För den lilla inaktiva tid jag brukar ha när jag vandrar tycker jag "vattentät" socka och tjock socka under funkar bra.
Skulle jag vilja stå några timmar och fiska skulle jag nog ta med en rejält tjock socka och något som definitivt är tätt att ha utanpå (neopren?).
Lite off topic, men då det diskuteras...
Skalkängor (i mitt fall jörnkängor) är för mig ett mycket beprövat koncept. Funkar i stort sett året om och ger mig inga som helst problem med fötterna.
Anledningen till att jag personligen valde att testa trailskor var för att komma ifrån krånglet med blöta områden och vad.
Jag skulle vilja påstå att jag med kängor "fick lägga ner en stor del av mitt liv" för att inte blöta ner dem i onödan. Blir man nog blöt måste man byta sockor, vilket tar tid. Därför försöker man undvika att bli blöt, till exempel genom att ta en speciell väg förbi vattenhindret.
Med trailskor kan jag traska på helt obehindrat.
Ibland blir det aningen obehagligt kallt för fötterna, men det är lätt att åtgärdat.
Jag blev faktiskt förvånad över hur sällan jag blev kall om fötterna under sommarens tur.
Är man en person med kalla fötter (eller har mycket tid stillasittande) är det nog mindre trevligt.
Lättare på fötterna, javisst, men det är inte huvudargumentet för mig.