Bäst mobiltäckning längs svenska kusten?

Det där med basstationer som har extended timeslots hade jag ingen aning om. Intressant.

"Extended Range" brukar det kallas. Finns ju glest befolkade länder där det gäller att få nyttjande grad av utrustningen. I bla merparten av de afrikanska länderna går radiobassajterna på ström från dieselgeneratorer. Gissa vad som kostar mest, radiobasen eller elproduktionen för sajten.
 
täckning och batteritid

En liten extern antenn gör skillnad, dagens mobiler har verkligen dålig verkningsgrad på dom inbyggda antennerna (mät många mobiler), som får stå tillbaka pga. den kompakta designen och det estetiska etc. till förmån av/för det tekniska och praktiska. (prestandan/verkningsgraden på antenn och batteri)

Finns även div. kraftfulla portabla riktantenner... tyvärr har många av de senaste mobiltelefonerna avsaknaden av den yttre antenn-kontakt pga. dagens design, så vill man bruka bättre mottagning/sändning och spara ström i en karg miljö så får man göra ett smärre ingrepp på dagens mobiler...

Bättre var det för... använder fotfarande flitigt min gamla Ericsson T39 med utdragbar antenn plus att den har även yttre antenn-kontakt om man behöver rikta. Där vänners nya mobiler fallerar (även mina nya) så har jag inga problem med gammal teknik när den är som bäst...

Mvh troswe

Mycket tydligt från min horisont att även batteritiden beror på täckning och mottagning. Sannolikt skiftar även detta från modell till modell. Vid dålig mottagning. och vid obefintlig täckning drar det mer ström när apparaten ligger och letar signal - det gäller att bulla upp med laddmöjligheter, extra batterier, stänga av gps och annat lullull, och ha telefonen avslagen och nedpackad när man inte ringer själv och kan välja ett lämpligt berg...

hans
 
Sms

brukar vara möjligt att få iväg respektive ta emot i kanten av täckningsområdena för GSM när telefonsamtal inte funkar.

Thure
 
Det drar inte mera ström och köra med glesare tidsluckor om det är det du menar.

Men genom dubbelt täckningsområde så behöver du bara hälften så många master för yttäckning - dvs hälften så många ställen att producera el på - med diesel, solpaneler eller vad du väljer där det inte finns el via kabel.

/Patrik, som dock jobbar med att det tas betalt då man ringer/messar/surfar i mobilnät
 
Telia används av nästan alla fågelskådare pga att de hat mycket bättre täckning än alla andra operatörer i hela Sverige, inkl kusten.
 
Telia bygger 800 MHz

Hej, tidigare i år har Telia (vet ej hur det är med andra op) köpt linscener på 800 MHz bandet och har även börjat bygga basar i/runt storstäderna samt större vägar å turistområden.Man är klar med Gbg å västkusten, Sth å skärgårn, Gotland, Kalmar å Öland etc. Det frekvensbandet har bättre yttäckning än 900 MHz som används för 2G. Sedan måste man ju ha en lur/PC som klarar 800 MHz

En fråga till er som har VHF radio hur klara dom vatten? Finns det vattentäta enheter?

Mvh Omar
 
Jag har en ICOM - tror den heter M87, som är vattentät. Har haft den i min flytväst under 5 år i alla vädersituationer utan några läckageproblem. Kan rekommenderas.
 
Hej, tidigare i år har Telia (vet ej hur det är med andra op) köpt linscener på 800 MHz bandet och har även börjat bygga basar i/runt storstäderna samt större vägar å turistområden.Man är klar med Gbg å västkusten, Sth å skärgårn, Gotland, Kalmar å Öland etc. Det frekvensbandet har bättre yttäckning än 900 MHz som används för 2G. Sedan måste man ju ha en lur/PC som klarar 800 MHz

En fråga till er som har VHF radio hur klara dom vatten? Finns det vattentäta enheter?

Mvh Omar


Dom flesta lurar har ju stöd för låga gsm bandet , Usa kör ju gsm där
 
Hej, tidigare i år har Telia (vet ej hur det är med andra op) köpt linscener på 800 MHz bandet och har även börjat bygga basar i/runt storstäderna samt större vägar å turistområden.Man är klar med Gbg å västkusten, Sth å skärgårn, Gotland, Kalmar å Öland etc. Det frekvensbandet har bättre yttäckning än 900 MHz som används för 2G.

Mvh Omar

800 MHz bandet används väl bara för LTE av Telia? I sådant fall är det bara för paketdata och inte traditionell röst. Kan innebära att SIP äntligen börjar slå igenom på en bredare front.
 
800 MHz bandet används väl bara för LTE av Telia? I sådant fall är det bara för paketdata och inte traditionell röst. Kan innebära att SIP äntligen börjar slå igenom på en bredare front.
Helt rätt att 800 MHZ byggs för LTE/4G dvs mobil data/kommunikation. Så för samtal är det 2G/3G eller sat tfn och för säkerhet är det då väl VHF eller SPOT!

//Omar
 
För att återkoppla till trådskaparens ursprungliga fråga så är min erfarenhet av norrlandskusten och norrlands inland att Telia är det enda som funkar. Efter större vägar finns det fler operatörer som ger både acceptabel och bra täckning, men när du far ut i vildmarken är Telia änsålänge överlägsna. Kolla in tidningen Mobils test, men vad jag vet så mäter de inte ute på havet eller så långt från vägarna...

Det finns kanske någon Blåbandare i forumet som kan dela med sig hur det täckningen är efter hela kusten?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wibrån Tvätta flytväst bäst? Paddling allmänt 7
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Stuvarn Vilken kajak är bäst på allt :-) Paddling allmänt 29
Zingo62a Hur tillverkar men bäst ett skäddreglage Paddling allmänt 4
Mezzner Hur justeras roderlinorna bäst? Paddling allmänt 13
lea7194 När Sverige är som bäst... Paddling allmänt 2
thodan Kranvattnets bäst-före datum Paddling allmänt 3
nikesorn Vilken paddel lämpar sig bäst för nybörjare? Paddling allmänt 5
UffeB Mobiltäckning Ålands hav Paddling allmänt 13
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
The_Lost_Cyclist Paddlade just 350 kilometer längs Nigerflodens jungfrudel Paddling allmänt 4
stritte Tips om natursköna Åar / Älvar att padla längs? Paddling allmänt 6
myospinae Dukkajak längs Alaska! Paddling allmänt 0
Flyktsoda Paddling längs med Ljusnan??? Paddling allmänt 3
jabe05 Paddling längs Sørlandet (Norge)? Paddling allmänt 1
Mezzner Isläget längs kusten i Stockholm/Sörmland? Paddling allmänt 4
werme Kajak längs Indalsälven? Paddling allmänt 1
Plastex Smultronställen längs Småland/Blekingekusten? Paddling allmänt 4
mikol Paddling längs Ljusnan Paddling allmänt 7
i4lean Karta för paddling längs bohuskusten? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg