Att svära i Hillebergkyrkan - Niak

Syftet med den här tråden är inte att vara kontroversiell utan snarare att förstå varför folk hyllar Hillebergtält nästan som en nervreflex. Jag har ett Niak som jag inköpte baserat på rekommendationer (som kan sammanfattas med att "Hilleberg är det bästa som finns").

Efter ett hyfsat varierat användande under ca 2 år av mitt Niak så ser min plus- och minuslista ut såhär:

Plus:
- Tål hur mycket vatten som helst (galen vattenpelare)
- Luftigt och minimal kondens även om det bara finns en dörr och ingen toppventilation
- Bra stuffsack som det är lätt att få in tältet i

Minus:
- Kan vara VÄLDIGT roddigt att få in pinnarna i kanalerna utan att behöva stå och mata för hand ett bra tag
- Väger mycket jämfört med många andra alternativ
- Sköra stänger (en stång gick precis av för mig vid Keb under mediumblåst - pang sade det bara)
- Tältets korsliggande konstruktion tål noll och ingen vind från sidan även med alla guylines i marken - lägger sig i stort sett platt

I korthet så är det bara vattenpelaren som skiljer Hilleberg från andra tält jag använt (bortsett från DCF-tält som är helt vattentäta) och jag kan inte för mitt liv komma på en anledning till varför jag ska köpa ett Hilleberg istället för ett Exped eller liknande. Jag har till och med ett gammalt sunkigt North Face Tadpole 2 DL som klarat sig bättre på högfjället än mitt Niak och jag skulle nog även hellre ta med mig mitt Helsport Ringstind som jag egentligen avskyr eftersom det är för lite utrymme vid ben och fotände.

Vad tycker ni? Jag är ärligt intresserad av feedback från de som använt flera olika sorters tält i olika prisklasser och som även har ett Hilleberg så att ni har kunnat göra praktiska jämförelser.

Hjälp mig förstå varför Hilleberg nästan har blivit religion för vissa när det ärligt känns som ett företag som fastnat i det förgångna både i materialval och konstruktion.
Bra tråd (y)
När jag var ung på 80-talet och cyklade runt Gotland, årets regnigaste vecka lovade jag mig själv att aldrig mer tälta. Men så kom friluftsintresset tillbaka och materialen har blivit så mycket bättre. Jag började med ett Marmot som var väldigt prisvärt men under ett åskväder bestämde jag mig för att byta bort det. Till ett HB Soulo på rekommendationer. Sedan dess har jag spenderat många nätter i tält, från Lidl, Biltema, Exped och mera Marmot. Men HB har något de andra inte har. Just nu har jag ett Allak och Niak i flottan. Allaken är stort som ett slott, superlätt att sätta upp och så flexibelt med utsikt eller igenstängt och bra ventilerat. Niaken är som min lilla svarta kajak. Visst lite ömtåligare men så liten och smidig och ändå så himla kompetent och väl genomtänkt (y). Jag upplever om många av de andra tälten att antingen så är de lätta men då är yttertältet löst. Eller så måste en ha med andra stänger.

Jag har endast haft 3 tält, alltså relativ begränsad erfarenhet.

Mitt första var ett Bergans Trysil 2p:
Detta följde med i Jämtlandsfjällen och Jotunheimen första året jag fjällvandrade helt självförsörjande, kostade 799:- på XXL. Det var lite utav ett test för att se om fjällvandring var något för mig - det var det! Tältet har jag fortfarande kvar, det fungerar utmärkt dom gånger jag inte har ett "fintält", min bror brukar även låna det när han ska ut.
Plus: Väldigt stabilt, tål mycket vind, lätt att slå upp, bra ventilationsmöjligheter.
Minus: Tungt (2.5 kg), lågt till tak.

Mitt andra tält var ett Hilleberg Enan 2015 (Kerlon 600):
Året efter skulle jag banta vikten på ryggan så mycket jag kunde så jag köpte ett Enan som endast användes under en veckas vandring mellan Abisko och Nikkaluokta. Köpte på HB Outlet för 3500kr och såldes året efter för 4500kr.
Plus: Väldigt låg vikt (1070g!), lätt att slå upp, krävs inte mycket utrymme för att få en bra pitch, stor absid.
Minus: Trångt, ventilationen hade kunnat vara bättre, halva tältet "försvinner" vid blåst.

Mitt tredje tält blev ett Hilleberg Niak:
Tyckte att Enan var lite trångt så året därpå så köpte jag ett Niak på rea (6500kr). Har inte fått ihop så många nätter i Niak så det är inte hårdtestat på riktigt än. Jag har alltid försökt ställa tältet med ena hörnet mot vinden och det har svajat rejält i innertältet någon natt men det har stått stabilt. Känner man på "krysset" i toppen där stängerna möts när alla linor används så känns det som att det ska mycket till innan det ger vika, känns betydligt mer stabilt än Enan. Har kvar det än så länge..
Plus: Rymligt, stabilt, lätt att slå upp, lätt att hitta tältplats, lättstädat, OK vikt (1735g komplett), väldigt bra ventilation.
Minus: Vikten, hade helst velat att det vägde lite mindre. Saknar mitt Enan ibland.

Jag är ingen Hilleberg-fantast men jag uppskattar kvalitén, andrahandsvärdet (som likt bostadspriserna stiger), deras kundservice och hur lätt dom är att slå upp. Mitt Niak slår jag utan problem upp på 3 minuter från jag öppnat påsen, är tältplatsen lite ojämn så kan man enkelt flytta det till ett bättre ställe utan att behöva plocka ner tältet.

Med det sagt så finns det inget Hilleberg jag är intresserad utav i deras nuvarande sortiment utom just Niak som jag redan äger, jag kommer alltså inte att köpa ett till tält så länge dom inte släpper något nytt som jag fastnar för.

Jag vill också klargöra att Yellow och Red label använder samma 9mm-stänger så jag ser inte riktigt fördelen med att ha ett Red-label under barmarkssäsongen.

I år ska jag testa något nytt igen, ett Lanshan 1 PRO.
Jag har bara slagit upp och sömtätat det än så länge men det känns riktigt trevligt.
Superbra ventilationsmöjligheter, rymligare än Enan och vikten (inkl kompressionspåse, 9st markspik, alla linor, repkit samt en vandringsstav) väger endast 1001g.
Något som jag är lite orolig för är hur det kommer klara väder och vind, det känns inte alls lika tryggt som Niak eller Trysil men så länge man väljer tältplats med omsorg så blir det nog bra.

Bara mina 50 öre! :)

Syftet med den här tråden är inte att vara kontroversiell utan snarare att förstå varför folk hyllar Hillebergtält nästan som en nervreflex. Jag har ett Niak som jag inköpte baserat på rekommendationer (som kan sammanfattas med att "Hilleberg är det bästa som finns").

Efter ett hyfsat varierat användande under ca 2 år av mitt Niak så ser min plus- och minuslista ut såhär:

Plus:
- Tål hur mycket vatten som helst (galen vattenpelare)
- Luftigt och minimal kondens även om det bara finns en dörr och ingen toppventilation
- Bra stuffsack som det är lätt att få in tältet i

Minus:
- Kan vara VÄLDIGT roddigt att få in pinnarna i kanalerna utan att behöva stå och mata för hand ett bra tag
- Väger mycket jämfört med många andra alternativ
- Sköra stänger (en stång gick precis av för mig vid Keb under mediumblåst - pang sade det bara)
- Tältets korsliggande konstruktion tål noll och ingen vind från sidan även med alla guylines i marken - lägger sig i stort sett platt

I korthet så är det bara vattenpelaren som skiljer Hilleberg från andra tält jag använt (bortsett från DCF-tält som är helt vattentäta) och jag kan inte för mitt liv komma på en anledning till varför jag ska köpa ett Hilleberg istället för ett Exped eller liknande. Jag har till och med ett gammalt sunkigt North Face Tadpole 2 DL som klarat sig bättre på högfjället än mitt Niak och jag skulle nog även hellre ta med mig mitt Helsport Ringstind som jag egentligen avskyr eftersom det är för lite utrymme vid ben och fotände.

Vad tycker ni? Jag är ärligt intresserad av feedback från de som använt flera olika sorters tält i olika prisklasser och som även har ett Hilleberg så att ni har kunnat göra praktiska jämförelser.

Hjälp mig förstå varför Hilleberg nästan har blivit religion för vissa när det ärligt känns som ett företag som fastnat i det förgångna både i materialval och konstruktion.
Som Hilleban måste jag ifrågasätta om du verkligen hanterar ditt tält rätt. Jag har svårt att tro att det ska lägga sig platt och inte tala vind, stångbrott samt att det ska vara svårt att få in stältstängerna.
Alldeles i början vid 2-3 minuter nämner Petra Hilleberg att det är viktigt att skjuta ihop stängerna i botten, annars knäcker/spräcker man lätt stången/röret. Och så lätt som hon får i stången går/gick det på alla mina tält (ett kupol och ett tunnel nu). Man skjuter in stången i botten och sen säger det bara fjong så är den på plats. Har aldrig upplevt det som något problem så gissar på handhavande.

Kolla på filmen så finns bra tips!

Som Hilleban måste jag ifrågasätta om du verkligen hanterar ditt tält rätt. Jag har svårt att tro att det ska lägga sig platt och inte tala vind, stångbrott samt att det ska vara svårt att få in stältstängerna.

Jag lyckades knäcka en sektion på tältstången på mitt Enan eftersom jag inte hade fört in dom ordentligt i varandra, det var helt mitt eget fel alltså.
Hillebergs 9mm i Red och Yellow är DAC Featherlite NSL och dessa används utav många fler tillverkare än endast Hilleberg, skulle tippa på att dessa stänger är bland de bästa som finns i förhållande till sin vikt.

Tältstängerna glider in lätt på mitt Niak, men det kan ju variera per exemplar.
Om jag var trådskaparen så skulle jag ta kontakt med Hillebergs kundtjänst och rådgöra med dom, dom är väldigt bra att ha att göra med.

Sambon som inte grejat så mycket med mina/våra tält brukade ha lite trubbel att få i och ur stängerna men när man gjort rätt en gång så är det hur enkelt som helst. Bara få dem att bottna och sen åker de i av sig självt i princip.

Har provat tält från flera renomerade tillverkare, Fjällräven, Helsport, Exped bla.
Visst finns många tillverkare som gör bra tält, jag kan inte uttala mig specifikt i frågan om modernare materialval eller konstruktioner då jag personligen gillar när inne och yttertält går upp samtidigt. ALLA tält som inte har den funktionen blir bortsorterade direkt, oavsett tillverkare.
Som någon tidigare skrev, DAC är väl branschstandard på bättre tält så där skiljer sig säkert inte HB från de andra.

Mellan Helsport och Hilleberg är det jämt skägg vill jag påstå, ialla fall om man jämför i samma prisklass.

Fjällräven var det ett tag sedan jag provade, då var det ett Akka. Jämförelsevis med Keron upplever jag att FR hade trängre bågkanaler, sämre "fit and finish", lite slappare innertält. Inga direkt livsavgörande problem kanske.

Expedtältet jag provade, kommer inte ihåg modellnamnet, hade konstiga, korta bågar som skulle hålla ut nån del, inte helt självklart hur det skulle funka, med träning så går allt enklare så klart.

Jag är ingen Hilleban, tror jag... kanske har jag blivit det efter att ha sett så många andra tält haverera i visserligen hård men inte extrem blåst. Vid Sylarna i höstas låg det tält från många andra tillverkare på backen....

//P

Hilleberg-anekdot. Jag låg i mitt Nammatj nära Sylarna 2009 och där blåste det storm i byarna. I Tarfala t.o.m. orkanbyar. Enda gången det varit riktigt ruskigt med spöregn, hårda vindar och mörker i början av september. Jag vill ju bära lättare men efter den gången vet jag inte om jag vill tumma på säkerheten. Då var det 2 km till raststuga men inget väder jag var sugen på att börja riva lägret i direkt.

Tältet stod pall mendå trodde jag att snart kommer det att blåsa sönder. Låg vaken fullt påklädd och med packad ryggsäck hela natten. Blåste fortfarande friskt på morgon/fm så man fick sätta fast kåsor och matkärl så de inte skulle blåsa iväg över fjället.

Hilleberg-anekdot. Jag låg i mitt Nammatj nära Sylarna 2009 och där blåste det storm i byarna. I Tarfala t.o.m. orkanbyar. Enda gången det varit riktigt ruskigt med spöregn, hårda vindar och mörker i början av september. Jag vill ju bära lättare men efter den gången vet jag inte om jag vill tumma på säkerheten. Då var det 2 km till raststuga men inget väder jag var sugen på att börja riva lägret i direkt.

Tältet stod pall mendå trodde jag att snart kommer det att blåsa sönder. Låg vaken fullt påklädd och med packad ryggsäck hela natten. Blåste fortfarande friskt på morgon/fm så man fick sätta fast kåsor och matkärl så de inte skulle blåsa iväg över fjället.

Kör de Hilleberg i militären nu alltså? Det var fan, jag trodde de hade bomullstält eller såna cirkustält med kamin fortfarande

En annan fundering, i dessa tider av upplysning, varför har inte fler leverantörer av friluftsutrustning bättre information på nätet eller hänvisning till tips etc. Givetvis kostar det på men det skulle ju bättra på förtroendet. Även egen serviceverkstad är det få som har.
Vi har fler än HB som är duktiga på detta och dit hör bl.a PRIMUS som med sina utmärkta instruktionsfilmer och troubleshooting som tillsammans med reservdelslager är ett rejält snäpp högre än andra. Lundhags har även insett att en egen skomakare betyder god reklam.
Att även stora i branchen är så dåliga på detta betyder för mig att jag värdesätter de andra som är bättre.

Jag kanske var otydlig i trådstarten men jag är helt medveten om Hillebergs klassificeringar m.m. Jag var inte ute efter köpråd eller att förstå material/funktion. Jag var mer ute efter att höra från användare som har både Hilleberg och andra märken och har kunnat jämföra i praktiken. Mitt exempel var att där mitt Niak rasade och lade sig platt på marken så har mitt North Face Tadpole 2 DL stått sig utan problem (för referens så kostade mitt Tadpole ca 2 000:- och tyvärr tillverkar inte North Face tältet längre, annars hade jag köpt på mig ett gäng).

För att ta ditt exempel här ovan - Tarra väger alltså 4,3 kilo när ett Exped Orion 2 Extreme väger 3,2 kilo. Dessutom kostar Tarra 6 500:- mer. Vad är det som gör att valet då faller på Hilleberg?

Jag misstänker att många bara antar att Hilleberg är bäst för att en förälder/en polare har sagt det och sedan har det blivit en sanning. Vetenskapen rör sig snabbt och nya konstruktioner och material dyker upp titt som tätt.

Som en fotnot kan man också säga att tittar man på Hillebergs site så kan man väl säga att det är en indikation på vilken tidsålder företaget befinner sig i.
Du får gärna utveckla resonemanget vad gäller sista meningen i ditt inlägg. Jag förstår inte alls.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg