Att "rensa" utan att säkra sig i toppankaret

Det finns ju en massa varianter. Och det är väl så att varje situation är unik där olika metoder passar sig. Jag tar det som att klättra ner och rensa är en säker metod att använda sig av.
 
Det är som några beskriver ganska svårt att klättra ner. Men klarar man det så absolut, kör på det! Har själv gjort det på en för svår led när början av leden inte va lika svår. Kom till kruxet och kom inte förbi.

Men beror nog både på led och situation om man kan/vill göra det!
 
Mästaren på dogging som jag är kommer jag nästan alltid upp om jag vill (iallafall när det gäller sportklättring). Mitt arsenal av knep består av clip stick, panic clip (http://www.kong.it/en/2-products/items/f38-aid-climbing/p420-panic), 60 cm slingor att ha som fotsteg och en kropp utan skam.

Att klättra neråd, eller snarare falla neråt, är inget ovanligt för min del om jag kommit på vädligt tidigt att jag tagit mig vatten över huvudet. Jag har inga större problem med ledfall så att falla från bult till bult är inga konstigheter om det nu inte är långt mellan bultarna eller nån hyllig/svaig historia. Besvärligast är det om det är ett instegskrux med hög första bult. Clip stick och lite tejp kommer till nytta här, så länge man inga har problem med att fira från första bulten med öppen grind.

Att gå runt kan funka men är inge vidare alternativ när det ser ut så här:
 

Bilagor

  • P4070437.jpg
    P4070437.jpg
    53.2 KB · Visningar: 788
Kvarlämnade snabblänkar är skräp. Klipper man i en karbin ovanför en annan karbin eller snabblänk kan den brytas av i fall. Det har hänt i verkligheten. Snabblänkar kan dessutom vara mycket svåra att ta lös.

Att lämna kvar en snabblänk i en bult bör bara göras i absolut nödfall, om man inte överlever annars. Annars lämnar man en karbin.
 
Ja lämnar man kvar en snabblänk ska man vara väldigt säker på att det aldrig kommer en bättre klättrare efter dig som kan klättra förbi kruxet du inte klarade.

Gå runt till toppen och städa upp efter dig istället.
 
Att lämna kvar en snabblänk i en bult bör bara göras i absolut nödfall, om man inte överlever annars. Annars lämnar man en karbin.

Håller med 100%!

Det finns många metoder som nämnts här, sammanfattningsvis:
1. Fortsätt uppåt med alla medel (pannben, aid, klippstick, andra bultar/leder i närheten, osv.)
2. Neråtklättra, som du själv föreslår. Går det så går det. Faran uppstår vid de nedre bultarna, så klart!
3. Gå runt och fira uppifrån för att rensa.
4. Be om hjälp av någon hårding, att rensa eller rigga topprep åt dig. Folk brukar vara hjälpsamma.
5. Lämna en karbin (INTE en snabblänk). Detta är f.ö relativt säkert. Att fira (kroppsvikt) i en inspekterad och testad bult är inte farligare än att till exempel falla vid lead på en tidig bult.
 
vill lägga ännu en röst till kören. lämna inte snabblänkar. av ovanstående skäl plus fler.

/calle martins, instruktör och i viss mån involverad i bultunderhåll på västkusten.
 
Är det någon som har kunskap i faror med att lämna en pruisik i bult och fira från? Jag är inte så bevandrad i sportklättring.
 
Är det någon som har kunskap i faror med att lämna en pruisik i bult och fira från? Jag är inte så bevandrad i sportklättring.

Man kan inte fira från repsnöre och slingor när repet glider igenom firningspunkt som det gör när man blir nedfirad från leden som vanligt. Det blir för mycket friktion och friktionsvärme som skadar repet och dessutom kan bryta sönder firningsankaret.

Att koppla om så att repet inte glider är inte heller lika säkert eftersom man får då hänga på en enda bult under omkopplingen och bulten kan ju fallera. Vid vanlig nedfirning är man åtminstone skyddad av ett par bultar strax nedanför under tiden då det fortfarande finns quickdraws där. Att ge upp den extra bit av säkerhet för 100 kronor är inte värt det.
 
Är det någon som har kunskap i faror med att lämna en pruisik i bult och fira från? Jag är inte så bevandrad i sportklättring.



Jag kan se två faror: en är om hängaren är vass, som den ofta är. Vet inte hur stor risken är att snöret kapas, men det känns spontant skakigt. Den andra risken är om man får för sig att bli nedsänkt - då bränner man av prusiken (firar man däremot ner sig själv så minskar ju den risken kraftigt).

Att fira i repsnöre är inte helt ovanligt vid trad multipitch, om man tex slingat av ett horn. Men det är alltid bättre att lämna en karbin om man har en - och lättare att dra ner repet!


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Det är relativ vanligt att folk firar av från prusiksnören direkt genom bultar. Jag har aldrig hört talas om olyckor orsakade av att slingor skurits av i dessa fall, men jag känner till flera olyckor som skett då folk firat från snabblänkar.

Skulle jag någon gång behöva fira av från en slinga i en bult skulle jag föredra i alla fall 7 mm repsnöre.
 

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg