Hilleberg-anekdot. Jag låg i mitt Nammatj nära Sylarna 2009 och där blåste det storm i byarna. I Tarfala t.o.m. orkanbyar. Enda gången det varit riktigt ruskigt med spöregn, hårda vindar och mörker i början av september. Jag vill ju bära lättare men efter den gången vet jag inte om jag vill tumma på säkerheten. Då var det 2 km till raststuga men inget väder jag var sugen på att börja riva lägret i direkt.
Tältet stod pall mendå trodde jag att snart kommer det att blåsa sönder. Låg vaken fullt påklädd och med packad ryggsäck hela natten. Blåste fortfarande friskt på morgon/fm så man fick sätta fast kåsor och matkärl så de inte skulle blåsa iväg över fjället.
26 skadade i militärövning
Jägarsoldaterna från I 19 skulle bestiga Kebnekaise – men det blåste full storm. Facit efter övningen visar att 26 av de 150 jägarsoldaterna skadades eller blevwww.aftonbladet.se
Den natten låg jag i ett Terra Nova laser comp nära Singi. Vi hade egentligen tänkt gå över Rabots glaciär mot Tarfala men vi fick prognos om förestående orkanbyar så vi gick ner till Singi istället. Det var rejäla vindar under natten men jag hade satt upp tältet i kanten av ett videsnår men sov med allt packat.
När det gäller HB har jag de senaste 12 åren ägt Soulu, Jannu och nu ett Tarra. En sak jag gillar med dem, är att de är väldigt lätta att resa ensam när det blåser i och med att man kan resa och fästa stångskelettet innan man reser själva tältet. Tarrat använder jag som vintertält eller "baslägertält", det är lite för tungt att bära på för vanliga enkla vandringar, men enkelheten att resa det i hård vind, 10 mm DAC stänger (med möjlighet till dubbla stänger i stångkanalerna), dubbla absider, tålighet mot snölass gör att det inte finns väldigt många konkurrenter utifrån mina krav. Sommartid använder jag dock de senaste 4 åren främst ett SMD lunar solo som är lätt och härligt luftigt. Har även rätt mycket erfarenhet av Nallo 2GT och Kaitum 2GT under främst höstvandringar.
Alla tält har för och nackdelar och det finns inget som är bäst på allting och det blir lite konstigt och anekdotiskt att såga en tillverkare efter erfarenheter från en specifik modell. Det är klart det finns många olika intressanta tältmodeller på marknaden, men HB är välrepresenterade på svenska marknaden, har bra support och oöverträffat andrahandsvärde och såna saker spelar förstås in också när man ska välja tält. De senaste åren har det ju dock dykt upp många intressanta tält i lättviktssegmentet och jag är själv sugen på att komplettera med en lättviktskåta de gånger jag vill ha lite mer plats men ändå inte bära för mycket.