack för svaren!

Jag tänkte franförallt använda mobilen som kontakt med yttervärlden via telefonsamtal/sms och för internetuppkoppling/mail. Men också som en enklare variant av GPS, för att få fram koordinater. Men för det sistnämnda spelar det väl förstås ingen roll vilken operatör man använder ...
 
Net1 har haft streaming video från kappseglingsbåtar hela sträckan Oxelösund-Visby--Oskarshammn-Oxelösund. Ganska imponerande men hur det är inne i skärgården i en låg kanot kan vara annat. Ofta får man gå upp på toppen av ön för att hitta täckning. Har själv Tele2 och tycker det fungerar OK.

Kan vara värt att påpeka att det är CDMA och inte GSM/WCDMA teknik. Vanliga GSM och 3G telefoner fungerar inte i detta nät, utan speciella terminaler krävs. Net1 driver telefoni i det gamla NMT450 frekvensbandet.
Låga frekvensband har längre räckvidd än högfrekventa. NMT sades ha en räckvidd kring 90 km.

http://www.cdg.org/
 
Signal-till-brus är det ofta inget problem med över vatten, är rätt bra tryck i både handhållna telefoner och basstationer. GSM lider dock av tidsluckeproblemet. Jag har t.ex. hört att i NMT-dagarna gick det rätt bra att ringa längs Grönlands kuster även om man var långt ut i havet, men nu har de gått över till GSM vilket utgör en teoretisk gräns på 43km och den som vill ringa från båtar får istället nyttja en sat-telefon.

Vissa operatörer använder siter med halva antalet tidsluckor över vatten och fjäll så man kommer förbi den gränsen med det dubbla - vid fri sikt finns möjligheten att kunna använda den räckviddsökningen fullt ut i verkligheten
 
Förbättra mottagningen/sändningen

En liten extern antenn gör skillnad, dagens mobiler har verkligen dålig verkningsgrad på dom inbyggda antennerna (mät många mobiler), som får stå tillbaka pga. den kompakta designen och det estetiska etc. till förmån av/för det tekniska och praktiska. (prestandan/verkningsgraden på antenn och batteri)

Finns även div. kraftfulla portabla riktantenner... tyvärr har många av de senaste mobiltelefonerna avsaknaden av den yttre antenn-kontakt pga. dagens design, så vill man bruka bättre mottagning/sändning och spara ström i en karg miljö så får man göra ett smärre ingrepp på dagens mobiler...

Bättre var det för... använder fotfarande flitigt min gamla Ericsson T39 med utdragbar antenn plus att den har även yttre antenn-kontakt om man behöver rikta. Där vänners nya mobiler fallerar (även mina nya) så har jag inga problem med gammal teknik när den är som bäst...

Mvh troswe
 
Där ser man. Jag hade också en 39 med utdragbar antenn. Den var rejält lång, troligen λ/2 för 900. Tyvärr håller inte prylar hur länge som helst. Idag är det smått omöjligt att få med antennkontakt om man inte vill ha en tegelsten.

Det där med basstationer som har extended timeslots hade jag ingen aning om. Intressant.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wibrån Tvätta flytväst bäst? Paddling allmänt 7
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Stuvarn Vilken kajak är bäst på allt :-) Paddling allmänt 29
Zingo62a Hur tillverkar men bäst ett skäddreglage Paddling allmänt 4
Mezzner Hur justeras roderlinorna bäst? Paddling allmänt 13
lea7194 När Sverige är som bäst... Paddling allmänt 2
thodan Kranvattnets bäst-före datum Paddling allmänt 3
nikesorn Vilken paddel lämpar sig bäst för nybörjare? Paddling allmänt 5
UffeB Mobiltäckning Ålands hav Paddling allmänt 13
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
The_Lost_Cyclist Paddlade just 350 kilometer längs Nigerflodens jungfrudel Paddling allmänt 4
stritte Tips om natursköna Åar / Älvar att padla längs? Paddling allmänt 6
myospinae Dukkajak längs Alaska! Paddling allmänt 0
Flyktsoda Paddling längs med Ljusnan??? Paddling allmänt 3
jabe05 Paddling längs Sørlandet (Norge)? Paddling allmänt 1
Mezzner Isläget längs kusten i Stockholm/Sörmland? Paddling allmänt 4
werme Kajak längs Indalsälven? Paddling allmänt 1
Plastex Smultronställen längs Småland/Blekingekusten? Paddling allmänt 4
mikol Paddling längs Ljusnan Paddling allmänt 7
i4lean Karta för paddling längs bohuskusten? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg